Munkahelyi károkozás, kártérités


oligaliga # 2022.11.21. 11:52

ebolla

Az IT cégek tapasztalatom szerint nem szoktak spórolni a gépeken. A laptopok amortizácós kulcsa 33%, vagyis vagy egy idei nagyon olcsó gépről van szó (amit kétlek), vagy egy tavalyi 470 ezer forintosról (ami már valószínűbb).

A helyedben nem vennám meg a gépet, semmit szín alatt, egyrészt az adatvédelmi problémák miatt, másrészt azért, mert az okozott kárt megtérítésének nem ez a módja.

Mielőtt bármit aláírnál, kérd el az alaplapcserére vonatkozó ajánlatot a cégtől, hogy tudd, valóban akkor kárt okoztál, mint amit ki akarnak veled fizettetni. Ha nem adják oda, akkor lehet, hogy csak az IT osztály becsléséről van szó, ami egy bíró előtt nem biztos, hogy megállná a helyét.

osztap # 2022.11.21. 10:24

ebolla,

az alaplapcsere drágább lenne, mint, a fent emlitett főkönyvi érték
Úgy tűnik, itt téged vagy madárnak néznek, vagy a számvitelesekkel beszélsz a pénzről, akiknek fogalma sincs a laptopokról. A helyedben megnézném, hogy milyen alaplap volt benne, ugyanolyat vagy ugyanabból a családból ma kapható modellt hajlandó volnék kifizetni. A konkrét árat öt perc alatt megtalálod az interneten.

Nem venném meg a gépet, hanem kifizetném a kárt, mert ha megveszed, akkor sok vitára adhat okot, hogy mi lesz a gépen levő céges adatokkal, ki miért felelős, stb. Nem vagyok IT-zseni, de azt még én is tudom, hogy adatokat teljes biztonsággal törölni csak fizikai megsemmisítéssel lehet. Foglalkozzék ezzel a kedves munkáltató.

De a végén el kell döntened, hogy meddig akarsz elmenni. Mert mégiscsak ők a munkáltatód, és ha nagyon összevesztek, akkor nekiláthatsz "újabb kihívásokat keresni"...

ebolla # 2022.11.21. 10:03

Az értékről. Azt irták nekem, hogy a gép főkönyvi értéke 260 ezert FT + Áfa és nekem ezen az áron, áfástul kell megvegyem a gépet, tehát ebben már benne van az értékcsökkentés is. Tovább azt mondták, hogy az alaplapcsere drágább lenne, mint, a fent emlitett főkönyvi érték, amit megint nem értek, nem hiszem el, hogy a legcsodásabb alaplap több lenne egy 100asnál, mivel mar amugy sem garis az IT-s személyzet is simán bele tudja rakni (elvileg).

ebolla # 2022.11.21. 10:03

Az értékről. Azt irták nekem, hogy a gép főkönyvi értéke 260 ezert FT + Áfa és nekem ezen az áron, áfástul kell megvegyem a gépet, tehát ebben már benne van az értékcsökkentés is. Tovább azt mondták, hogy az alaplapcsere drágább lenne, mint, a fent emlitett főkönyvi érték, amit megint nem értek, nem hiszem el, hogy a legcsodásabb alaplap több lenne egy 100asnál, mivel mar amugy sem garis az IT-s személyzet is simán bele tudja rakni (elvileg).

osztap # 2022.11.21. 09:26

főkönyvi brutto értékén

Annak semmi köze a kárhoz. A bruttó érték az, amennyiért anno vették az eszközt. A cég kára a nettó érték (= bruttó érték - felhalmozott értékcsökkenés). Ha teljesen tönkremegy az eszköz, akkor a nettó értéket fogja leírni nullára terven felüli értékcsökkenésként.

Azon lehet vitatkozni, hogy a nettó érték mennyire pontosan közelíti a használt eszköz piaci értékét, de hogy egy használt laptop ma annyit érjen, mint pár éve újonnan a vételára volt, azt nem hiszem el.

gylab # 2022.11.21. 09:10

"Azonnal szervízbe - nem az „IT személyzethez” - kellett volna vinni"
Na ez szinte kizárt, hogy harmadik személyhez kerüljön, akinek még titoktartási szerződése sincsen. A legtöbbször kizárólag az IT személyzet joga, hogy belenyúljon a gépbe, legtöbbször még a rendszerhez sem fér a munkavállaló, nincs root joga.
Amúgy meg értem én, hogy a garit a cégek a "víz került bele" felkiáltással szokták hárítani, de ez azért nem egészen jogszerű. Ugyanis időn belül nekik kell bizonyítani, hogy a hibát NEM gyártási hiba okozta. Az még nem bizonyítás önmagába, hogy víz került bele. Ha már korroziót is okozott, ami a hiba oka, akkor igen.

oligaliga # 2022.11.21. 08:50

ebolla

A kártérítési szabályzat nem kötelező, de melegen ajánlott, főleg olyan cégeknél, ahol nagy értékű eszközöket, gépeket bíznak a munkavállalóra (nem egy-két autót).

