Munkába járás költségtérítése


berke # 2021.04.14. 19:13

Tisztelt Fórumozók!

Az alábbi témában kérem munkajogi tekintetben a hozzászólásokat.
Új cégnél sikerült elhelyezkedni, ami 50 km-re van a lakóhelyünktől.Többször lejárva ezt az utat autópályán ez 35 perc menetidő.
A munkáltató nem akar költségtérítést fizetni a lakóhely és a munkahely közti távolságra,- nem miattunk természetesen, de korábban- üzembe helyezett egy minden bokorban megálló és bemenő járatot, aminek a menetideje 1óra 10 perc következik 20 perc várakozás és egy másik busszal további 15 percet kell megtenni.

Ezzel a kis mutatvánnyal megspórolta a munkavállalók utazási költségtérítését. A mi esetünkben a bejárási idő 250%-ra emelkedett, ami ugye mind a szabadidő rovására megy, vagy vicca versa fizetjük a havi benzinköltséget.
Hivatkozik az MT 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 51. § (2) bekezdés] kapcsán a 39/2010 (II. 26.) Korm. rendeletre és az abban foglaltakra.

Kérdésem: a pihenőidőm megkúrtítása napont 2*2 órával történik, vagy a zsebem megrövidítése havi kb 40-50 ezer ft-al.- mellesleg a munkát szállással vagy bejárási támogatással hirdették-
Jogszerű ez egy elnyújtott időintervallumú "szolgáltatásért"?
A fenti időt én a munkával összefüggő tevékenységgel töltöm és nem képezi a pihenőidőm részét. Jutatás nem jár rá.. Mindenképpen meg kell, hogy rövidüljek?

Köszi: berke

berke # 2021.04.14. 19:26

Ide vágom a vonatkozó passzust:

"A csoportos személyszállítás, mint főszabály alóli kivétel mellett a munkáltató a fenti, a bérlet, illetve menetjegy ára 86%-ának megtérítése helyett bizonyos esetekben kötelező jelleggel pénzbeli térítést kell, hogy nyújtson. Ha a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés; ha a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést; ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni (ideértve azt az esetet is, ha a munkavállaló munkába járását hozzátartozója biztosítja); vagy ha a munkavállalónak bölcsődei ellátást igénybe vevő vagy tíz év alatti köznevelési intézményben tanuló gyermeke van, a munkáltató a munkavállaló részére kilométerenként 9 Ft pénzbeli térítést nyújt a bérlet vagy menetjegy ára 86%-ának megtérítése helyett."

Vastagbetűs: itt a munkáltató saját munkaba járással kapcsolatos papírján úgy értemezi a hosszú várakozást, hogy a csatlakozási idő több, mint a menetidő.
Magára a menetidő hosszára nem tér ki.

Leegyszerűsítve az egészet: veszünk egy buszt pontom pénzért, a sofőr havi bére 200 nettó, az üzemanyag legyen 800 ezer, de 20 ember után ez a mutatvány, hogy az összes közeli települést belekötjük az utitervbe már profitot is hajt nekünk, mert egyik embernek sem kell fizetnünk semmit.

Mindezt ugye Covid közepén, másfél méterre egymástól- dehogy is, heringjáraton-

efi99 # 2021.04.14. 21:06

20 perc az nem hosszú idő csatlakozásra várásra.
Én sose értettem, hogy aki új munkahelyet választ az erre előre sosem gondol, mármint, hogy oda is kell jutni majd? Vagy legalább abban a 3 hónapban, amit próbaidőnek hívnak és bármikor leléphet?
A nettó 200 az egyébként a munkáltatónak összesen 350, az üzemanyagon kívül meg legalább még 500-at kell költeni erre a járműre (hogy egyesek miért mindig csak üzemanyaggal számolnak, se gumikopás, se műszaki, se kötelező biztosítás, se meghibásodások, se karbantartás, urambocsá, garázs?)

wers # 2021.04.15. 04:57

csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést

Nem éppen egzakt meghatározás. Hosszú vagy rövid - ki hogyan érzi.

Ha a munkáltatód szerint teljesen elfogadható a helyzet, sok mindent nem tehetsz ellene. Szerintem ezzel nem nagyon érdemes bíróságra menni. Sokakat érint, de az én olvasatomban a törvény esősorban a tömegközlekedést támogatja.

Szomorú örökös # 2021.04.15. 05:58

berke

Új cégnél sikerült elhelyezkedni, ami 50 km-re van a lakóhelyünktől.

