helyi adó


Rexor # 2020.05.20. 13:01

Zárójelben az önkormányzat is hülyeséget mondott, mert nem az előző tulajdonos adatai után érdeklődött a kérdező, hanem a tulajdonában levő ingatlan hasznos alapterülete után, ami nem valószinű hogy változott. Egyébként annyira nem egyszerű ezt meghatározni, mert a törvény sem fogalmaz egyértelműen:

hasznos alapterület: a teljes alapterületnek olyan része, ahol a belmagasság - a padlószint (járófelület) és az afelett levő épületszerkezet (födém, tetőszerkezet) vagy álmennyezet közti távolság - legalább 1,90 m. A teljes alapterületbe a lakáshoz, üdülőhöz tartozó kiegészítő helyiségek, melléképületek, melléképületrészek kivételével valamennyi helyiség összegzett alapterülete, valamint a többszintes lakrészek belső lépcsőjének egy szinten számított vízszintes vetülete is beletartozik. Az építményhez tartozó fedett és három oldalról zárt külső tartózkodók (lodzsa, fedett és oldalt zárt erkélyek), és a fedett terasz, tornác alapterületének 50%-a tartozik a teljes alapterületbe. A lakások esetében a pinceszinten (a csatlakozó terepszint alatt) kialakított helyiségek alapterületének 70%-át kell a teljes alapterületbe számítani;

alfateam # 2020.05.19. 12:49

Tervrajzom nincs, az előző tulaj nem segítőkész.
És esetleg a valósággal nem-tudnál kezdeni valamit.(?)
Ha esetleg a területszámítás okoz némi nehézséget akkor gyere vissza akad valaki itt aki segít.

wers # 2020.05.19. 11:22

Mi ilyen esetben a teendő?

Én kiszámolnám.

sanyi_a_meglepett # 2020.05.19. 11:09

A következő kérdésem van: vettünk egy házat olyan településen ahol hasznos négyzetméter alapon kell helyi építményadót fizetni. A házhoz terveket nem kaptunk, a használatba vételi engedélyből csak a bruttó négyzetméter ismert. Az önkormányzat adóügyi irodájától kérdeztem, hogy mennyi nettó négyzetméter mert bejelentkeznék, hogy fizethessek helyi adót.

Az önkormányzat ezt írta:
Az építményadót az adózó adatbejelentése alapján veti ki az adóhatóság, hivatalos (közhiteles) információnk nincs az építmények hasznos alapterületét illetően.
Az előző tulajdonos adatbejelentésében szereplő adatok adótitkok.

Mi ilyen esetben a teendő? Én úgy gondolom, hogy a ház mérete nem változott, a hasznos négyzetméter nem személyes adat. Mit csináljak? Tervrajzom nincs, az előző tulaj nem segítőkész.

drbjozsef # 2020.05.11. 05:05

Lemaradt :

Végülis járj el = Végülis járj el úgy, ahogy a jogerős hagyatéki végzés rendelkezik.

drbjozsef # 2020.05.11. 05:04

Kata25,

Fizette édesanyád, és utána Te a negyedéves adóelőlegeket?

Szerintem kellett volna.

Azt sem értem, hogy mit jelent az, hogy "végrendeleti örökös lett volna".

Ha volt érvényes végrendelet, akkor az is lett. Annak kellett volna lennie. Akkor is, ha a hagyatéki lezárulta előtt meghal. Legfeljebb tőle örököltél volna.

Az ingatlan bérbeadás szempontjából kb. mindegy. Végülis járj el

Az ingatlan nem "lóg a levegőben", annak az örökös már a tulajdonosa a halál napjával, csak még egy ideig nincs bejegyezve az ingatlan nyilvántartásba, amíg le nem zárul a hagyatéki eljárás, ami hivatalosan is megnevezi az örököst.

Mindenesetre, ha az örökös mint általános jogutód tovább viszi a bérbeadást, akkor ugyanúgy fizetnie kell mindent, az adót is, mintha már be lenne jegyezve a nevére az ingatlan.

