albérlet kiadása adózással


Andrea0320 # 2014.11.25. 09:36

Tisztelt Jogi Fórum!

Tisztelettel kérem segítségüket az alábbi problémában:

Egy közeli ismerős lakását béreltem, baráti alapon, jelképes összegért, amit én ajánlottam fel, hiszen nem szeretek élősködni másokon. Tehát ő ezt nem is jelentette sehová, nem adózott belőle, stb. Idén nyáron viszont úgy alakult, hogy elköltöztem a páromhoz, viszont mikor vissza akartam adni a lakást egy másik jó ismerősnek hitt ember fordult hozzám, h szüksége lenne neki pár hónapra lakásra. (Részemről naivan) szóban megbeszéltük, hogy szintén egy baráti áron akkor legyen abban a lakásban, amit én béreltem. Az első havi "bérleti díjat" egy hónap csúszással (mindenféle hazudozás után) fizette ki. Majd a többi elmaradt. Azóta többször kérdeztem, hogy mikor fogja fizetni. A teljesen normális kérdésre ő ki kelt magából, majd azóta azzal fenyeget, hogy feljelent.
Sajnos egyáltalán nem vagyok jártas ebben a témában, ezért lenne az a kérdésem, hogy ha ezt megtette, akkor ebből nekem milyen hátrányom esetleg büntetésem lesz illetve annak a személynek, akitől én "bérlem" a lakást? Mert pár helyről kaptam azt az információt, hogy semmi, mivel ezt jövőre kell csak a személyi jövedelemadóban bevallani.... Valamint mi a teendőm ez esetben?

adri6 # 2014.10.23. 18:00

Jó estét, sziasztok,
a kérdésem:
Az alábbiak alapján, ha külföldön bérelek egy lakást, van egy albérleti szerzödésem, akkor azt elszámolhatom?
"Lakás bérbeadása esetén 2012. január 1-jétől érvényes új rendelkezés, hogy a bérbeadó magánszemély a bérbeadásból származó bevételéből levonhatja a más településen általa bérbevett lakás ugyanazon évben igazoltan megfizetett bérleti díját, feltéve, hogy a bérbeadás, illetve a bérbevétel időtartama a 90 napot meghaladja és a bérbevett lakással összefüggésben a magánszemély más tevékenységéből származó bevételével szemben költséget nem számol el, vagy az igazoltan megfizetett bérleti díjat számára még részben sem térítették meg. Ebben az esetben a jövedelmet a fennmaradó bevételből kell a tételes költségelszámolás, vagy a 10 százalék költséghányad levonásával megállapítani [Szja törvény 17. § (5) bekezdés]."
Köszönöm

Wildmann # 2014.10.13. 19:51

A jog azt védi, aki követi a jogot.

Legközelebb köss szerződést.

Ez volt a tanulópénz és szerencsés vagy, hogy csak ennyi volt.

SolnesM # 2014.09.22. 02:44

Így hajnalban tanulságul :

kicsi én !
Tanulság ?
Nem szabad naivnak lenni !
„ de szerződést nem kötöttem velük”
Miért ?
írástudatlanok vagytok ?
„ és abban maradtunk hogy utólagosan fizetnek lakbért, tehát csak a beköltözést követő hónapban kezdtek el lakbért fizetni.”
Nagy hiba !! lakbért mindig előre kérünk !
„ Augusztus végén visszakérték a kaukciót és elköltöztek,”
És minek kellett az visszaadni ?
Talán van még közüzemi tartozásuk si ??
Szerencse az mindenesetre, hogy már nincsenek ott !
Végül is a 10 millás lakás csak a birtokodban van, igaz egyhavi lakbért és ismeretlen összeg rezsi az ablakban. Tanuló pénz !!

kicsi én # 2014.09.21. 17:04

Tisztelt Fórumozók!

