Karrier-e egy jogásznak az önkormányzat? - Hol érdemes dolgozni...


Kincs # 2003.07.29. 15:13
Szevasztok!Hogy jó-e a az önkormányzatnál dolgozni?Hm!NEM!!! 31 éves nő vagyok.Közgazdasági szakközépben érettségiztem, idegen nyelvi tagozaton (angol).Nappalin magya
  • gyors- és gépírás szakon tanárképzőn diplomáztam.Aztán több mint 3 év tanítás egy általános iskolában.Időközben tanítás mellett, 22.000 Ft-os nettó fizuból (1996-ban)ÁF másoddiplomás levelező tagozat: Veszprémben, lakhelyemtől kb.400 km-re.
(47.000 Ft/féléves tandíjjal, magam sem értem, miből, de csináltam).'Másfél éves' voltam az ÁF-en, amikor átnyergeltem a közigazgatásba, de sajnos: önkormányzathoz kerültem, hatósági munkát végeztem: gyámhivatalba ügyintézőként.Diploma, majd közig.szakvizsga (üi.ként még az akkori Ktv. szerint nem volt kötelező, az önk. kifizette, hogy kapjam a szakvizsga pótlékot).Ezután átkerültem egy másik városba, szintén gyámhivatalba: vezetőként.A gyámhivatalok a városi önkormányzatok mostohagyermekei, afféle hivatalok a hivatalban, a jegyzők nem szeretik, mert nem az ő hatáskörükben dolgozunk, nem szólhat bele a munkánkba szakmailag, 'csak' a munkáltatói jogokat gyakorolja. (Ez egyébként jó.)A gyámhivatalok (ha vki nem tudná) az okmányirodákhoz hasonlóan körzetközponti jelleggel működnek: több településre kiterjedő hatáskörrel, nagyobb ügyfél- és ezáltal ügyiratforgalommal.A gondom az volt - 2001. februárjában -, hogy vezetőként egyedül voltam, nem volt kolléganőm. Na igen, meg iktatásom stb.Nem iktattak nekem a hivatalban, így vezetőként megtanultam az ügyiratkezelési és irattározási szabályzatot, iktatókönyvet nyitottam, a mai napig iktatok, sőt: magunknak postázok, levelet árazok, borítékot, tértivevényt+postakönyvet írok.Ja: mivel tudok gépelni, így nincs titkárnőnk, vezetőként uazt a munkát végzem, amit a kolléganőm (két diplomás ő is).Fél év múltán lett kolléganőm.Na: 2001. februárjában vezetőként személyi bérrel vett át ez az önkormányzat a másiktól (áthelyezéssel).Kialkudtuk a személyi bért, mivel üi.ként a másik önk.-nál kb. 80.000 bruttót kaptam.Itt vezetőként akartak annyit adni.Végül 105.000 bruttóra 'tornáztam fel'magam.2001. július 01-jén változott a Ktv., így szóltunk a jegyzőnek (4-en vagyunk 'vezetők'a hivatalban), hogy csináljon 4 osztályt és kapjunk osztályvezetői bért.Nehezen, de sikerült:196.000 Ft bruttónk lett, cirka 5 hónap után meg is kaptuk, felbruttósítva, 40%-os adó levonva etc.A jegyzőnkhöz (Tanácsakadémiája van) felváltva jártunk át ÁF-esek megmagyarázni, hogy egy városban azért 'illik' osztályokat csinálni, meg aztán miért is ne?Azt mondta rendben, de akkor a középiskolás végzettségű, 30 éve dolgozóknak pedig vegyük tudomásul, hogy akkor 20%béremelést+40%képzettségi pótlékot ad, mert szúrja a szemüket, hogy mi fiatalok többet keresünk.Jó, legyen.