Ha nem fizettél adóelőleget akkor tuti biztos, de ha fizettél, akkor sem szokta a NAV az önállóan adózó jövedelmeket szerepeltetni a tervezetben, hiszen a költségeidről, a pontos elszámolásról mit sem tud.

Neked biztos kell szerintem önellenörzést csinálni. Édesapád és édesanyád után szerintem nem tudsz önellenőrzést csinálni, mert nekik nem tervezetet készít(ett) anno a NAV, hanem határozatban állapította meg az adóbevallását. Akkor kellett volna mindent bejelentened, ami a halál napjáig mág őket terhelte. Ha ezek megvoltak, akkor csak neked kell a sajátodat módosítanod utólag.

Szomorú örökös # 2020.05.11. 02:49

Kata _25

Egy tanárom - adózástant tanulok tőle..- azt állítja, hogy ezt a köztes időt is a NAV számítja ki. Ügyfél-szolgálaton azt mondják, hogy nekem kell pótlólagos bevallást készíteni. (Önellenőrzés)

Most akkor megcsinálja a NAV, vagy nekem kell..?

Szerintem jobb, ha a NAV-osra hallgatsz, még ha elő is fordul, hogy nekik sincs mindig igazuk (engem is vezettek már félre anno, de szerencsére tisztázódott). Úgy tudom, hogy a NAV csak azoknak a bevallását készíti el, akik bérből és fizetésből élnek. Egyelőre a vállalkozókkal, adószámos magánszemélyekkel nem nagyon tudnak foglalkozni, mivel a kiállított számlák, nyugták mindig az adózónál vannak. Ez talán majd július után változhat, amikor bevezetik jóformán általánosan az online adózást, bár azt nem tudom, hogy adószámos magánszemélyekre ez vonatkozni fog-e.

drbjozsef # 2020.05.05. 05:24

Bár nem részletezte, de feltételezem tavaly hunyt el az édesapa, és idén lett jogerős a hagyatéki végzés, és a teljesítményadó (leánykori nevén : súlyadó) befizetése után érdeklődik.

Amelyet a január 1-én tulajdonosnak kell kifizetnie egész évre, aki akkor egy elhunyt volt.

Kata25,

Mindenképpen neked kell fizetni, ha nem volt kivonatva a forgalomból a jármű (mert ipso iure örököltél már tavaly, és amúgy is általános jogutód vagy), szerintem kellene küldenie az önkormányzatnak papírt, de kérdezz rá telefonon. Én azt tenném.

Szomorú örökös # 2020.05.05. 04:50

Kata25

Apám után örökölt kocsi után kéne végre adót fizetnem

Biztos, hogy adóról beszélünk? Szerintem egyenesági öröklésről beszélünk, az pedig úgy tudom, hogy adó- és illetékmentes. szerintem még a nevedre történő átírás is. Max. az okmánycserét és a kötelező biztosítást kell megfizetni rá.

gerbera317 # 2020.03.11. 05:11

mi leszünk a felelősek?
Igen.

Umbara # 2020.03.10. 21:46

Helyi adó kérdés. Van egy ingatlanunk aminek a lakószintje 145 m2-es és van hozzá 30m2 garázs meg 35m2 tároló a pince szinten.
Feleségem tavaly volt bent a önkormányzatnál, együtt megnézték az illetékes önkormányzati dolgozóval a terveket és meghatározták, hogy a 145m2 adóköteles a többi viszont nem. Nemrég megérkeztek az adózásról a kiértesítések és a szomszéddal beszélgetve kiderült, hogy neki a garázsára (ami hasonlóan van építve a ház alatt mint a miénk) ki lett vetve az adó.
Utána nézve a rendeleteknek a helyi adókról szóló rendeletnek illetve az ott alkalmazandó hasznos alapterület számításnak a pince szint tényleg nem tartozik az adóköteles hasznos területbe de a gépkocsi tároló igen.

Mi történik ha valamilyen oknál fogva kiderül, hogy a kedves kisasszony hibázott és rossz tanácsot adott a kitöltésnél? Mivel mi nyújtottuk be a bevallást az adott területekről így mi leszünk a felelősek? Elvileg a bevallás leadásánál leellenőrizte a hivatal, hogy a számok megfelelnek a valóságnak.