Olyan ügyben írok Önöknek, hogy fél évvel ezelőtt kiadtam a lakásom két egyetemistának, de szerződést nem kötöttem velük. Beköltözéskor csak a kaukciót fizették ki (arról sem írtunk papírt) és abban maradtunk hogy utólagosan fizetnek lakbért, tehát csak a beköltözést követő hónapban kezdtek el lakbért fizetni. Augusztus végén visszakérték a kaukciót és elköltöztek, de nem voltak hajlandók ebben a hónapban kifizetni az augusztusi lakbért. Kérdésem az lenne tudok e valamit tenni ezügyben? Válaszukat előre is köszönöm!

Moni120 # 2014.09.14. 17:39

Tisztelt Jogi fórum,
A lakásom két szintes, melynek felső szintjét, életvitelszerűen használom a családommal együtt. A lakás alsó szintjét adnám bérbe. Úgy gondolom hogy a tételes elszámolás lenne a megfelelő a részemre, mivel a közművekkel továbbra is én szerződök. ( Vagyis minden esetben egy közüzemi számla érkezik a két lakáshoz) Az alsó szint rezsiköltségét almérők segítségével számoljuk el. ( ez házilag van megoldva , nem hivatalos órák).

Kérdésem az hogy ebben az esetben, hogyan tudom elszámolni a közüzemi számlákat költségként.

Segítségüket, és hozzászóllásukat előre megköszönöm

Zöldövezeti11 # 2014.09.14. 12:29

nyugdíja eléri a 2.400.000Ft-ot, ehhez jön a lakáskiadásból származó bevétel.
Gondolom ez per év lenne ? Így a nyugdíj 200 eft /hó.
Csak a lakás kiadásból származó bevétel után kell adózni, ami 16 % , de ez csökkenthető még 10 % -kal.
Ha nem éri el az évi egy millát. Ha eléri, akkor többet kell. Az lenne az EHO ??

Ha nem a tételes költségelszámolást választom, akkor... akkor bizony elvileg a a rezsi után is. De a rezsit fizesse a bérlő itt ne legyen pénzmozgás.

12kerdes # 2014.09.11. 15:00

Üdvözlöm Önöket!
A következő kérdésekre nem találtam sehol választ:

  1. Tételes költségelszámolást be kell előre jelenteni a NAV-hoz?
  2. A tulajdonos nyugdíja eléri a 2.400.000Ft-ot, ehhez jön a lakáskiadásból származó bevétel. Ebben az esetben a nyugdíjból kell adózni, vagy többet kell adózni az ingatlan bérbeadás után, mint a bérbeadásból származó jövedelem SZJA, esetleg EHO vonzata? Vagy a nyugdíj semmiképpen sem vonódik össze a lakáskiadásból származó bevétellel?
  3. ÉCS-hez szakértőt kell megbízni a lakás értékének felbecsülésére ha nincsenek meg a papírok? Ha igen, milyen szakértőt?
  4. Ha nem a tételes költségelszámolást választom, akkor adóznom kell a rezsi után, vagy nem? Erről ellentétes véleményeket olvastam már, de hogy a törvényben hol szerepel, azt nem találom. Valaki belinkelné ehhez a törvényt?

Válaszukat előre is köszönöm!

imarcsika # 2014.09.02. 23:07

Valaki legyen szíves, válaszoljon nekem, mert eddig kétszer is azt mondták a NAV-nál, hogy amennyiben két ingatlannal rendelkezem, és mindkettő egyéb szálláshelyként üzemel, úgy az egyikben átalányadózhatok (van mindkét lakásra engedélyem, IFA-t fizetek az önkormányzatnak, van adószámom is hozzá), a másik után pedig 16% szja-t kell fizetnem.

Viszont ismételten egy ilyenbe futottam, nekem ebből az a logikus, hogy CSAK akkor átalányadózhatok, ha csak egyben folytatom az egyéb szálláshely tevékenységet, és ha több ingatlanban is, akkor egyikben sem alkalmazhatom az átalányadózást.

Eleve, az egyéb szálláshely üzemeltető egyenlő a fizető-vendéglátó tevékenységgel? Sajnos teljesen össze vagyok zavarodva, és a budapesti központi NAV-nál is csak a fejüket vakargatják.
Előre is köszönöm, ha valaki tud egy épkézláb választ adni erre.

