Használtautó, Garancia???


dthrw # 2022.06.10. 09:21

Tisztelt drbjozsef!

Eladtam egy használt gépjárművet (14 éves, 270 ezret futott autóról beszélünk) magánszemélyként, magánszemélynek. A megtekintésük alatt (ami hozzáteszem este 10 órakor történt..), az általam ismert hibákat ismertettem és megbeszéltük. Diagnosztikára is dugták az autót, közben valami szakival telefonon beszélve. 20-30 percig járattuk az autót, majd nagyjából ugyanilyen hosszú próbautat is megtettünk. Pár nap után megkeresett közösségi oldalon azzal a kérdéssel, hogy mi okozhatja az autónál azt a jelenséget, hogy alacsony vagy nincs olajnyomás egy olajcsere után? Leírtam neki, hogy nem tudom mi történhetett az autóval, hisz nálam nem volt ilyen probléma soha az évek alatt, pedig 8-10 ezrenként cseréltem az olajat. Annyit reagált rá, hogy akkor érdeklődnek tovább, gyakori hiba ennél az autónál. A következő alkalommal telefonon hívott az állítólagos szakijuk, hogy ott áll az autó és nem megy, megállt a vezérlés, összeakadt vagy a motor kuka. Mentek az autóval nagyjából 500 km-t és olajat cseréltek, utána jelentkezett a probléma, hogy nem vagy csak alacsony volt az olajnyomás. Megkérdezte, hogy akkor most mi legyen? Én is megkérdeztem, hogy hát mi? Keressen meg a vevő. Felhívott ő is, viszont konkrétat ő sem mondott, hogy mi a baja az autónak, így azt sem tudom mi okozhatta. Másfél hónap alatt 3-szor ígérték meg, hogy megmutatják a "szakvéleményt", illetve valami bizonyítást, hogy mi az autó baja és mi okozta. Ezt nem kaptam meg. Ma felhívott a szerelő ismét, hogy tesz egy utolsó próbát arra, hogy szálljak be a költségeikbe, vagy hívják a szakértőt és akkor az nekem nagyon drága lesz. Illetve magyarázta azt, hogy nálam biztosan azért nem volt probléma az olajnyomással (és a másfél órás megtekintés alatt sem!), mert akkor még az én 0w60-as akármilyen olajam volt benne. Az autó nálam mind a 6 olajcserénél 5w40-et kapott, erre azt reagálta, hogy majd a szakértő megállapítja. Hozzáteszem a sztori kedvéért, hogy viszonylag sokat engedtem a meghirdetett árból, illetve a hölgy szájából az is elhangzott, hogy "Na legyen ennyi az összeg, és akkor nem hallok felőle többet, nem fog keresni". Sajnos ez az ígéret sem jött össze. :) Egyáltalán nem tartom jogosnak az "igényét", hiszen ha olajnyomás problémákkal küszködött az autó, akkor az kiderült volna a másfél órás megtekintés alatt, műszerfal jelzi plusz rádugták gépre.. Nem tartom kizártnak, hogy az olajcseréjük után szépen olajnyomás nélkül maradt az autó és bőven mentek még vele. Így tényleg nem lenne csoda, hogy hirtelen "elszállt" minden.
Hivatalosan nem kaptam megkeresést és az igényüket, viszont telefonban és közösségi oldalon elmondták, hogy ki kell fizetnem, vagy visszahozzák az autót (de azt nem akarják, mert tetszik nekik). A hölgy először normális hangnemben közölte velem, hogy mit szeretne, majd miután nem voltam túl segítőkész (nem akartam egyből fizetni), ő átváltott kissé fenyegetőbe, majd szóbahozta a pereskedést, hogy neki mindegy, belemegy simán. Utána a srác aki itt volt hívott, ő a lelkemre próbált hatni, hogy együttérzésből fizessek, illetve, hogy tiszta legyen a lelkem. Kicsit furán tartom ezt az egészet. Mit tudok tenni ebben az esetben? Köszönöm a választ előre is!

drbjozsef # 2022.05.25. 07:30

JOZSF,

Sajnos ez egy ilyen dolog. Használt autót venni zsákbamacska.