Szavakon lovaglásnak tűnik, de az, hogy kártérítés helyett megvásárolod a használhatatlan gépet, elég érdekes. A cég szempontjából érthető, ha ehhez ragaszkodnak, mert így javítás helyett a selejtezéssel, egyéb ügyekkel nem nekik kell foglalkozni.

ebolla # 2022.11.21. 07:31

Sziasztok, Köszönöm az eddigi válaszokat. Amikor júliusban bevittem a gépet, akkor elmondtam nekik mi történt nem sunnyogtam el. Ők akkor szétszedték, kiszáritották és utána visszadták, ezután az elmult 4 hónapban probléma nélkül működött. Megjavíttatni sajnos nem tudom, mert nincs nálam. A gépet valóban átvettem aláirással, de azon csak annyi van rajta, hogy adott gépet átadták, érték nincs rögzitve. Kártéritési szabályzatról nem tudok, kerestem, de nem találtam, igy tájékoztatva sem lettem róla. Lényegében a cég a gép jelenlegi főkönyvi brutto értékén akarja nekem eladni a laptopot, anyit mondanak, hogy ilyen esetben meg kell vásároljam.
Amugy jóideje dolgozom már az IT.ban jónéhány cégnél, de még sose irtam alá olyan elismervényt a cég által biztositott laptoprol(munkaeszközről), ahol érték rögzitve lett volna, kártéritési szabályzatról sem kaptam sehol sem tájékoztatást.

oligaliga # 2022.11.21. 07:09

ebolla

Van a cégnél kártérítési szabályzat? Mert elsősorban az abban foglaltak az irányadók, utána a Munka Törvénykönyvének szabályai.

Az Mt. szerint a munkavállaló felel azért a kárért, ami a rábízott eszközben keletkezik, feltéve, hogy a dolgot jegyzék vagy elismervény alapján, aláírásával igazoltan vette át. Gondolom, nálatok azért ez megtörtént. Általában ezen az elismervényen a dolog értékét is rögzítik.

Esetedben véleményem szerint nem a gép megvásárlására kell megállapodást kötni, hanem legfeljebb a még fennálló, könyv szerinti érték megtérítésére, az amortizációt is figyelembe véve. Informatikai eszközöknál az amortizációs kulcs igen magas, gyakorlatilag 3 év alatt lenullázódik egy laptop. Ettől függetlenül lehet piaci értéke, de tőled nem ezt követelik.

A laptop a cég tulajdona. Az első alkalommal közölted az IT-osztállyal, hogy pontosan mi történt? Ha igen, és ennek ellenére nem küldték szervízbe, vagy nem tettek meg mindent, amit ilyenkor kell a gép működőképességének visszaállításáért, akkor kármegosztásnak lehet helye. Ha nem szóltál, akkor a teljes felelősség téged terhel.

A kártérítés mértéke nem lehet több, mint négyhavi távolléti díj összege.

Szomorú örökös # 2022.11.21. 04:43

ebolla

A munkavégzésre használt laptopot még juliusban véletlenül leöntöttem vizzel, ami után rögtön kikapcsoltam és fejjel lefele forditottam.

Azonnal szervízbe - nem az „IT személyzethez” - kellett volna vinni és megakadályozni, hogy a víz nagyobb kárt okozzon.

Az IT-s személyzet pár nap tesztelés után megállapitotta, hogy a gép mükdik, igy visszakaptam.

Hát ezek után nem kifejezetten technikai személyzetnek mondhatók. Kérdés, hogy te őszintén elmondtad-e nekik, mi történt.
Ha megpróbáltad elsunnyogni, hogy víz került a laptopba, hogymegúszd a felelősségrevonást, akkor lehet azt se tudták,
mit is keressenek a hiba okán. Lehet ha akkor szétszedik és tisztességesen kiszárítják, akkor ez a gond később nem jött volna elő.

Most november elején a gép elromlott, bevittem ismét, ahol a gyártó szervize megtagadta a garanciális javitást, mivel folyadék érte gépet.

És ebben teljesen igazuk van, őket azért valljuk be, nem nagyon lehet átverni, ennek ugyanis nyoma van belül!
Ilyen esetben fizetős a javítás, viszont a márkaszervizek majdnem mindig a legdrágább - de a legmegbízhatóbb - megoldást javasolják.
Ez a része edddig nem is kifejezetten jogi kérdés volt.

A cég szerint az alaplapcsere túl drága lenne, igy meg kell vásároljam tőlük a gépet a főkönyvi értékén (kb 300ezer ft). Részletfizetése jobb esetben 6 hónapot kaphatok. Kérdésem, hogy jogos-e a követelésük? Mik a lehetőségeim? Ki kell fizessem az okozott kárt? Milyen alapon kötelezhetnek ilyen esetben, arra hogy megvárásorljam a hibás gépet?

És ez már jogi kérdés! Én a helyedben megpróbálnám megjavíttatni valahol máshol, lehet olcsóbban úszod meg.
Kérdés, hogy ehhez a cég hozzájárulását adja-e? Nem-e úgy gondolják, hogy te csak ne kókányoltasd sehol az új laptopot.
Vagy márkaszervízben vagy seholl!

ebolla # 2022.11.19. 21:56

Egy IT cégnél dolgozom home officeban. A munkavégzésre használt laptopot még juliusban véletlenül leöntöttem vizzel, ami után rögtön kikapcsoltam és fejjel lefele forditottam. Ezt jeleztem a munkáltatónak és bevittem a gépet, mivel ugy tünt nem mukodik. Az IT-s személyzet pár nap tesztelés után megállapitotta, hogy a gép mükdik, igy visszakaptam. Most november elején a gép elromlott, bevittem ismét, ahol a gyártó szervize megtagadta a garanciális javitást, mivel folyadék érte gépet. A cég szerint az alaplapcsere túl drága lenne, igy meg kell vásároljam tőlük a gépet a főkönyvi értékén (kb 300ezer ft). Részletfizetése jobb esetben 6 hónapot kaphatok.
Kérdésem, hogy jogos-e a követelésük? Mik a lehetőségeim? Ki kell fizessem az okozott kárt? Milyen alapon kötelezhetnek ilyen esetben, arra hogy megvárásorljam a hibás gépet?
Köszönöm széen a segitséget