Legyek rendes adófizetőpolgár valljam be a garázst meg szaladgáljak az önkormányzatra és fizessem be az adót vagy hagyjam a hivatalt tévedésben?

spidy (törölt felhasználó) # 2011.01.11. 10:54

Tisztelt Fórumozók!

Érdeklődni szeretnék, hogy az újbudai építményadóról szóló rendelet hogyan értelmezendő külföldi (német) állampolgár esetében, aki sem magyarországi lakcímmel, sem adóazonosító jellel nem rendelkezik?

Kire vonatkozik ilyen esetben a nemzetközi adómentesség?

A választ előre is köszönöm!

gattaga # 2011.01.11. 03:46

2011. Január 15.-e szombatra esik,ezért 2011. Január 17.-én (Hétfő) hosszított,ill. rendkívüli ügyfélfogadási idővel állnak a nagyérdemű elé,természetesen országosan.
Nem mintha sokat segítene de azért valamicske hoszabbítást jelent.
Gondolom,sőt tudom,hogy tömegnyomor lessz az ügyfélváróban,jó magyar szokás szerint.
( Megyeszékhelyen lakom,hétfőn ügyintézés egyébként ohne.)


By
gattaga

PRoland38 # 2011.01.10. 07:44

gattaga:

Még örüljön neki az ember, hogy nem büntettek meg az ő hibájukból kifolyólag.
Annyira nem napra készek, hogy meghatározták a jan.15.-i benyújtási határidőt, de még a mai napig nincs idei nyomtatványuk amit kitölthetnék. Ha pedig nem adom be határidőre, akkor erre az évre esetleg ha mentesülnék is az adó alól nem mentesülök, ha pedig fizetnem kellene akkor számíthatok a büntetésre. Jól ki van ez találva..
Ha én annyira nem értenék ahhoz amit csinálok már rég nem ülnék a munkahelyemen.. Ezt is csak állami cégnél lehet megcsinálni.. -és még sokan keveslik a bérüket is ilyen színvonal ellenére.. NC..

PRoland38 # 2011.01.10. 07:26

nandy:

Ha nincs folyószámlám se csekket nem kaptam még sose akkor is tudniuk kellene az ingatlan nyilvántartás alapján, hogy nekem kell-e adóznom vagy sem. Minden ott van a gépen, csak rá kellene keresniük.
Ráadásul több esetben is előfordult, hogy sok éve érvényben lévő rendeleten később évente 2x is módosítottak, ill. egy új rendeletet hoztak, de a másik még érvényben volt amin módosítottak is.. -nehogy követni tudja az ember a változásokat.
Az adóiroda / ill. önkormányzat arra se veszi a fáradságot, hogy kiértesítsen ha változás történt. A múlt héten hívtam fel őket. Jan.3.-án az egyik ügyintéző azt mondta, hogy mindenkinek küldenek majd egy nyomtatványt, hogy azon vallja be amit kell. 3 nappal később egy másikat is felhívtam. Az pedig azt mondta, hogy nem fognak értesítést küldeni senkinek.Mindenki maga intézi a bevallását Arra leszek kíváncsi, hogy akinek nemcsak, hogy fűtésre és villanyra sem telik főleg meg telefonra és internetre nem, akkor az hogy értesüljön bármiről is..