Ámen!Most ott tartunk, hogy a 22 fős apparátus (4 vezető, a többi üi.)dolgozik egy 4.500 fős, körzetközponti fea-okat ellátó városban (összesen 3 települést látunk el).Tavaly én a fent említett vezetői-ügyintézői-ügykezelői munkaköröm mellé megkaptam egy tömegmunkát: súlyos mozgáskorlátozottak közlekedési támogatását (évente kb. 600 akta)a jegyző átruházta rám ezt a hatáskört: döntést+kiadmányozást.Azon indokkal kaptam én, hogy aki eddig csinálta (középiskolás végz.40 éves, mellesleg jelenleg ő a polgármester), az levelezőn szociális munkás szakot végez és tanulás mellett nem bírja (nem volt tanulmányi szerződése).2002-ben (tavasszal) megcsináltam a munkát.2002-ben ősszel felvettek a PTE-ÁJK ÁF-tagozatára, jogász szakra.Írtam idén márc-ban egy szerelmetes levelet a jegyzőmnek (van tan.szerződésem, de csak a szabit állják)előre jelezvén, hogy ha tavaly én a kolléganőm tanulás miatti tehermentesítése címén kaptam meg e munkakört, úgy most én uezen szitura hivatkozva kérem a saját tehermentesítésemet, arról nem beszélve, hogy 2 hónapig tan.szabin leszek.Nemleges választ kaptam, sőt, bíztatott, hogy még további munkaköröket is kapok.Azt tudni kell, hogy gyámhiv.vezetőként rengeteg 'külső' melőm is van:bírósági tárgyalásokra (gyermekelhelyezés, gondnoksági perek) felperesként idéznek, ott kell lennem, beutalt, családból kiemelt gyermekek ügyében min.havi 1 alkalommal tárgyalásra kell utaznom 40km-re.Na szóval kosarat kaptam.Most az a szitu, hogy az ominózus érettségizett, de magukat a szocializmus lápos, bűzös talajába mélyen bedolgozó idősebb kolléganők (pénzügyesek) kitalálták, hogy azért van pénzügyi hiány, mert nekünk magas a fizunk.Mármint a vezetőknek, akiknek a törvényi minimumot adják, hiszen eddig 5,9 volt a vezetői szorzónk (idén júl. 1-től 7), egy fillérrel sem kapunk többet, mint ami jár.Most ott tartunk, hogy meg akarják szüntetni az osztályokat, s visszaminősítenek üi-nek, de a munka marad, csak fele fizetésért.És úgy néz ki, meg is csinálják.Úgyhogy hosszú hónapok táppénze elé nézek.Ezek után kérdem:ugye milyen jó nekünk?Egyébként a gyámhiv.munka nem rossz, mert szinte minden jogággal kapcsolatban vagyunk:büjog,közigjog(Áe.), nemzetközi jog, polgári jog(gondnokság, gyermekelhelyezés)stb.Viszont ezek után úgy látom, a munkajogra kell rástartolnom, különben bajok lesznek.Még annyit:2001. júl.1-jétől hatályba lépett az új Ktv.(azóta van újabb).Ekkor emelkedett a vezetői szorzó.A polgármesterünk sürgetésünkre, amikor kérdeztük, hogy ugyan mikor kapjuk meg az átsorolásunkat(ez volt szeptemberben) azt mondta, hogy ja kérem, az csak egy törvény, majd ha itt a testület elfogadja.Szóval ilyen emberek között élek/dolgozok, ilyen emberek osztják az észt, irányítják a várost és ezek aláznak meg bennünket és igyekeznek ellehetetleníteni a pici kis csavaros ésszel is rendelkező ambiciózus dolgozókat.Ha valakit érdekel ezek után az állásom(mert megüresedik)szóljon, küldök telefonszámot, hol érdeklődhet egy ilyen frankó állás után!!!!
Koi Gyula # 2003.07.22. 15:49

