Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


Popy # 2019.03.28. 11:50

Kedves Fórumozók!

Szeretnék segítséget kérni az alábbi a Kika által kiadott szerződési feltételek egyik pontjának értelmezésében.

Ami miatt fontos lenne, hogy még 2019. január 22-én megrendeltünk és előleget is fizettünk egy gardróbszekrényért amit akkor úgy vállaltak és rögzítettek is, hogy 2019. 13. hetében kiszállítanak. Ez ezen a héten lett volna. Kb. 2 hete kaptam egy emailt, hogy még további 2 hetet kell várnunk, mert a gyártó csak így tudja leszállítani a szekrényt.

A lentebb olvasható pont szerint van lehetőségünk azt érvényesíteni, hogy a késés miatt elengedjenek pénzt a még kifizetendő összegből vagy semmi féle engedmény nem illet meg bennünket csak örüljünk ha megérkezik a bútor.

Szószerint kimásoltam a pontokat:

7.Késedelem, elállás
7.1 Az eladó késedelmes teljesítése esetén a vevőrészére a 6.1. pont alapján befizetett vételárelőleg után a késedelembe esés napjától a teljesítés napjáig járó mindenkori törvényes késedelmi kamatot fizeti meg.

7.2Az eladó és a vevő is mentesül a késedelem jogkövetkezményei alól, ha a késedelmet vis major okozza, így különösen, de nem kizárólag, ha az eladó teljesítési-, ill. a vevő fizetési késedelme sztrájkra, elemi csapásra, természeti akadályra, háborúra stb. vezethető vissza, illetőleg, ha a késedelmet külföldi vagy belföldi hatósági intézkedés, a vám eljárás elhúzódása, határvárakozási idő, vagy fuvarozási akadály okozta.

6.1 A vevő a szerződés aláírásával egyidejűleg köteles a teljes vételár min. 30%-át előlegként kifizetni. Az előleg kifizetése után hátralévő vételárhátralékot a vevő az eladó 3.1 pontszerinti értesítésétől számított legkésőbb nyolc (8) napon belül köteles kifizetni.

Remélem érthetően írtam.
Minden választ előre is köszönök.
Judit

Fisher007 # 2019.03.25. 17:18

Kedves Fórumozók!

Tudna esetleg valaki ajánlani fogyasztóvédelemmel foglalkozó ügyvédet?
Az ügy amivel kapcsolatban a szolgáltatásait igénybe venném a következő:
Vettem egy 3D képes 4K TV-t, az első kipróbálás után észleltem, hogy 3D módban minden második sor pixel el van csúszva, emiatt a Full HD (1080p) felbontású 3D-s filmek esetében jóval kisebb a valódi érzékelhető pontosság/felbontás. Ezt a vásárlást követő 2 napban jelentettem. Viszont elkövettem azt a hibát, hogy a gyártóhoz fordultam nem a kereskedőhöz, mivel a fizetéskor az eladónál rákérdezve ő ezt javasolta, mert hogy ez gyorsabb (és mert előtte kizárólag külföldi tapasztalatom volt, ahol szintén így működött). Sajnos a gyártó sem segített informálással, szó nélkül elvitték javítani, persze utólag már hárítanak, hogy nem hozzájuk kellett volna fordulni. Na de a lényeg, ők javítás címen vitték el a készüléket. Úgy volt ott heteket, ezalatt a törvény által biztosított elállási jog letelt. Majd visszaküldték, hogy megjavították, ám a hiba változatlan volt. Újra felvettem velük a kapcsolatot, újra elvitték, majd hetek múlva visszaküldték, hogy most már tényleg jó. A hiba változatlan volt ekkor is, az újabb felkeresés után kiküldtek egy szerelőt, hogy hülye vagyok és nem jól adom meg a hibát. Ekkor derült ki, hogy az ő callcenteres kollégájuk jelölt meg valami teljesen más hibát, annak ellenére, hogy én már az első email-emben is pontosan leírtam, a lépésekkel együtt amivel előhozható és még fényképet is mellékeltem a konkrét jelenségről. Ezt követően elvitték megint több hétre, majd visszaküldték, hogy nem javítható, gyárilag ilyen a készülék.

Tehát a kérdéses dolog az ügyben, hogy az adás-vételtől függetlenül van-e felelőssége a gyártónak mint szolgáltatás nyújtónak. Jelen esetben szerintem a szolgáltatás az a szervizelés volt és mivel szakszerűtlenül jártak el, emiatt nekem nem kis károm keletkezett. Nyakamon maradt egy nem éppen olcsó TV ami pont azt a funkcióját nem tölti be amiért választva lett. Vagy ez rendben van, hogy 3 hónapig szórakoznak, ennyi ideig hagyják készülék nélkül a fogyasztót, majd végül lerendezik annyival, hogy "bocsika"?