gattaga # 2011.01.10. 06:57

Érdemes a helyi rendeletek módosítását "böngészni" annak aki éppen rá ér.
Saját példa:
Adva van egy telepűlés,változott a kedvezményezettek köre (még 2010 jan.01.-től!) a lakóingatlanok után fizetendő építményadó témájában.
Ez eddig rendbe is volna,amennyiben idén egy örökösödési ügyben nem keletkezik bevallási kötelezettségem (természetesen határidőre nem teljesíthető,hiszen tulajdonosnak,vagy résztulajdonosnak kellene lennie a bejelentőnek )és nem tünik fel,hogy a korbetöltött nyugdíjas mellet már a III. csoportú rokkantnyugdíjas is a kedvezményezettek sorába tartozik ( kis hal is ruszli :-)) veszteni való nincs ) 67%-os rokkantság esetén !Nekem kellet elmagyarázni az ügyintézőknek,hogy bizony az a III. rokkantsági csoport már évek óta nem a 67%-hoz van kötve.Szerencsére azért fejből mondom a megváltozott törvényt és annak hatályba lépésének időpontját.Bemutatom az utolsó szakvéleményt a rokkantsági besorolásomról,előzményekkel feltüntetve,hogy mikortól számítok rokkantnyugdíjasnak.Elképedésüknek hangot adva,miszerint ha ezt a tényt az irodavezető tudja ( törvény változása,már háom éve !!! )akkor két éven keresztűl nem hibásan jelenne meg egy jelentési kötelezettség a változásról.Még az a szerencse,hogy adó irodában voltam :-D
Még a benfentesek sem napra ( sőt évekre ) készek a változások és új témák ügyében.Lásd a fenti példát.


By
gattaga

nandy # 2011.01.07. 22:16

Őszintén szólva nekem sem nagyon jutna eszembe, hogy folyton a helyi rendeleteket bújjam, mikor találnak ki valami újabb adót.
Pedig a szakmámból adódóan sűrűn böngészem a netes jogtárakat...

De ha jól tudom, az önkormányzatnak évente egyszer folyószámlát kellene küldenie az aktuális egyenlegről, nem?

PRoland38 # 2011.01.07. 06:22

Rexornak:

Csak az a baj, hogy az adó jogszabályokat van amikor évente többször is változtatják. Aki ezzel foglalkozik csak az naprakész mindenből -ezt most nem csak az ingatlanra vonatkozó rendeletekre értem.
Egy más területen dolgozónak pedig a saját munkája mellett kellene még egy másik alkalomadtán esetleg harmadik stb. területen is a toppon lennie. Ezt ne várja már el tőlem senki.
Én is sok mindent megoldok, mert csak akkor olcsóbb és jobb ha saját magam foglalkozom az adott témával, de ha elvárják, hogy adózzak akkor legalább egyszerűsítsék ezt le annyival, hogy az ismert adatok alapján csak egy csekket küldenek ki amit befizethetek. Ne nekem kelljen még annak is utánajárni, hogy mennyi pénzt dobjak ki az ablakon..
Nem arról van szó, hogy nagy ördöngősség -e a nyomtatvány kitöltése vagy sem mert nem az. Nem is erről van szó, hanem arról, hogy megalkotnak és bevezetnek egy rendeletet az ember tudta nélkül és utána megbüntetik ha nem értesül róla. Ráadásul aki a rendeletet alkotta nem értesíti azt akitől elvárja, hogy befizesse az adót. Mindezt azért, hogy a büntetéssel még több pénzt vegyen ki az adózó zsebéből.. -na ez az ami kiakaszt..
Lehet, hogy félreértettél:
Hát nem tudom, hogy úgy lesz-e ahogy mondod, mert én biztos, hogy nem vágynék egy albérletbe.
Szerencsés helyzetben vagyok mert saját tulajdonomban lakhatok. Többszörösen megadóztatott jövedelemből lett kicsengetve az ára. Ebben még nagyszüleim munkája is benne van + szüleim 20 évig fizették a kölcsön törlesztőit mire tehermentes lett. Most ebben élünk.
Nem befektetési céllal vettük, hanem azért, hogy lakjunk benne és ne egy karvalynak fizessük az albérlet havi bérleti díjat amit bármikor és bármennyivel megemelhet vagy akár mikor az utcára tehet ha épp úgy tartja kedve.
Az albérletbe kényszerül, vagy kényszerítik az embert.. Nem hinném, hogy havi 60000-80000Ft-ot +a rezsi költségeket bárki szivesen kiadja, mert nem éri meg lakásba fektetni mert nem jövedelmező. Esetleg annak nem éri meg aki egyedülálló és nem lesz senkire sem hagynia. Szerintem hatalmas dolog az, ha a gyerek örökölhet a szüleitől egy ingatlant és nem egyből albérletben kell kezdenie az életét ráadásul manapság jellemzően munka nélkül. Egyedül az államnak nem érdeke, hogy az embereknek magántulajdona legyen. Aki tulajdonnal, vagyonnal rendelkezik az nincs megfelelőképpen alárendelve ezért nem irányítható. Ez az államnak nem jó. Az államnak befolyásolható, irányítható, naív, tudatlan, vagyontalan, munkahely föggő, földhözragadt/kötött, adóssággal terhelt polgár az ideális aki azért még tudja fizetni az adókat. (Adós rabszolga)
Ennek elérése céljából folyik az amit napjainkban megfigyelhetünk. Az ingatlanok megadóztatása csak egy lépés a cél felé.