Íme amit én találtam:

A fizető-vendéglátó tevékenységet folytatókra vonatkozó külön szabályok

A fizetővendéglátó tevékenységet folytató magánszemély adóévenként az adóév egészére az e tevékenységéből származó bevételére tételes átalányadózást választhat, ha a tevékenységet a tulajdonában vagy haszonélvezetben lévő lakásában vagy üdülőházában folytatja, ha pedig több lakástulajdonnal vagy üdülőházzal rendelkezik, akkor csak abban az esetben, ha azok közül csak egyben folytat fizető-vendéglátó tevékenységet (Szja törvény 57/A. §).

Zoltanuss # 2014.08.18. 07:39

Bizony ennyi !
MD 2014.07.29. 00:26

Jado # 2014.08.14. 16:18

A következō kérdésem lenne:
Az albèrlōm szeretné bejelenteni az egyèni vállalkozását a lakcímemre (szàmítógépes munka).
Nekem mint tulajnak, ez milyen jogi következmènyekkel járhat?

MajorDomus # 2014.07.28. 22:26

7.488 ft

(10 %vélelmezett költséghányaddal)

ibike14 # 2014.07.27. 18:43

Ha a lakásomat 52000Ft/hó adom ki albérletbe,mennyi költség terhel amit be kell fizetnem?

Zoltanuss # 2014.02.11. 06:54

Na vajon ezt kinek írtam ?

Zoltanuss # 2014.02.11. 06:50

Helló !

Elmégy az illetékes adókirendeltséghez - mostanában NAV nak hívják. Azok mindent elmondanak.
De addig is amig odaérsz . 16 % az adó, de a bevétel 90 % át kell csak figyelembe venni így 16 x 0.9 = 14.4 %, ez kibírható. Nem lopod meg a közösséget !
Erre :
A rezsifizetést hogyan tudom megoldani adózás nélkül, ha nem szeretném (lehet, hogy a bérlő nem vállalja ezt) a bérlőt a szolgáltatókhoz bejelenteni?

Ez már bonyolultabb. A bérlő nevére íratni , Hát gondolja a Móricka. a bérlő akár 4 hónap mulva is elmehet - nem rab. Akkor kezded elölről a mókát , Jó az ha a neveden marad. Jönnek a számlák a Te levelezési címedre. Ezzel elbattyogsz a bérlőhöz, hogy ugyan már fizesse be. ha befizeti minden rendben , ha nem a következő hónapban látod az elmaradást. Még pénzhez sem nyúlsz csak postáskodsz.
ha Te fizeted akkor elvileg az után is kell adózni. A dupla adózás meg szvsz alkotmány ellenes.

Eri01 # 2014.02.10. 20:12

ttip: köszönöm a tippet :) de már olvastam és mégis megmaradtak a lenti kérdéseim. Kicsit elszomorít, hogy 3 ügyintézőtől, majdhogynem 3 féle választ kaptam. Még teszek egy próbát és újra személyesen bemegyek. Nem lehet ez ennyire bonyolult...

ttip # 2014.02.10. 14:04

Eri01: ezt olvasd el: http://www.nav.gov.hu/…das_2013.pdf Ha még marad kérdés, akkor keress fel egy könyvelőt.

Eri01 # 2014.02.10. 11:13

Tisztelt Jogi Fórum!
Kezdek elveszni a lakáskiadás útvesztőiben, ezért segítséget kérnék. Szóval az már kiderült, hogy nem kellett volna adószámot kérnem, illetve így sem gond, ha már van, de nem kellett volna. Ezt elfelejtették mondani az adóhatóságnál.
Választhatom a 10% költséghányad módszerét, vagy a tételes költségelszámolást. Ezzel kapcsolatban többféle választ kaptam a hatóságnál, ezért szeretném, ezt itt tisztázni, ha lehetséges.

Az utolsó információm szerint ha a 10% költséghányad módszerét használom, akkor ezen kívül semmilyen költséget nem írhatok le, vagyis ha a közüzemi díjak számlái az én nevemen maradnak, és ez az összeg jócskán meghaladja a 10%-ot,(40.000 Ft-os bérleti díjról beszélünk, a tíz százalék akárhogy számolom mindössze 4000Ft) így ezzel nem megyek semmire, a rezsi fennmaradó része is úgy jelenne meg nálam, mint bevétel.