Eleve a közigbe bejutás is patronázs meg nepotizmus kérdése. Hiába publikálok mondjuk, ha nem lenne ez a mostani állásom, ami közalkalmazotti, akkor ma is segélyért állhatnék sorba áf diplomával harmadéves joghallgatóként.


legislator

Rexor # 2003.07.22. 07:54

Hát a 'jogi oktatás' véleményem szerint erősen megkérdőjelezhető, hogy mennyit ér. Elméletben tényleg be kell seggelni az anyagot, de önálló, gyakorlatias gondolkodásra nem nagyon tanít. Márpedig sokszor ezt veszem észre, hogy nagyon hiányzik egy frissen végzett jogászból ez a fajta gondolkodás.

A közigazgatásban pedig különösen szükség lenne olyan köztisztviselőkre, akik rugalmasak, ügyfélcentrikusak, és nem ilyednek meg akkor, ha önállóan kell dönteni, vagy esetleg külföldiekkel kell idegen nyelven beszélni :). Hely pedig lenne rengeteg, de szerintem nem ártana egy kicsit bevinni a versenyszférát a közigbe is, tehát aki alkalmatlan a munkájára, vagy nem dolgozik rendesen, azt minden teketória nélkül ki kell rúgni.

Koi Gyula # 2003.07.01. 10:06

Igen. A specializálódás lehet áldás és átok is a jogban. Valahogy mégis az egészet kellene látni és láttatni, ám jogi oktatásunk sem erre halad.


legislator

Császár Gábor # 2003.06.24. 18:23

Az Eu-hoz való csatlakozás után a közigazgatás eléggé felduzzasztott létszámát jelentőssen csökkenteni fogják(15 ezerrel, ha jól tudom). A feladat több lesz, a jogszabályok növekvő erdejében egyre nehezebb lesz ösvényeket találni, a specializáció pedig, mint korunk jogászainak kényszere megoldhatatlanná fogja tenni a közigazgatás helyzetét. Ezen a közigbíróságok sem fognak segíteniez biztos.
Nem beszélve az önkormányzati rendeletek Eu-s jogharmonizációjáról.
A közigazgatásban dolgozó jogászoknak, és leennő kollegáiknak fog a legtöbb feladatot adni a csatlakozás, mert minden változás a legalsóbb szinten csapódik le. Mogoldhatatlannak látom a közig helyzetét.
A fizetés viszont gyorsabban fog nőni a többi jogász foglalkozásokhoz képest.
Sovány vigasz, fejet felemelni nem előrebukni és előre............


Várom válaszaitokat...

Koi Gyula # 2003.02.13. 10:54

Manóka írta - 2003.02.12 11:23
Kedves Gyula!

Mivel én sem szerettem volna 6001.ügyvédjelöltként kezdeni a pályát,egy nagy település önkormányzatánál kezdtem dolgozni. A munka azt hiszem nem kevés és ráadásul még tetszik is amit csinálok, de mégis úgy érzem, hogy szakvizsga után legkésőbb váltani kell és ott kell hagyni a közigazgatást, mert belefáradsz abba, hogy 5-10 embertől függ a munkád, hogy semmi sem intéződik el időre. És a végén feladod!Kezdésnek viszont tökéletes szerintem!”Gratulálok! Szerintem nem kell 1-2 év sem, és a frissdiplomás jogászok ölni fogják egymást egy ilyen állásért! Sot! Ez szerintem ma is így van. Ez a kenyérharc. Szerintetek hogyan kellene kezdeni a hallgatókori karrierépítést? Én már most próbálkozom, persze, olyan az állásom, hogy viszonylag könnyebb a helyzetem az átlagénál. Meg szerencsés a diplomám is. Ajánljatok Ti is egy - két dolgot a kezdo a hallgatóknak.


legislator

Manóka # 2003.02.12. 10:23

Kedves Gyula!

Mivel én sem szerettem volna 6001.ügyvédjelöltként kezdeni a pályát,egy nagy település önkormányzatánál kezdtem dolgozni. A munka azt hiszem nem kevés és ráadásul még tetszik is amit csinálok, de mégis úgy érzem, hogy szakvizsga után legkésőbb váltani kell és ott kell hagyni a közigazgatást, mert belefáradsz abba, hogy 5-10 embertől függ a munkád, hogy semmi sem intéződik el időre. És a végén feladod!Kezdésnek viszont tökéletes szerintem!