JOZSF # 2022.05.25. 07:03

doktorbjozsef
Köszönöm a választ !
Igen , sajnos tudom az alap ide vonatkozó rendelkezést . De számomra érthetetlen , hogy miért tesz különbséget " Kereskedő " és Magánszemély között .
Nagyjából szinte lehetetlen bizonyítanom , hogy a vásárlás idejében a hiba fennállt . Persze hogy nem vettem volna meg . Főleg , hogy csak egy bizonyos sebesség határ ( 80-90 KM ) fölött és bizonyos idő - távolság után jelentkezik a hiba és a próba út erre kevés és rövid volt .

Köszönöm még egyszer !
( sajnos valahol tudtam , hogy ez lesz a válasz . Szinte egyenlő a nullával az igazam bizonyítani . :( )

JOZSF # 2022.05.25. 06:52

Majordomus : Sajnos a jelenség , csak 80 KM feletti sebességnél jelentkezik , viszont a kiegyenlítő tartály belső falára folyamatos " korom ( kipufogó gáz ) lerakódás " Hengerfej kipufogó oldali gátrepedés . :(
Gondolja elhozom , ha tudok róla ?
Köszönöm a hozzászólást !

Majordomus # 2022.05.24. 16:52

Ha az autó hengerfejes,akkor az már a próbaúton kiderűl.
.
Hiba volt úgy átvenni.

drbjozsef # 2022.05.24. 15:49

JOZSF,

Ha magánszemélytől vásároltál, akkor annyi a különbség, hogy neked kell bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt.
Kivéve, ha az eladóval a szerződésben eleve kizártátok a szavatosságot.

Tértis levélben jelezd neki a hibát, szerinted ez a szavatosság körébe tartozik, és kéred, hogy javíttassa meg az autót, vigye el 3 napon belül, vagy te fogod megjavíttatni az ő költségére.
Aztán ha nem viszi el, és fizetni se lesz hajlandó, akkor megküldheted egy fizetési meghagyással, aminek ha ellentmond, akkor neked kell pert indítanod.
Ott aztán neked kell majd bizonyítanod, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt. Ez természetesen műszaki szakkérdés, erre nem tudunk mit tanácsolni, szerintem van olyan, amelyikről bizonyítható, hogy már eladáskor is hibás volt, de olyan is, amelyik nem. Ha nem volt az, akkor a pert és a szakértőt is te fizeted, ez további pár százezer forintos nagyságrend lesz.

JOZSF # 2022.05.24. 14:43

Tisztelt Jogi Fórum !
Elolvastam az idevonatkozó PTK - t , de azért mégis feltenném a kérdésem , hátha kapok valami információt a sérelmemre .
2022.Március 28.-án vásároltunk egy VW Tansporter gépjárművet egy használt autó kereskedésben ( az adás - vétel során kiderült , hogy , mint magén személy adta el . ) Ez ugye a PTK ide vonatkozó szabályait megváltoztatja, bár nem értem a lényegét . :(
Sajnos cca. 90 KM -t élvezhettük az új jövevényt . A történet kicsit hosszú , így csak a leglényegesebbet írom . Több egymástól független szakember más-más időpontban megállapította , hogy hengerfejes az autó , ami több száz ezer forintos ( 6-7 ezer ) javítási költségbe fog kerülni . Telefonon többször jeleztük ( utoljára már Email -ben is , de arra sem reagál ) az eladónak a problémát ( az autót szeretnénk megtartani ) , de érdemben nem kaptunk választ arra , hogy a javítási költségbe , vagy a javítás teljes teherviselését vállalja . ( rejtett hiba ) Az óriási javítási költség mellett teles keresőképességünk is kiesett azóta is ( munka eszköz ) .
Kérdésem az lenne , hogy Polgári peres úton próbálkozzak e , vagy esélytelen a károm megtérülése ?
Szeretnék tanácsot kérni , hogyan tudnám érvényesíteni a " termékszavatosság " ide vonatkozó passzusát ?
Nagyon köszönöm a válaszukat !
Tisztelettel : József

Majordomus # 2022.04.28. 07:23

Csak azt kell teljesíteni amit jótállásban vállalt.

drbjozsef # 2022.04.28. 06:33

(garancia fogalma nem is létezik, a jótállás pedig eleve több, mint a kötelező szavatosság)