Tudom, hogy manapság nem nagyon válogat az ember, de az az 50 km vagy még akár több is csak Németországban meg Ausztriában divat, de ott egyrészt más munkaügyi szabályok vannak ezen a téren, másrészt pedig még a falvakba is viszonylag könnyű eljutni autópályán. Mondjuk abba belegondoltál, mikor ide jelentkeztél, hogy mi lesz, ha egy komolyabb hó leesik? :-O

mellesleg a munkát szállással vagy bejárási támogatással hirdették

És? Nem áll rendelkezésre mindkettő? Támogatják a bejárási támogatást, de akárhogy is nézzük, nincs konkrétan rögzítve, hogy itt a dolgozó érdekeit nézik és a számára legelőnyösebb bejárási módozatot támogatják, bár azzal a 9 Ft/km költségtérítéssel nem mennél messzire, annál többet pedig nem fizethet a törvényből kifolyólag.

Te ideidézted a megfelelő passzust, de abban ez is benne van: „...Ha a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés...” és ezzel szerintem máris bukott a gondolatmeneted, mert ezek szerint van.

korábban- üzembe helyezett egy minden bokorban megálló és bemenő járatot, aminek a menetideje 1óra 10 perc következik 20 perc várakozás és egy másik busszal további 15 percet kell megtenni.

Ez nem teljesen világos! Most akkor menetrendszerinti buszról van szó vagy ezt a munkahelyed üzemelteti?

Leegyszerűsítve az egészet: veszünk egy buszt pontom pénzért, a sofőr havi bére 200 nettó, az üzemanyag legyen 800 ezer, de 20 ember után ez a mutatvány, hogy az összes közeli települést belekötjük az utitervbe már profitot is hajt nekünk, mert egyik embernek sem kell fizetnünk semmit.

Nem kell ehhez buszt venni, elég, ha bérli.
Itt nálunk egy, a várostól tizenegynéhány kilométerre lévő nagy cég bérel több menetes járatra reggel és délután buszt, amivel a munkásai bejárhatnak dolgozni. Valószínűleg megéri nekik. Az már más kérdés, hogy a dolgozók „fegyencjáratnak” nevezik. :-D

berke # 2021.04.15. 06:00

efi99

Nem a csatlakozás a gondom, a bukorugró járat menethossza...(30 perc kontra másfél óra )
Igen, bármikor leléphetsz... csak éppen az, hogy ez 5. nap után derül ki, inkorrekt. Egy csomó mh-en vannak ilyen rejtett buktatók: itt a ktsg-térítés, ami nem is jár, másutt a könnyű fizikai munka, ami nem is az, mert kiderül, hogy igazából 2Tonnát emelsz egy nap, a 3. helyen üvöltözik a csoportvezető és a választható túlóra kötelező, stb.. Az meg, hogy egy hét után lelépsz marhára nem vett rád jó szemet, és fogynak a lehetőségeid ill a tartalékaid is.
A többibe nem mennék bele, nem pöcre számoltam, csak jelképesen.

Wers
Én úgy gondolom, elsősorban a munkáltatót.

Köszönöm a válaszokat!

wers # 2021.04.15. 06:59

Én úgy gondolom, elsősorban a munkáltatót.

Nézőpont kérdése. A munkáltatód így oldotta meg, gondlom a többségnek ez felel meg, sokan csak így tudnak eljutni a munkahelyre.

(többnyire a kmxFt az olcsóbb megoldás, és még macera sincs vele, de nem ez a cél, hanem a munkábajárás segítése)

berke # 2021.04.17. 06:11

Szomorú Örökös

Bocs, elsiklottama válasz felett.

"hogy mi lesz, ha egy komolyabb hó leesik? :-O"
Komolyabb hóban is takarítják az autópályát rendesen, de ez már idén télig nem valószínű. :)

"És? Nem áll rendelkezésre mindkettő? "
Én úgy gondolom, ha az út irreálisan hosszú, nem hinném. Mindegy, másképp látjuk.

"Most akkor menetrendszerinti buszról van szó vagy ezt a munkahelyed üzemelteti?"

Át kell szállni cégesről 20 perc várakozás után helyközire, és a helyközit nem fizeti, nincs közvetlen céges A- ból B-be..

Szomorú örökös # 2021.04.17. 06:50

berke

Neked kell mérlegelni, hogy maradsz vagy nem. Egy biztos, ezek szerint az autókázást sem fogják kifizetni. Egyébként sem tudhatjuk mi itt, hogy mi szerepel a szerződésedben. Az, hogy „mellesleg a munkát szállással vagy bejárási támogatással hirdették”, gyakorlatilag tök mindegy, mert a szerződésben szereplő feltételek döntik el a jogszerűséget, azt pedig aláírtad.

wers # 2021.04.17. 13:14

Át kell szállni cégesről 20 perc várakozás után helyközire, és a helyközit nem fizeti

Nem fizeti? Na, az nem helyes. Akkor csak elvisz egy darabon és otthagy?