Manóka

Koi Gyula # 2003.01.30. 11:08

buli írta - 2003.01.29 18:43
kedves gyula!

magam is jogász vagyok és egy inen apró önkormányzatnál jegyzőként dolgozom. pályámat még sima érettségizettként kezdtem, majd az iskola elvégeztével neveztek ki a hivatal élére. meglátásom szerint a karrier az önkormányzatoknál csak az önkormányzati berkekben dolgozók számára látványos. a térségünkben olyan helyzetr állt elő, hogy a választások után sok jegyzői állásra irta ki pályázatot, ilyenkor szoktak a jegyzők 'forogni' a települések között, és bizony ha egy kis település jegyzője váltani tud, akkor az már a kollégák szemében karriernek számit. s hogy egysikú a munka? erről még sokat tudnék mesélni... azt gondolom érdemes ezt a területet választani.

Kedves Buli,

Oszintén köszönöm a soraidat. Ugyanis, ha a közigazgatászhallgatók és joghallgatók olvassák soraidat, szerintem meggyozodhetnek róla, hogy milyen szép dolog az, hogy valaki érettségizett köztisztviselobol tanulmányai, tehetsége, és szorgalma által jegyzové emelkedett! Tényleg minden tiszteletem az ilyen embereké. Például édesapám is bányászból lett közrendor, majd körzeti megbízott, központi szabálysértési hatóság mb. alosztályvezeto, majd Bp.-i kerületi kapitánysági osztályvezeto. Késobb o dolgozta ki az ügyfélszolgálati irodák modelljét, és o valósította meg 1988-ban az elsot gyakorlatban is. Ilyesmikért érdemes élni!!!


legislator

Koi Gyula # 2003.01.30. 11:01

Vadmacs írta - 2003.01.29 15:49
Köszönöm Gyulának és sz*rvaslánynak is!

Szívesen, bármikor:)


legislator

buli # 2003.01.29. 17:43

kedves gyula!

magam is jogász vagyok és egy inen apró önkormányzatnál jegyzőként dolgozom. pályámat még sima érettségizettként kezdtem, majd az iskola elvégeztével neveztek ki a hivatal élére. meglátásom szerint a karrier az önkormányzatoknál csak az önkormányzati berkekben dolgozók számára látványos. a térségünkben olyan helyzetr állt elő, hogy a választások után sok jegyzői állásra irta ki pályázatot, ilyenkor szoktak a jegyzők 'forogni' a települések között, és bizony ha egy kis település jegyzője váltani tud, akkor az már a kollégák szemében karriernek számit. s hogy egysikú a munka? erről még sokat tudnék mesélni... azt gondolom érdemes ezt a területet választani.


buli

Vadmacs # 2003.01.29. 14:49

Köszönöm Gyulának és sz*rvaslánynak is!


Üdv néktek

szarvaslány # 2003.01.24. 17:24

Azt hiszem sokkal nehezebb itt megállni a helyünket, mint egy kényelmes ügyvédi irodában gépelgetni a titkárnő helyett.

Azért egy kényelmes ügyvédi irodában sem ennyire egyszerűek a dolgok...

Koi Gyula # 2003.01.24. 11:40

Fejbol így elso blikkre nem, viszont Csefkó Ferenc:Helyi  Önkormányzatok  Dialóg -Campus, Pécs, 1996 c. könyve az 1990-1996 közötti szinte a teljes szakirodalmat közli az önk. jogra nézvést.


legislator

Vadmacs # 2003.01.23. 16:00

Kedves Gyula és Többiek!
Én nagyon új motoros vagyok a közig-ban, ráadásul közoktatási és intézményirányítási referens lettem 3 hónapja pályakezdőként. A mélyvíz a pontos megfogalmazás. Azt hiszem sokkal nehezebb itt megállni a helyünket, mint egy kényelmes ügyvédi irodában gépelgetni a titkárnő helyett. Másrészt viszont a kis önkormányzatoknál (5000-es kisvárosban dolgozom) nem igazán tudnak a törvényi minimumnál többet adni. Ha valaki tudna nekem társulásokkal kapcsolatban egy jó szakirodalmat ajánlani, azt megköszönném:-)) Üdv


Üdv néktek

Koi Gyula # 2002.12.11. 08:16
Úgy legyen! És egyben jó is az ötlet, jewel, hogy tovább szojjük kérdésünk vásznát: tehát
  • Központi kig. szervek dolgozói
  • Minisztériumok érinthetetlenjei