Atti74 # 2019.03.25. 08:03

Sziasztok!
Egy cipőt vittem vissza garanciális javításra, de félreértés miatt egy másik hibával kezelték. A papíron aláírtam, hogy ezt javítják, mert azt sem tudtam mit jelent pontosan az a kifejezés amit használtak.
Amíg a cipő javításon volt náluk, a szavatossági idő lejárt. Kötelesek javítani azt a hibát amivel eredetileg leadtam, vagy buktam? Köszi!

drbjozsef # 2019.03.24. 16:27

Ha új terméket vettél eredetileg, nem cserélheti használt termékre.
Újraindul az idő.

Ptk.6:163.§(5) A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.

maxpapa # 2019.03.24. 14:55

Garanciába használt terméket kaptam vissza.Jogszerűen járt el a vég? A csere termékről semmilyen garancia papír nem érkezett,csak egy blokk hogy ki lett cserél a termék.Ilyenkor a garancia időnek nem kellene újra indulnia,vagy rosszul tudom?

drbjozsef # 2019.03.18. 15:37

Hát ez így megy.

Köteles vissza fizetni, de ha nem teszi, a vevőnek kell eljárást indítania.

Első körben kibocsáttatsz ellene egy fizetési meghagyást. Aztán ha vitatja, neked kell peresíteni.

Ha lejárt a csere/javítási idő, akkor küldj még egy levelet (akár a terméket is visszaküldheted, csak tudd igazolni, és jó helyre küldd), állj el benne a szerződéstől, és kérd 8 napon belül a vételár visszafizetését. Aztán ha ez is eltelik, menj a közjegyzőhöz az FMH kibocsátásához.

vadvirág # 2019.03.18. 14:02

drbjozsef

KÖSZÖNŐM:
Elnézést nem jól fogalmaztam : Amennyiben a lejárati időn belül (15-30 nap)nem cseréli ki és elállok a szerződéstől köteles visszafizetni vagy amennyiben nem akkor.bíróság?

drbjozsef # 2019.03.18. 09:15

vadvirág,

Honnét lehet tudni,hogy mennyi a megfelelő idő a termék kicserélésere ill kijavítására?

Nincs ilyen esetetekben. Fogyasztói szerződés esetén "törekedni kell a 15 napon belüli" javításra vagy cserére.
Céges vásárlók esetén csak a Ptk. általános passzusa van :

"6:159.§(4) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni."

Ha ez a termék nem egy nehezen beszerezhető, nehezen javítható/cserélhető dolog, akkor 30 napon túl csak valami különleges körülményre hivatkozhat az eladó a bírósági gyakorlat szerint.

Amennyiben a lejárt időn túl írásban elállok a szerződéstől akkor köteles kicserélni?

Ha elállsz a szerződéstől, akkor miért cserélne bármit is? VAGY cserét/kijavítást kérsz, VAGY elállsz a szerződéstől, utóbbi az, amikor a termék már nem kell így, és kéred vissza a pénzedet.

rigoz # 2019.03.18. 09:10

Tisztelt Vadvirág!

Elállás esetén azt a pénzt kapja vissza, amit fizetett a termékért, tehát megszűnik a csereigény jogalapja is.

A kialakult joggyakorlat szerint 15-30 nap a megfelelő idő legfeljebb, efelett el lehet állni, illetve a hiba saját költségre való megjavítását lehet elvégezni és azzal arányban álló térítést, illetve árleszállítást lehet követelni joggal.

vadvirág # 2019.03.18. 09:01

drbjozsef !
Köszönőm a kimerítő választ.Ebben a helyzetben nem az ÁFA visszaigénylés miatt vásárolták cég nevére.hanem a tevékenységi körük miatt.Honnét lehet tudni,hogy mennyi a megfelelő idő a termék kicserélésere ill kijavítására? Amennyiben a lejárt időn túl írásban elállok a szerződéstől akkor köteles kicserélni?
Még egyszer köszönöm.

drbjozsef # 2019.03.17. 18:18

vadvirág,

A hibás teljesítés akkor is hibás teljesítés, ha cég volt a vevő. Márpedig ha a termék nem felel meg a szerződéseteknek és/vagy a jogszabálynak, az hibás teljesítés.

