Kár, hogy senkit nem indított értékelésre a hivatalos szerv álláspontja.
Azt a kérdésemet meg sem válaszolták, hogy egy közhatalmi szerv mit keres a polgári jog alá tartozó fizetős parkolásban.
Tőlem, mint állampolgártól elvárás, hogy legyek jogkövető, de ha a jogalkalmazónak sokkal kényelmesebb tojni a törvényességre, akkor azt meg is teszi.
Szabálytalan a KRESZ - tábla ?
Csak ínyenceknek!
Igazi csemege az arra fogékonyaknak:
Véleményem szerint a Parkolási Zónákban a kerékbilincselésre utaló kiegészítő tábla szabálytalan. Több száz, akár ezer ilyen tábla is riogatja az autósokat, ösztönzve őket a parkolási díj mefizetésére. Írtam ez ügyben a BKK-nak, jött is válasz rá.
Mintegy öt érvet soroltam fel nekik, az első érvelésem az volt, hogy a Kresz szerint a kerékbilincs kiegészítő tábla a „korlátozott várakozási övezet” és a „parkolóhely” alaptábla alá helyezhető ki.
A BKK válasza röviden az volt, hogy úgy is lehet értelmezni a jogszabályi szöveget, hogy abba beletartozik a fentieken túl a „P-Zóna” jelzőtábla és a „parkolás nehéz tehergépkocsik számára” tábla is. Íme:
„Tájékoztatjuk, hogy a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 2001. április 30-ig csak a „Korlátozott várakozási övezet” jelzőtáblát tartalmazta, amely azt jelzi, hogy a „Korlátozott várakozási övezet vége” jelzőtábláig a várakozás a KRESZ 113. és 114. ábra szerinti kiegészítő táblán feltüntetett időtartamig, illetőleg feltételekhez kötött. 2001. május 1-én hatályba lépett a KRESZ módosítása, amely meghatározta a „Várakozási övezet (zóna)” jelzőtáblát, amely azt jelzi, hogy az úton a várakozás megengedett, vagy a KRESZ 113. és 114. ábra szerinti kiegészítő táblán feltüntetett módon a „Várakozási övezet (zóna) vége” jelzőtábláig a várakozás feltételekhez kötött.
A KRESZ 2001. május 1-én hatályba lépett módosítása foglalkozott a kerékbilincsre utaló kiegészítő táblával is. A KRESZ 15. § (10) bekezdése szerint a 17. § (1) bekezdése e) pontjában említett jelzőtáblák és a 15. § (1) bekezdés c) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla azt jelzi, hogy a jelzőtáblákkal meghatározott várakozási szabályokat megszegő járművet kerékbilincs alkalmazásával rögzíthetik. Tekintettel arra, hogy a mondat első része az e) pontban említett jelzőtáblákról (többről) szól, így abba véleményünk szerint beleérthető az e/1) és az e/2) pontban említett jelzőtábla, azaz a „Várakozási övezet (zóna) vége” jelzőtábla is.
Nos?
Az M7 Budapest felé vezető szakaszán is volt, vagy még mindig van ilyen tábla... Tehát 100-as korlátozás és alatta vagy felette egy esőt ábrázoló tábla.
Akkoriban azt hallottam erről, hogy csak esőben kell betartani a 100-at.
Még az jut eszembe, hogy egyes rövid szakaszokon az aszfaltba párhuzamos csíkok vannak bemarva, ezek gondolom az eső miatti csúszásveszélyt hivatottak csökkenteni...
Nem ítélsz elhamarkodottan?
A következő a táblakihelyezés, fentről lefelé:
„Csúszós úttest”
Esőzésre (97/b. ábra) utaló kiegészítő jelzőtábla
100-as korlátozás
(Egyébként érdekes, hogy a 16/5-ben a 97/a és b ábrán lévő táblákat az „Egyéb veszély” vagy „Csúszós úttest” táblával együtt definiálja, a sebességkorlátozással kapcsolatban viszont a 14 1/c- ben.)
Mindenesetre itt a 16/5 szerinti kihelyezés van:
"Az (1) bekezdés j) és z) pontjában meghatározott jelzőtábla alatt elhelyezett hóesésre (97/a. ábra) vagy esőzésre (97/b. ábra) utaló kiegészítő jelzőtábla, a megjelölt időjárási körülmények esetében jelentkező fokozott baleseti veszélyre utal."
Ennek ellenére
Ez azt jelenti (és ez a rendőrség gyakorlata is, volt róla szó pár éve fórumokon):
- az adott helyen esőben fokozottan csúszós lehet az úttest
- az adott útszakaszon mindig 100-al megengedett közlekedni.
Egyébként pár hónapig pontosan az ekörül kialakult vita miatt a korlátozást és a csúszós úttest táblát külön oszlopra tették, de aztán utána visszaállt a fenti kihelyezés. És azóta szépen mérnek és büntetnek ha 119-el mész ragyogó napsütésben.
Ha a 97/b tábla a korlátozás alatt lenne, akkor más lenne a helyzet.