Atti88 # 2022.04.27. 20:41

Tisztelt Drbjozsef
Köszönöm a választ,amúgy ez egy nem olyan régi eset természetesen már megjavítíttuk az autót.
Csak kiváncsi voltam milyen esélyünk lett volna ha nem vállaljuk a javítást.
Amúgy a szóbanforgó autónál ez típus hiba mint utólag kiderült,a javító műhelyben mondták,hogy kb 150.000 km-nél adja fel.
Ők már sok ilyet javítottak,2 nap alatt készen volt polcon volt nekik az alkatrész.
Tisztelettel
P.Attila

Atti88 # 2022.04.27. 20:34

T.Majordomus
Garanciát valóban nem,de jótállást igen.

drbjozsef # 2022.04.26. 19:23

Tisztelt Attila,

Hogy egy szelep hogyan és mikor (nem) működik, az műszaki szakkérdés.
Ha az eladás után 6 hónapon belül következett be a hiba, akkor törvényi vélelem áll amellett, hogy az már az eladáskor is hiba volt, neked kell megdönteni ezt bizonyítással.
Kellékszavatossággal tartozol az olyan hibákért, amelyek a vásárlás pillanatában fennálltak, kivéve, ha kellő gondosság esetén a vevőnek fel kellett volna ismerni, vagy az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából számítani lehet az adott hibára.
A hibakód hiánya eléggé valószínűsíti, hogy a hiba nem állt fent a vásárláskor - de szerintem nem zárja ki. Ha a vevő vitatná, igazságügyi szakértő döntene, és azt kellene bizonyítania, hogy biztosan hibátlan volt az alkatrész (ha az első 6 hónapban vagytok). Ez sokkal nehezebb, mint fordított esetben. Hivatkozhatsz a hibakód hiányára, de nem lennék benne biztos, hogy ilyen egyszerűen menne.
Ha ez olyan alkatrész, amire igaz a "számítani lehet rá" kitétel (mint pl. a katalizátort 120-150ezer km-re tervezik, egy 200+ ezer kmes autóban elromló katalizátor már a vevő sara), ez megint műszaki kérdés, ezt nem tudhatom.
Ha egyik se jön be, akkor neked kell fizetni a javítást.

Majordomus # 2022.04.26. 19:15

Feltételezem hogy garanciát nem vállaltál az autóra?

Atti88 # 2022.04.26. 19:12

Tisztelt dr bjozsef
Azt szeretném megkérdezni,hogy kereskedőként eladtam egy 2016-os autót amiben 143.000 km volt.
Az átadást követően pár napon belül a motorelektronika visszajelző kigyuladt a vevő megnézette és azt mondja,hogy az autómata váltóban egy szelepet kell kicserélni.
Amúgy az autó hibátlanúl működik csak a hiba lámpa világít,nálunk nem volt gond vele és az átadáskor sem jelzett hibát.
Mi is körbejártuk mi okozhatta a hibát és akik ilyeneket javítanak azt mondták,hogy ez a szelep olyan mint az akkumlátor egyik pillanatban még indít a következőben pedig vége.
A kérdésem az lenne kinek kell válalni a javítás költségét?
Tisztelettel
P.Attila

drbjozsef # 2022.03.17. 18:59

goldister,

Ha kereskedőtől vásároltál (nem bizományos volt? Cég az eladó az adásvételidben?), akkor fogyasztói szerződést kötöttél, ezért a Ptk. szerinti szavatosság esetén a vásárlást követő hat hónapban felmerülő hibák esetén vélelmezni kell, hogy az már a vásárláskor is fennállt, és az eladónak kell bizonyítania, hogy nem teljesített hibásan (Ptk. 6:158.§)
A leírásod alapján tényleg hibás lehetett már eleve, de nem számít, mert igen nehéz bizonyítani azt, hogy valami NEM volt rossz hónapokkal ezelőtt.

Írj egy tértis levelet az eladónak, felszólítva benne, hogy a megadott elérhetőségeiden 3 napon belül vegye fel veled a kapcsolatot, élni akarsz a Ptk.6:159.§ szerinti szavatossági jogoddal, javítsa meg a járművet. Ha erre nem hajlandó, akkor máshol fogod megjavíttatni, és a javítási költségeket fogod tőle követelni, végső esetben fizetési meghagyással vagy perben.