A baj az, hogy ha cég nevére vettétek, akkor nem illetnek meg azok a jogok, amik a fogyasztókat (cégtől vásároló természetes személy), mégpedig a legfontosabb ezek közül az, hogy a vásárlástól számító első 6 hónapban vélelmezni kell hiba esetén, hogy a termék már a vásárláskor is hibás volt, és az eladónak kell bizonyítani ennek ellenkezőjét.

Ezért küldött a fogyasztóvédelem ügyvédhez : a cég (!! aki vásárolt) annyit tehet, hogy írásban kéri a termék kicserélését vagy kijavítását, ha erre megfelelő időn (15nap általában, legfeljebb 30) belül nem képes az eladó, akkor állhatsz el a szerződéstől.

De ha írásban elállsz a szerződéstől, és az eladó nem hajlandó visszafizetni a pénzt, nem tehet mást a vásárló cég képviselője, minthogy pert indít a bíróságon. Ezért küldtek ügyvédhez.

A vevő cég képviselője írjon egy ajánlott tértis levelet az eladó cégnek, hogy küldjön futárt, vigye el a terméket, javítsa meg vagy cserélje ki, és ha erre 15 napon belül nem hajlandó vagy nem képes, akkor eláll a szerződéstől, és utalják vissza a vételárat.

Ha ez nem történik meg, akkor mehetsz a bíróságra, de célszerű lenne előtte valóban egy ügyvédet keresni.

Néha jó ötletnek tűnik cégre vásárolni, lehet megspórolod az ÁFÁ-t, de ha gubanc van, sokkal többet bukhatsz. Most ez van.

vadvirág # 2019.03.17. 17:08

Tisztelt Fórumozók!
Segítséget szeretnék kérni. Már feltettem kérdésemet ,de lehet ,hogy nem jó témakörhöz. Weboldalon rendeltem egy mászásagyat ami képen nagyon jól nézett ki. ELŐRE utalással kellett kifizetni. Kibontás után vettem észre hogy a termék hibás egyik lábba rövidebb..rozsdás váz ,kiszakadt bőr. Még aznap szerettem volna telefonon reklamálni,de nem vették fel a telefont így emailon jeleztem a hibákat. Kértem visszaszállítást és az összeg visszautalását. Arra hivatkoztak,hogy CÉGNEK lett vásárolva és arra nem vonatkozik a visszavásárlási garancia. Felhívtam a Fogyasztóvédelmet Ők ügyvédhez küldtek.
Kérdésem a Fogyasztóvédelemnek nem lenne kötelessége kivizsgálni? Valóban nincs visszavásárlási garancia mivel cég vásárolta. Hova fordulhatok?
Köszönőm a válaszokat.

zsombonzsolygások # 2019.03.04. 13:53

Tisztelt Fórumozók!

Új tag vagyok. Kérdésem: Megszűnik-e a garancia egy hatósági tűzjelző rendszer esetén ha a kötelező karbantartást rögzítő szerződést a befogadó létesítmény más vállalkozóval köti meg? Ilyen felülvizsgálatkor az ellenőrzést végző személy "belenyúl" a rendszerbe, eszközöket kivesz-betesz, átállít, beállít.

Üdv.: Zsombonzsolygások

drbjozsef # 2019.03.04. 12:18

Szerintem a jótállás ugyanúgy megilleti a céges vásárlót is, ha azt az eladó szerződésben vállalja (=jótállási jegy), vagy arra törvény kötelezi (tartós fogy. cikkeknél pl).

A fogyasztói szerződés csak a bizonyítási terhet fordítja meg az első 6 hónapra.

Tehát nem kell "felélednie" a jótállásnak.

Ha törvény kötelezi az eladót, akkor az mindig is van, ha pedig az eladó cég a vevő cég felé nem vállalt jótállást, akkor az utána magánszemély vevőt sem illeti meg.

rigoz # 2019.03.04. 11:28

Tisztelt zarzorro!

Véleményem szerint az Ön okfejtése helyes.

zarzorro # 2019.03.04. 09:14

Sziasztok!

Kérlek segítsetek megvilágosodni!

Különböző internetes apróhirdetési oldalakon számtalan olyan műszaki cikket árulnak, amelyek eladója olyan jogi személy, amely valamelyik műszaki áruháztól vette meg a terméket és céges számlája van róla.

Tehát adott egy jogi személy hirdető, nevezzük X-nek, aki amúgy az Y műszaki áruháztól vette a terméket.
Adott egy természetes személy vevő, nevezzük Z-nek.
Adott egy új műszaki cikk, amelyre jótállás vonatkozik, jótállási jegy jár hozzá, melyen az Y műszaki áruház került feltüntetésre eladóként, illetve a vásárlás dátuma.