és önkormányzattól fölfelé mindenki más, nálatok milyen a helyzet?


legislator

jewel # 2002.12.10. 11:46

1989. óta dolgozom a közigazgatásban. Az önkormányzatnál egy idő után bezárul a kör. Nincs fejlődés, nincs előrelépés.A legutolsó emelésig még normális megélhetés sem volt.Nyitni kellett valamerre. Most központi közig szervnél vagyok. Mások a lehetőségek, szélesebb a rálátás mindenre, van továbbképzési lehetőség, és az anyagiak is jobbak. Az önálló ügyvédséghez megfelelő anyagi háttér kell, elég nagy rizikó, hogy sikerül-e összehozni egy működő praxist. Család mellett már nem nagy kedvem van bíróságról bíróságra rohangászni. Az Eu jogharmonizáció talán további lehetőségeket rejt a közigazgatás és alattvalói számára.


jewel

Koi Gyula # 2002.11.06. 11:31

Kedves Lujza,

Koszonom a valaszt. Szerintem ebbol is csak az vilaglik ki, hogy egyre inkabb felertekelodik az onkormanyzat is, szemben a szukos ugyvedjelolti lehetosegekkel. En is varom masok velemenyet.


legislator

lujza # 2002.11.06. 09:49

Kedves _Gyula!
Nagyon örülök a kérdés felvetésének, mert pont ma került szóba köztem és egy kollegan?m között ez a dolog. Mind a ketten önkormányzatnál dolgozunk.
Igazából mi sem tudjuk a választ, de:
Pozitívum tapasztalatom alapján:

  • teljes önnállóság, senki nem szól bele semmibe(igaz egyben mélyvíz is annak, aki még nem dolgozott e téren)
  • lehet?ség a gyakorlat és tapasztalatok megszerzésére (én konkrétan Humánpolitikai irodában dolgozom, minden nap több ügyfelet is fogadok, tehát rengeteg sok féle kérdés felmerül és rengeteg sok féle ember megfordul nálam)
  • biztos és kiszámítható jövedelem (kivéve, ha az adott önkormányzat bizonyos megadható összegeket nem tud a költségvetséb?l kisajtolni.)
  • tág kör? kollektíva, rendezvények
  • jutalom, nyelvpótlék....
  • bírósági tárgyalások, ügyfélfogadás, papírmunka, minden.....

Kitörési lehet?ség, a ranglétrán való feljebbjutás nincs, csak esetleg b?vülnek a hatásköri lehet?ségek (pl:jöv?re, év elején már el kell kezdeni az önkormányzati rendeletek EU-s jogharmonizációját)
Röviden ennyi:el?ny, hátrány egyaránt van. Én csak a tapasztalatomat írtam le, érdekel más véleménye is.
Üdv


Üdv

Koi Gyula # 2002.11.06. 08:55

Persze, nem is errol van szo. Csak en arra vagyok kivancsi, hogy az ittlevok hogy latjak a kerdest. Sokan -buta modon- lenezik a kozigazgatast, pedig oda szerintem a hivatastudat mellett a jogi, kozgazdaszi, kozigazgataszi diploma egyuttesen sem mondhato naiv elvarasnak, mas kerdes, hogy a magyar valosag (de a tobbi is) fenyevekre van ettol.


legislator

Kócoska # 2002.11.05. 20:47

Kedves Gyula!
Nem vagyok jogász, de van némi rálátásom az önkormányzatnál dolgozó jogászok munkájára.
Első körben nem karrier, hanem nagyon sok munka és tanulás. Egy előterjesztés elkészítése, a  jogi háttér megteremtése, felelősségteljes munka.
Gondold el, ha egy város költségvetésének jogi részében tévedsz az milyen következményekkel járhat.
Egy ügyvédnél legfeljebb elveszítitek a pert és Te nem kapsz 'jutalmat'.
Döntsd el magad, hogy hol tanulhatsz többet.


Más az igazság és más a jog.

Koi Gyula # 2002.11.05. 10:35

Karrier-e ma egy jogasznak vagy kozigazgatasznak az onkormanyzat, avagy inkabb 6001. ugyvedjeloltkent kezdjuk-e a palyat?


legislator