Elállni a szerződéstől első körben nem lehet, először a javítást vagy kicserélést lehet kérni (autó esetén értelemszerűen az utóbbit nemigen), ha többszöri javítás ellenére, vagy hosszabb idő alatt egyszer sem tudja megjavítani, és nem megfelelő az autó, akkor visszaviheted, és elállhatsz a szerződéstől, de várhatóan a pénzedet ugyancsak perben fogod tudni kipréselni belőle.

goldister # 2022.03.17. 18:00

Sziasztok!
Segítségeteket szeretném kérni.
Január közepén vásároltam egy 2016 gyártású autót. (vételára 5.5M volt). Külön bele lett írva a szerződésbe, hogy 12 szavatosságot vállal a kereskedő a fő elemekre.
A vásárlás előtt szakszervíz ellenőrízte az autót, talált benne hibákat, de azokat tudomásul vettem.
Az autó elhozása után kezdetben, ritkán, de előfordult, hogy nehezen indult az autó. Az elmúlt hetekben egyre gyakoribb lett a jelenség.
A mai nap elvittem szakszervízbe bevizsgálásra. Megállapította, hogy önindító csere szükséges, melynek ára 850e+egyéb költségek (1millió feletti összeg, hybrid autó).
Jeleztem a kereskedőnek, hogy szeretném valahogy megoldani ezt próblémát, hogyan tudjuk megoldani.
Ő azt mondta, hogy a vásárláskor nem volt probléma, így nem fog fizetni és meg se csinálják.
Ilyen hozzáállás után, én legszívesebben visszaadnám az autót.
Mit tudok ilyen helyzetben tenni? Köszönöm előre is a segítséget!

drbjozsef # 2022.01.25. 10:21

Takacs Ilona,

Mi a kérdés? Hogy mit tehetsz? Nem sokat.
Az Opten szerint a "FANNI AUTÓHÁZ Korlátolt Felelősségű Társaság" kényszertörlés alatt van.
Kamucégtől vettél autót, sajnos ez hiba volt, ellenőrizni kellett volna a céget előtte.
Ha nincs cég, nincs kinél érvényesítsed a szavatossági jogaidat.

Takacs Ilona # 2022.01.25. 10:16

T. cím!
2021. október 22-én vettem egy használt autót.a facebookon hirdették. Budapesten vettem át, kipróbáltam, ment az autó csodát nem is vártam.Az adásvételi FANNI Autóház Kft Cegléd Akasztó szél 25. Bíró Tóth Fanni Adószám 27310333-2-13 Sajnos az autóval már másnap gond volt, hívtam a tulajdonost, de a megadott telefonszám nem működött. A ceglédi címen állítólag nem létezik ez a kft. Többszöri próbálkozás után úgy éreztem a kör bezárult. Mivel én 75 éves vagyok, a párom 83, feladtuk.törvénytisztelő ember lévén, az autót átírattam, biztosítást megkötöttem, utána elvittük szervízbe. Jelenleg a 190 ezer ft-ért vásárolt autó javítási költsége:568 ezer ft, + a gumik/ igaz az az egy tétel, ami nem rejtett költség 60 ezer ft. az autószervízben legutóbb javították a hengerfejet, azóta menet közben megáll az autó,2 henger működik. A szervíz azt mondja nem az ő hibájuk,tralerrel vitessem be az autót ,és baráti áron megpróbálják javítani. Az elvégzett javításoknál a munkalapon szerepel többek közt felső tömítőkézlet 61200 ft-ért hegerfejcsavar 13400 stb. Nem tudom mit tegyek, így eladni sem tudom még óriási veszteséggel sm. Köszönöm ha segítenek! Takács Ilona

sunora # 2022.01.22. 17:33

Sziasztok!
2hónapja eladtam a szeretett kis autóm (15éves Ford Fiesta), amit megcsináltattam előtte szerelővel. Ez azt jelenti, hogy teljes motorfelújítás, porlasztóknál is volt hiba, igaz használtan de vettem bele azt is, vezérlés csere, akkumulátor csere...Persze ezekről sehol nem kaptam számlát. Direkt utána műszakiztattam le az autót, így gondolván hogy már nincs hibája. Na most pár napja hívott a vevő, hogy rossz az összes porlasztó, azonnal vegyem vissza, vagy fizessem ki az új porlasztókat bele, ami nagyjából annyi lenne mint az autó vételi ára. Az adásvételiben csak az a mondat áll, hogy: Az eladó a vevőt a gépkocsi műszaki állapotáról, sérüléseiről részletesen tájékoztatta, aki ezt tudomásul vette.Én tájékoztattam, hogy miket cseréltek rajta. Valóban rejtett hibának minősül, és jogosan fordulna fogyasztóvédelemhez? Peres útra szeretné vinni a dolgot.
Köszönöm!
Nóri