Tegyük fel, hogy Z megveszi X-től a műszaki cikket, amely hamarosan elromlik.
A Ptk. alábbi rendelkezései esetén úgy gondolom, hogy Z gond nélkül fordulhat a jótállást vállaló gyártóhoz, hogy a terméket javítsa meg vagy cserélje ki.

6:172. § A jótállásból eredő jogokat a dolog tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállást vállaló kötelezettel szemben.

Mégis bizonytalan vagyok kicsit, mert X (mivel cég) nem minősül fogyasztónak tehát őt a jótállásból fakadó jogok nem illetik meg, viszont ha eladja Z-nek akkor úgymond ezek a jótállási jogok felélednek?

Mennyiben változik a dolog, ha Z nem új, hanem használt de még garanciás terméket vásárol X-től?

Kicsit még csavarok a történeten:

Tegyük fel, hogy X használja a terméket és a termék elromlik, viszont mivel őt cégként csak a kellékszavatosságból fakadó jogok illetik és nem akar a hiba keletkezésének bizonyításával foglalkozni, ezért inkább eladja rosszként egy természetes személynek, hogy a természetes személy tulajdonos (fogyasztó) esetén már a gyártó kötelezettsége legyen a hiba eredetének bizonyítása. Nekem ez már sántának hangzik de úgy gondolom, hogy a jótállást vállaló nem tud mit csinálni, mint, hogy megpróbálja bizonyítani, hogy olyan hiba áll fenn amit nem köteles kijavítani….
Ti mit gondoltok?

drbjozsef # 2019.03.01. 18:53

husibug,

A megoldás roppant egyszerű.

A Ptk. magánszemély eladó esetén minden további nélkül engedi a szavatossági jogoktól való eltérést.

Ez azt jelenti, hogy Ön, mint magánszemély eladó, a szavatossági felelősségét akár ki is zárhatja, ha erről szerződésben megállapodnak a vevővel. Azt javaslom, hogy ebben az esetben a szerződésben azt rögzítsék, hogy az eladó nem vállal szavatosságot az autó életkorára, értékére és a fennálló "hibajelenségeire" tekintettel.

Ha ez benne van, a vevő ennek tudatában veszi meg az autót, akkor semmitől sem kell tartani utólag. Semmi mást nem kell ilyenkor beleírni, se hibákat, se az állapotot, se semmi extrát.

Nyilván így talán kevesebb érdeklődő lesz, esetleg még engedni kell az árból, cserébe tényleg nyugodtan lehet utána aludni.

husibug # 2019.03.01. 18:13

Kedves Fórumozók, Egy használt, 250 ezer kilométert futott, 18 éves nem hibátlan autót szeretnék eladni, őszintén leírva a hibákat a szerződésben. Ennek megfelelően nem az anyagi haszonszerzés a cél. Alapvetően parázós vagyok és miután olyanok hívogattak, akik hízót szerettek volna felszámíttatni, elment a maradék kedvem is. A kérdésem, ha minden hibát amiről tudok leírok az autóról, de kiderül, hogy némelyik szilent kopott amiről nem tudok, vagy 2 hónap múlva bedöglik a váltó, akkor mennyire tudnak megszivatni? Konkrétan ha eladom az autót 150 ezerért előfordulhat, hogy ha pl. kereskedésbe adom el követelhetnek rajtam egy 200 ezres számlát? Lehet az autó eladási áránál magasabb értéket visszakövetelni ha hibás teljesítésről van szó? A vevő elkezdheti a javíttatást, mielőtt megbeszélné az eladóval, hogy miként akarja kártalanítani? Legrosszabb esetben mondhatom azt, hogy nem kártalanítani szeretnék, hanem visszaadom a vételárat és elállunk a szerződéstől?