Ha a tételes költségelszámolást választom, ha jól értettem elszámolhatom a közüzemi díjakat és az esetleges felújítási munkákat. (Ezeket vajon Áfa-val együtt???)(A "14T101" a "f" lapján áfamentességet kértem.)Ezen kívül még elszámolhatom, mondjuk a nyomtatvány költségét, vagy mondjuk veszek a lakásba porszívót, TV-t vagy egyéb berendezést? Vagy csak az üzemeltetéssel kapcsolatos kiadások számítanak. Vajon annak számít egy új gáztűzhely? Ez ugye fontos az üzemeléshez.
ÉCS-t hogyan tudnék számolni? Kb. 15 éve vettem a lakásom, azóta már igencsak megváltozott az értéke.

Előre is köszönöm a választ, sokat segítene!

medea77 # 2014.02.05. 12:47

Tisztelt Jogi Fórum!

Magánszemélyként szeretném kiadni az ingatlanomat albérletbe havi 37 ezer + rezsi költségért.
Az a kérdésem, hogy hogyan tudok utána adót fizetni, mekkora az összeg és milyen dokumentumot kell beszereznem hozzá?

Köszönettel!

ttip # 2014.02.04. 10:46

Péter1970: az 50% költségplafon csak az adóelőleg megállapításánál számít.

ttip # 2014.02.04. 08:45

ZSAHnita: ha neked az nem profit, hogy a bérlő vesz neked egy ingatlant...

A törlesztésnek csak a kamatrésze költség.

ZSAHnita # 2014.02.03. 17:04

Tisztelt Jogi Forum!

Kiadott albéletem 30.000Ft/hó +rezsi. Erre a lakásra felvett hitelem 28.500Ft/hó. Tehát sok profitot nem termelek a bérleti díjból... Hogyan kell bevallani ilyen esetben a bérleti díjat?

palhes # 2014.01.24. 18:32

Tisztelt jogi fórum

Olyan kerdesem lenne hogy egyetemen diak vagyok es a saját lakasomat ki szeretnem adni akkor milyen jarulékot kell megfizetnem?

Péter1970 # 2014.01.22. 21:08

Tisztelt jogi fórum.

Magánszemélyként lakást szeretnénk bérbe adni.A mi nevünkön vannak a közművek. Az APEH tájékoztató szerint számviteli bizonylaton bérleti díjként kell szerepeltetni a közüzemi számla díjakat is. Tételes költségelszámolás esetén költségként el lehet számolni a közüzemi számla díjakat, illetve 2% értékcsökkenést és egyéb költségeket is. A tájékoztató szerint az elszámolt költségek - beleértve az értékcsökkenést is - nem haladhatják meg a bizonylaton átvett bérleti díj 50%-át.
Az APEH ügyintéző szóbeli tájékoztatása szerint az összes költség elszámolható, , nem csak az 50%, viszont több költséget nem lehet éves szinten elszámolni, mint a bevétel.Ez az miatt lényeges, mert a téli hónapokban a fűtés költsége maga jelentősen meghaladja a teljes bevétel 50%-át.A lakás bérleti díja 20000ft, + tavaly téli hónapban rezsi kb.40000ft, havi értékcsökkenés 8000ft.Mennyi adót kell fizetnem: 60000-48000x16%, vagy 60000-30000X16%.

Köszönettel

Mkatafru # 2014.01.20. 12:06

Tisztelt Jogi Fórum!

Ingatlanomat szeretném kiadni, úgy, hogy számlát is adok róla. Az volna a kérdésem, hogy ehhez csupán be kell mennem a NAV-ba kiváltani az adószámot vagy esetleg más teendőm is van? Valamint a lakcímkártyám nem Budapestre szól, viszont az ingatlan Budapesten van amit ki szeretnék adni, intézhetem mindezt Budapesten vagy muszáj a lakcímkártya szerinti városban kikérnem? Köszön a segítséget!