Atis77 # 2022.01.06. 08:55

A kuplung nem fődarab kanem kopó alkatrész,amit 10km alatt is tönkre lehet tenni. Tehetsz egy próbát de szerintem esélytelen.

drbjozsef # 2022.01.06. 08:52

Atti,

A kopó alkatrészekre sincs, de sok minden másra sincs : az ismert hibákra, vagy azokra, amelyeket kellő gondosság mellett eljárva felismerned kellett volna, de az olyan hibákra sincs, amelyekre az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából már számítani lehet.
Lehetett volna utánaolvasni, hívni szakértőt és vele átnézetni, satöbbi.

A használtautó vásárlás lényegében zsákbamacska. Főleg, ha idős és sokat futott járműről van szó.

Atti # 2022.01.06. 07:51

drbjozsef.

Köszönöm a gyors választ. Azzal tisztában voltam hogy kopó alkatrészre nincs garancia.Csak maga a váltóval nem.2 hete azt se tudtam mi aza m32 váltó,magasnyomásu szelep és társai.Én csak használom az autót,sajnos én az autó terén nem vagyok zseni.Csak azért az egy kicsit szar hogy most jön ki minden rajta.

inzsoljanos # 2022.01.06. 06:47

Atti esetéről abban tér el a történetem, amit alább leírtam, hogy 2014-es, 164 ezer km van benne, s a kipróbáláskor nem volt észlelhető a kuplung problémája, de már a hazaúton igen. fel is hívtam, még aznap és másnap írtam is neki, hogy a probléma nem jelentkezett újra. aznap később mégis jelentkezett újra, s ezt üzenetben le is írtam neki, kérdeztem azt is, hogy vezérlés volt-e cserélve. válaszolta, hogy vezérlés nem volt soha cserélve benne (164 ezernél!), olajcsere volt, a kuplung nála nem volt gond. Ezek után 1 nappal derült ki a kuplung-kettőstömegű lendkerék cseréje, mert folyamatosan gond volt vele. én dokumentáltan max 300 km-t mentem eddig vele összesen, az első hibajelentkezésnél (hibakódot nem írt ki) max 150 km-t. azon gondolkodom, hogy vagy megpróbálom kifizettetni a kuplungcserét, vagy visszaviszem neki, adja vissza a pénzt, s ha nem, per lesz. mik az esélyeim vajon?

drbjozsef # 2022.01.06. 06:11

Atti,

Ha az eladó a szerződésetekben nem zárta ki a szavatosságot, akkor ugyanúgy van hibás teljesítés esetén szavatossági jogod, mint ha a szalonban vetted volna - azzal a kivétellel, hogy neked kell bizonyítani, hogy a reklamált hiba már a vásárláskor is megvolt, és hogy ez a hiba a szavatosság körébe tartozik.

Nem akarok nagyon belemenni, a lényeg, hogy egy 9 éves, 200ezer km körüli futású dízelnél ezek már várható hibák, nem nagyon tartoznak a szavatosság körébe általában, de persze a konkrét esetet nem ismerjük, a leírásod is hagy kivánnivalókat maga után, ráadásul ez már szakkértdés, nem jogi.

Kérhetsz árleszállítást, vagy hiba javítását az eladótól a szavatossági jogodra hivatkozva. Ha nem fizet, neked kell pert indítani, és bizonyítani is.
Így látatlanban azt saccolnám, hogy inkább nem lenne esélyed nyerni, mint igen.

Atti # 2022.01.05. 20:31

Sziasztok.

Kérdés. Most kb 2 hete van a tulajdonomban egy diesel autó. Előtte még nem volt.2012 es 195xxxkm.Az autónak enél a tipusnál állítólag m32 váltó betegsége van,igy vettem. És fémes hangja van valamint scv kell kicserélni és hozzá programozni az autó(hoz). Magán személytől vetem.Mivel nem kereskedő,igy van valami garancia?Vagy ez kopo alkatrész. Több szerelonél is voltam valamint márka szerviznél is.De elég nagy nagy javitási költség lenne.És bene van a pakliban a kettös tömegű valamint kuplung csere.Ez esetben mi a teendő.