Rexor # 2011.01.05. 09:22

Kedves Roland,

Ez így igaz, sajnos sok mindnhez kell értenie az embernek, még akkor is ha nem az a "szakmája" (én is szereltem villanyt, tapétáztam, festettem, pedig ez is elég messze áll a szakmámtól - ráadásul túl sok műszaki érzeékem sincs :). Egy építményadó bevallás kitöltése nem nagy ördöngősség, vannak szerintem bonyolultabb műveletek is egy ingatlannal kapcsolatban.

Abban egyébként teljesen igazad van, hogy nagy valószinűség szerint egyre többen fogják inkább az lakásbéreletet válsztani a saját tulajdonú ingatlan helyett, mivel már nem nagyon éri meg ingatlanba fekteteni a pénzed. Szerintem 40-50 év múlva többen fognak lakni bérelt ingatlanban mint saját tulajdonuban.

PRoland38 # 2011.01.05. 07:08

Sőt, tudniuk kellene mivel ezért tartják őket, ez a munkájuk. Ezért kapják a bérüket (A pofátlanság magas foka, hogy ezek után az adóhivatal még rábiggyeszti az ISO minősítést is a nyomtatványára.. -milyen alapon?!Hogy mennek át ezek egy ISO ellenőrzésen?!)
Ennek ellenére a lakosságra hárítják a munkájukat. Nekem kell már mindenhez értenem az adójogszabályokat kennem, vágnom kell különben rögtön büntetnek ha hibázom.
Én csak egy átlagember vagyok átlagos műszaki végzettséggel. Milyen alapon követelik meg tőlem, hogy amihez hivatalosan sem kell értenem, hogy értsek.. (mert nem is értek sok mindent mert számomra értelmezhetetlen az adózsonglőrök speciális jogi nyelvezete, másrészt pedig nem is hoz lázba a jogszabályok tanulmányozása..)
Na igen akik FELHATALMAZTÁK őket remélem ezek után (többek között) majd elgondolkodnak rajta, hogy érdemes volt-e..
Mindenesetre az én lelkiismeretem nyugodt mert nem rájuk szavaztam (nameg a régi bandára sem!)..
Most hallottam egy kolléganőtől, hogy
sok önkormányzat arra megy rá, hogy be van -e jelentve az ember az ingatlanba, vagy sem. Ha igen akkor kevesebbet adózik, ha nem akkor sokat adózik..
Persze minden az önkormányzattól függ, ez területenként változik.
Most ott tartok,hogy a saját ingatlanom (saját tulajdonom) használatáért tulajdonképpen bérleti díjat fizetek, mintha egy bérlakásban laknék.
Itt is ezt a trendet akarják bevezetni, mint a világ egyre több országában.. Albérletben lakjon mindenki és az élete a főbérlők kezében legyen. Függjön a munkahelyétől, mert ha nem tudja fizetni a bérleti díjat elveszik a tetőt felőle és rögtön az utcára kerül. Tehát a legrosszabban fizető munkákat is örömmel vállalja el és ne emelje fel szavát a jogaiért és nyeljen le minden békát mert lapátra kerül. Jól haladunk a modern rabszolgaságból a klasszikus rabszolgaság felé.. "remek"

websas # 2011.01.04. 07:08

Lehet,hogy akkor nekünk "szerencsénk" volt,két önkormányzattal van kapcsolatunk mindkettő küldi.
Pedig az egyik üdülő.(de jön az állandó címemre).
Érden most dec.30.-án jött mert a város áttért az érték alapuról a m2 alapu bevallásra m2/400 ft. üzlethelység esetén m2/800 ft. A csatornát csak fizetjük de még nincs, ezért a víz 1300 ft./m3 (ezért viszont elvileg szippantanak is). (35 éves ház)