Ha felette van, akkor az csúszós úttestet jelent. Ha alatta kiegészítő táblán van az ábra, akkor csak csúszós időben hatályos a korlátozás. A KRESZ-t (nem a tankönyvet, hanem a jogszabályt) nem szoktad olvasgatni?
Annyi, hogy ott nem csak egy 100-as tábla van a jobb oldalon, hanem van felette egy „Csúszós úttest” tábla.
A rendőrség és az autópálya-kezelő álláspontja, hogy ez a 100-as korlátozás nemcsak esős időben érvényes, és az autópálya-kezelő szerint nem tipikus pénzbeszedés folyik itt, itt vannak részletek:
http://www.blokkolasgatlo.hu/…z-m3-on.html
Mondjuk azt tényleg nem nagyon értem, hogyha ennyire veszélyes ez a kanyar, hogy itt állandóan 100-al kell menni, akkor miért egy árva jobb oldalra kihelyezett táblábal jelölik, és miért nem két oldalon sárga hátteressel, de mindegy.
A lényeg, hogy itt már csak akkor látod meg a trafipaxot, amikor késő. Tipikus mérési időpont és időjárás: szombat délelőtt, ragyogó napsütés.
Szabályos (KRESZ 10. § (3) bek.).
SZIASZTOK
AUTÓPÁLYA M3-AS NYIREGYFELÉ 32-ES KM.CSAK EGY 100-AS KORLÁTOZÓ TÁBLA BELÜL A SZALAGKORLÁTNÁL SEMMI SZABÁLYOS-E???
AKI TUDJA KÉREM IRJA MEG ÜDV
Elkezdtem figyelni a kerékbilincs táblákat.
Eddig úgy találtam, hogy az V. kerület kivételével mindenütt van.
Van a VIII., a IX., a VII., a VI., a XI., és az I. kerületben.
A XII. és a XIII. kerületről még nincs infóm.
Marhasok tábla szabálytalan, lehet ezer is összesen.
Mivel a rendeletekben nem találtam más nyomát, ezért úgy gondolom, hogy az említett három hely kivételével máshol nem lenne szabad alkalmazni.
Hogyan lehetne eltávolíttatni ezeket a táblákat?
A kerékbilncs alkalmazására utaló tábla kihelyezésére a Kresz valóban az említett három területet említi .
Ha a Kresz felsorolásban nem említi a parkolási zónát, az azt is jelenti egyben, hogy oda nem rakható ki ?
Értem, ez egy normális dolog. Más kultúrákban önmagától így alakul, mi pedig megtanuljuk...
„véső, mi az a cipzár elv?”
ez
Ezek szerint nem csak azért szabálytalan a kerékbilincs tábla kihelyezése a várakozási övezetben, mert a Kresz nem engedi, hanem:
- mert egy alaptábla alatt csak egy kiegészítő tábla lehet elhelyezve. Merthogy az egyik kiegészítő tábla a díjfizetés módjáról és annak időszakáról tájékoztat.
Van példa arra is, hogy egy összevont kiegészítő tábla kerül a P-Zóna alá, amelyen egy elég kisméretű kerékbilincsre utaló piktogram szerepel. Ez utóbbi azért is szabálytalan, mert túl sok információ szerepel rajta, ezért az nehezen értelmezhető.
- mert a kiegészítő táblának az alaptáblával azonos szélességűnek kell lennie. Eddig csak olyan kerékbilincs táblát láttam kihelyezve, mely sokkal keskenyebb az alaptáblánál.
véső, mi az a cipzár elv?
vedd hozzá még a most bevezetni készülő
"cipzár" elvet ami még szintén nincs a KRESZ-ben
de már a táblák kivannak helyezve, van min háborognod...
azt észre-sem vetted, hogy a "kisméretü" táblák(60 cm-nél kisebb)2011 december 31 -íg voltak érvényben, a lecserélésük nem történt meg
Köszi véső, ebből a rendeletből az derül ki, hogy a korlátozott várakozási övezetben mindenütt tilos parkolni, kivételesen azonban kijelölhető egy-egy várakozóhely. Itt logikus a kerékbilincs táblakihelyezése.
Ám a sokkal gyakoribb várakozási övezetben más a helyzet:
- a fizetős parkolás polgárjogi eset, ott külső erőszak alkalmazása nem jogszabályos,
- a várakozási díj megfizetésének ellenőrzésére a parkolás üzemeltető jogosult, rendőrség illetva a Közterület-felügyelet nem.
Ezekből az következik szerintem, hogy sok száz ilyen Kresztábla jogszabályellenesen került kihelyezésre.
A P-Zóna nem korlátozott várakozási övezet. Ez utóbbi olyan terület, ahol mindenütt tilos parkolni, kivétel egy-egy parkolóhely, melyet külön táblával jelölnek.
A P zóna szerintem korlátozott várakozási övezet,
Budapest legtöbb kerületében a P-Zóna (fizetős várakozási övezet) alaptábla alatt második kiegészítő táblaként ott virít a kerékbilincs kiegészítő tábla is.
Az a kérdésem, hogy ez jogszabályos táblakombináció-e.
A KRESz szerint ugyanis a kerékbilincs tábla a következő alaptáblákkal együt használható_
- korlátozott várakozási övezet,
- védett övezet,
- várakozóhely.