Jogszerűtlenül rögzítik az ügyfelekkel folytatott telefonbeszélgetéseit azok a cégek, amelyek nem ajánlják fel a választás lehetőségét a hívó félnek.
Ha valaki bíróságon kérne elégtételt – azt indítványozva, hogy semmisítsék meg a rögzített hívást –, valószínűleg helyt adna ennek a tanács. A perköltség a szolgáltatót terhelné, ami elviekben kellő visszatartó erőt jelenthetne.
Csak az ügyfél hozzájárulásával szabad rögzíteni a beszélgetést egyes szolgáltatók és társaságok ügyfélszolgálatainak. Az ombudsman jogértelmezése szerint ezek a hangfelvételek személyes adatnak minősülnek. A rögzítés és kezelés csak törvényi felhatalmazással történhet, ennek híján csak abban az esetben, ha ahhoz az érintett hozzájárul.
A telefonbeszélgetések rögzítéséről nem rendelkezik külön törvény, így az csak az érintett hozzájárulásával történhet. Az Adatvédelmi Törvény. 2. § 6. pontja szerint a hozzájárulás az érintett kívánságának önkéntes és határozott kinyilvánítása, amely megfelelő tájékoztatáson alapul.
Ezért a beszélgetés megkezdésekor a hívást kezdeményező ügyfelet tájékoztatni kell arról, hogy a beszélgetés hanganyagát rögzítik. Ezzel a tájékoztatással annak lehetőségét kell megteremteni, hogy az ügyfél eldönthesse: hozzájárul ahhoz, hogy az ügyfélszolgálattal, (illetve bármilyen szolgáltatóval) folytatott beszélgetését rögzítsék, vagy személyesen kívánja az ügyfélszolgálati helyiséget felkeresni.
A törvény arról rendelkezik, hogy amennyiben a beszélgetést rögzítik arról mindkét felet tájékoztatni, kell. „6. hozzájárulás: az érintett kívánságának önkéntes és határozott kinyilvánítása, amely megfelelő tájékoztatáson alapul, és amellyel félreérthetetlen beleegyezését adja a rá vonatkozó Személyes adatok - teljes körű vagy egyes műveletekre kiterjedő - kezeléséhez;”
( Avtv)
a www.innoventif.hu oldalról származik ez az információ. Ha jól tudom, nekik van olyan eszközük, ami automatikusan bemondja a hívó félnek, hogy rögzítik a beszélgetést. És nem kell hozzá nagy és drága központ sem. Érdemes náluk érdeklődni.