András7609 # 2019.02.20. 13:48

Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni az alábbi esethez:
2018.05.28 -án vásároltam kereskedőtől egy használt autót. Ellenőrzéskor kiderült hogy a motor egyik alkatrésze hibás, de az autóra szükségem volt, elhoztam, mivel azt az ígéretet kaptam hogy küldik a cserealkatrészt. Ez egy hónap elteltével meg is történt, igaz bontott alkatrészt küldtek. Beszerelést követő két hétben kiderült hogy a cserealkatrész is hibás. Visszaküldtem, küldtek egy újabb bontott alkatrészt. Ezt is beszereltettem saját költségemen. Eltelt 4 hónap, és az újból beszerelt alkatrész is megadta magát. A kereskedő viszont most már azt mondja,a vásárlástól eltelt 6hónap és két hét, neki már ezzel nem kell foglalkoznia, mert nem jeleztem 6hónapon belül. Kérdésem hogy ezt jogosan állíthatja, vagy a cserealkatrész beszerelési időpontjától számíthatom a 6hónapot, van e erre valami jogi szabályozás? Egyáltalán lehetséges hogy ilyenkor bontott alkatrészt küldhet, ha vállalta az alkatrész cseréjét?
Köszönöm.

eszes66 # 2019.02.12. 15:56

Tisztelt drbjozsef!

Önnek is köszönöm szépe a segítségét.

Üdv

eszes66 # 2019.02.12. 15:53

Tisztelt rigoz!

Köszönöm szépen a segítségét.

Üdv

rigoz # 2019.02.12. 07:41

Tisztelt eszes66!

"A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy 15 napon belül a hibát kijavítsa vagy a terméket kicserélje".

Ez a határidő ugyan nem kötelező érvényű, de a kialakult joggyakorlat szerint azon túl elállhat és a vételár visszafizetését kérheti, illetve árleszállításra tarthat igényt, avagy a hibát saját költségén kijavíttathatja és az így felmerült költsége megtérítését igényelheti.

Esetleges ilyen irányú igényét polgári perben érvényesítheti, a lakóhelye szerint területileg illetékes járásbíróság (kerületi bíróság) előtt.

drbjozsef # 2019.02.12. 05:48

ld. 2018.10.18. 14:01

eszes66 # 2019.02.11. 21:21

Tisztelt Fórumozók!

Tudom, hogy volt hasonló kérdés, de legyenek szívesek segíteni az alábbi probléma megértésében.
5 hónapja vásároltam egy cipót, amely felső részén a bőr felhólyagosodott. Az eladó cég e-mail-ben reagálva elismerte a meghibásodást, s a jelen főrumon is idézett Ptk. 6 159.§(2) bekezdésre hivatkozva a javítást vállalta. Kérdésem az lenne, hogy mennyi az a határidő, amely alatt el kell végezniük a javítást, s mi van abban az esetben ha a javítás minősége nem megfelelő. Tudni illik, bár nem vagyok cipész, de el sem tudom képzelni, hogy nagy területen felhólyagosodott bőr felsőt hogyan lehet nyomtalanul javítani. Illetve mikor lehet élni ez esetben az elállással.

Segítségüket előre is köszönöm

Gege__ # 2019.01.31. 16:17

Sziasztok!

Pontosan egy hete érkezett meg a Samsung Galaxy S9-em, és épp a mai napon vezetés közben kiesett a készülék a telefonos tartóból, nem esett nagyot, viszont a bal oldalon az edge része bepókhálósodott még annak ellenére is, hogy üvegfólia volt rajta. :(

A készülékre kötöttem biztosítást, mégpedig ilyet Prémium Garancia Baleset

A választott biztosítási időszakon belül szervizszolgáltatást nyújt a termék baleseti eredetű meghibásodása vagy sérülése esetén (legyen az törés, stb.) a biztosítási feltételekben meghatározottak szerint.

Viszont a szerződés létrejöttekor kapott e-mailben meg van határozva, hogy mire nem jár ez a baleset garancia, mondjuk ahogy elolvastam jóformán semmire sem...
Mellékelek 2 db képet arról amit kaptam szerződéskötéskor az UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt-től.

https://prohardver.hu/…_bizti_1.jpg
https://prohardver.hu/…_bizti_2.jpg

Namármost, a 2. kép alján szerepel olyan, hogy...

Mi a teendő, ha meghibásodik a termék?

Amennyiben a gyári garancia / jótállás még érvényes a termékre, úgy keresse fel a gyártó által ajánlott márkaszervizt.
Amennyiben a gyári garancia / jótállás már nem érvényes, illetve baleseti meghibásodás esetén:

1. A meghibásodást követő 2 munkanapon belül, kérjük jelentse be a kárt

... természetesen van rajta gyári garancia, mivel 1 hetes a készülék, egyébként notebook.hu-s termék.

A fentiek tudomásulvétele szerint, szerintetek mit lehetne csinálni ebben a helyzetben?
Az bosszant tényleg, hogy egyáltalán nem esett nagyot, és lényegében túlzottan kemény helyre sem, csak gondolom pont rossz helyen kapta az edge rész..

Válaszaitokat előre is köszönöm!