Forgalmazói termékösszehasonlítás.. szabályos?


market ing # 2005.03.17. 18:54

Köszönöm,
írtam mailt..

Sasfioka # 2005.03.17. 14:18

Az 1997. évi LVIII., a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény alapján:

2. § o) Összehasonlító reklám: olyan reklám, amely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé teszi a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozást, vagy a más vállalkozás által előállított forgalmazott vagy
bemutatott, a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut.

Fent hivatkozott törvény :
7/A. § (1) Összehasonlító reklám akkor tehető közzé, ha megfelel a (2) és (3) bekezdésben foglalt feltételeknek.
(2) Az összehasonlító reklám

  1. nem lehet megtévesztő,
  2. nem sértheti más vállalkozás, vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevét,
  3. nem vezethet összetévesztésre a reklámozó és más vállalkozás, illetve annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb

megjelölése között,

  1. nem vezethet más vállalkozás, vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevéből adódó

tisztességtelen előnyszerzésre,

  1. nem sértheti más vállalkozás áruja, illetve annak a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról

szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 6. §-ában rögzített jellemzõi utánzásának tilalmát.
(3) Az összehasonlító reklám

  1. kizárólag azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat hasonlíthat össze,
  2. tárgyilagosan köteles összehasonlítani az áruk egy vagy több lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságát,
  3. amennyiben tartalmazza az áruk árainak összehasonlítását, köteles azt tárgyilagosan bemutatni,
  4. eredet-megjelöléssel rendelkező áruknál kizárólag azonos eredet-megjelölésű árukra vonatkozhat.

(4) Jogszerű összehasonlító reklám esetében a védjegyjogosult kizárólagos használati joga alapján nem léphet fel védjegyének az összehasonlító reklámban történő - a célnak megfelelő módon megvalósuló - használatával szemben, feltéve, hogy a védjegy használata elengedhetetlen az összehasonlításhoz és nem haladja meg a feltétlenül szükséges mértéket.
(5) Harmadik személy által készített vizsgálat összehasonlító eredményét, adatait közzétenni, vagy ezekre hivatkozni csak a vizsgálatot lefolytató személy előzetes engedélyével lehet.

Ez alapján a törvény nem írja elő összehasonlító reklámok alkalmazásában, hogy az összehasonlítást harmadik, független személynek kell elvégezni. Bármi elvégezheti, ha az összehasonlítás megfelel a fent nevezett törvényi előírásoknak.

Az, hogy kimeríti-e a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát, kétséges.

Vagyis, ha szappangyár az illető, és kitette a honlapjánra, hogy Mari néni főzött szappana 120% zsírt, 80% tehéntrágyát, 210% aszpirint tartalmaz, bolti ára 150,- Ft, majd Ilcsi néni szépségszalonjába használt szappan 0% zsírt, 10% disznótrágyát és 100% C vitamint tartalmaz, melynek ára 180,- Ft, valamint a Szappankirály cég saját szappanját, mely 0% zsírt, 0% tehéntrágyát, 0% aszpirint, 0 % c vitamint tartalmaz, viszont 100% szappan van benne, melynek a bolti ára 15,- Ft, akkor a reklámot közzétevő és a reklámot megrendelő is jogosan járt el.

Vagyis ahhoz, hogy az összehasonlító reklámról meg lehessen mondani, hogy mennyire tisztességes vagy sem, látni kell magát a reklámot.

Mindenesetre tény, hogy az összehasonlító reklám már alapjában véve is súrolja a jó izlés határait (persze nem jogi értelemben), de a törvény lehetőséget biztosít rá.

SF

market ing # 2005.03.16. 07:54

Tisztelt Hozzáértők, fórumlakók,

ügyvezetőként szeretném kérni szíves segítségeteket az alábbiakban.
A történet lényege, hogy konkurenciánk olyan összehasonlító tesztet közölt honlapján, melyben az ő termékeit hasonlítja a piac más hasonló termékeihez - történetesen a mi egyik termékünkhöz is.
Ezt a tesztet ők saját maguk csinálták, forgalmazóként. (Nem független teszt.)
Ezzel szerintem kimerítik a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát, de sajnos erre nem találtam egyértelmű törvényt, még a Versenytörvényben sem..

Ebben kérném a segítséget:

  • hol találom ezt hivatalosan dokumentálva?,
  • valóban igazam van? Bár a termékünk egy betűje hibásan van írva a szóban forgó cég tesztjében - lehet hogy gondoltak a fentiekre? -, kérdés ezzel kibújhatnak-e az esetleges felelősségrevonás alól..

Köszönettel,
H. Gergely