(valószínüleg azért lett 4-szeres emelkedés mert a ZEMBEREK erre adtak felhatalmazást).

Szerintem visszamenőleg 5 évre Tőled is kérni fogják talán annyit el lehet elérni, hogy legalább kamatot ne számoljanak.(mert az elmaradás visszavezethető az Ő mulasztásukra).

Egyébként Teljesen igazad van mert az önkormánzat n+1 módon tudhatna a hozzá tartozó ingatlanokról. A már említetteken kívül ott vannak pl.: a közüzemi számlák címei is. De ott van a Google map is (ingyen) oda ültetik "Sasszem Juliskát" és Ő megszámolja hány kulipintyót lát.

websas

PRoland38 # 2011.01.04. 06:08

Kedves Rexor,

"Egy jogszabály kihirdetésénél sem értesítenek minden állampolgárt külön külön. Képzeld el mennyi lenne a plusz költség ezzel kapcsolatban (postaköltség, adminisztráci­ó, stb.)"

Értem én, de azért azt se várják már el az embertől, hogy gondolatolvasó legyen és tudja, hogy épp milyen rendeleteket alkot az önkormányzat.
Nem kocsma az, hogy az ember mindig oda járkáljon :))

Bizony baj, hogy nem küldenek értesítést. De elvárják, hogy mindenki mindenről tudjon. Ráadásul még bírságot is kiszabnak, ha az ember valamit késedelemmel teljesít.
Ez is csak azért van, hogy az emberről még egy bőrt lehúzhassanak.

PRoland38 # 2011.01.04. 05:59

wasbas -nak:
Nem küldtek semmit. Az ingatlan végig lakott volt, de oda csak 2 év időtartamra lett valaki bejelentve, utána az-az illető is kijelentkezett, de továbbra is ott lakott. Tehát ha beérkezett volna valami ehhez kapcsolódó nyomtatvány akkor azt biztos megkapták volna.
Lehet, hogy a lakcím nyilvántartásban van a hiba. Némely önkormányzatnál elég nagy a fejetlenség úgy tudom. Vagy a postás nem kézbesítette..
Csak azt nem értem, hogy ha tegyük fel az önkormányzatnál minden adat megvan. Meg kell lennie az adásvételi szerződéseknek az ingatlanról évekre visszamenőleg az épület dokumentumainak is ott kell lennie eltárolva stb. akkor miért nem, küldik ki a csekkeket az adójogszabályoktól függően az önkormányzattól? Inkább ráterhelik a polgárokra, hogy végezzék el a munkát az önkormányzat helyett..

Rexor # 2011.01.03. 12:10

Kedves Websas,

Nem nagyon szoktak ilyet küldeni az önkormányzatok, illetve nagyon kevés önkormányzat küld értesítést arról,hogy bevallást kell/kellett volna tenni. Az elektronikus ügyintézéssel azért sokat javult a jelyzet. Itt 1996-os történetről van szó, amikor technikailag sem voltak meg a feltételei ennek.

websas # 2011.01.03. 10:49

Azért itt valami nem kerek!

A rendeletekről valóban nem küldenek értesítést de a bevallásról igen és ott hivatkoznak a rendeletre, a kiszámítás módjára, lehetséges kedvezményekre, stb.
Ettől kezdve jönnek a csekkek, és az évvégi elszámolás. Az önkormányzatnak valamit küldenie kellett, ugyanis rendelkezésükre áll a földhivatali / lakcím nyilvántartás stb.

websas