Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


guba # 2011.02.05. 11:26

Ilyen esetben, mindenképpen célszerű a szerződésben az eladónak eleve kizárni minden szavatossági igényt, mert 120 ezernél mondhatja a vevő, régi, de nagyon megkímélt kocsiként vette. Általánosan érvényes tanácsot persze szavatossági ügyekben nehéz adni, az, hogy mikor jogos a vevő igénye egy csomó körülménytől függhet. Annak viszont nincsen jelentősége, hogy eladóként miről tudtál, vagy sem, mert nem megtévesztésre hivatkoznak, hanem, hibás teljesítésre, ami a jóhiszeműségtől függetlenül fennállhat. Tehát, ha eleve is hihetetlen, hogy annyi van a kocsiban, mint az órában, akkor jobb ezt is belevenni a szerződésbe, és akkor erre később már nem lehet hivatkozni.

firefox # 2011.02.05. 09:43

Én az autót kereskedőtől vettem (nepper inkább).
99 300 km volt benne óra(!) szerint ami enyhén hihetetlen, mindegy.
Én 120 ezernél adtam el, nem pörgettem az órát stb.

guba # 2011.02.05. 06:54

Már az első hiba esetén sem biztos, hogy köteles lettél volna kicserélni a motort. Ha a kocsiban elismerten benne van 4-500 ezer km, akkor a vevő annak ismeretében veszi meg, hogy ezzel már bármikor bármi történhet.
Az újabb meghibásodás esetében is, azt gondolom legfeljebb a beszerelés szakszerűsége vonatkozásában viselsz felelősséget. Vagyis a vevőnek kellene bizonyítania, hogy az olaj olyan ok miatt folyt el, ami miatt téged gondatlanság terhel.

firefox # 2011.02.04. 14:51

Tisztelt Fórumozók!
Tanácsot szeretnék kérni.
Tavaly október 29-én eladtam a használt 15 éves gépjárművemet.
(480Ezer Ft volt a vételár)
A vevő eljött szakértő barátjával és átnézték az autót, aknát is biztositottam nekik, tehát a-z-ig mindent megvizsgálhattak, kipróbálhattak, mentek vele egy próbakört, majd kitöltöttük a papirokat és távoztak.
4 oldalas (új) adásvételi szerződést töltöttünk ki, az egyéb részhez semmilyen feltétel nem került.
Az hozzátartozik a történethez, hogy a vevő (aki eljött megnézni az autót illetve az ő nevére irták) a "testvére" részére vette a kocsit, aki nem volt jelen.
A kocsi a korának megfelelő állapotban volt.
10 nap múlva felkeresett telefonon a "testvér", (személyesen nem találkoztam vele) és közölte világit az olajnyomás lámpa menet közben, szervizben akár 200 Ft-ig terjedő összegért javitanák.
Aminek a felét minimum fizessem ki. Friss volt a dolog és nem tudtam pontosan a jogaimat, tehát kibabrálni sem akartam vele, bevállaltam. Mondtam, hogy saját szerelőmmel megoldom a dolgot, hozza el az autót.
A motor olyan mértékben volt sérülve, hogy komplett cseréje volt indokolt.
Az ügyben az volt a probléma, hogy rendkívül ritka motorfajtáról beszélünk, amelyből nehéz találni működő darabot. Az új motor az ára miatt kiesett, a régit javitani nem lehetett, maradt a bontott motor. Hivatalos autóbontóban Magyarországon (!) nem találtam ilyet, egy magánszemélynél leltem rá egy komplett motorra, ami 15 éves volt, akárcsak a hibás.
A motor beépítésre került működött is ahogyan kell, az olaj és a szűrő valamint a hűtőviz újra lett cserélve és szóltam, hogy kész az autó. Természetesen ki lett próbálva az autó hosszabb távon is, meg lett hajtva, működött!
A javitást felesben fizettük ki.
115 Ezer volt összesen.
Dokumentáció nem készült a cseréről, mivel az új motor kódja ugyanaz mint a régié.
Haveri alapon csinálták meg nekem a cserét, tehát számla nincs.
A régi sérült motort minden tartozékával együtt odaadtam, a kocsival együtt elvitték. Bizonyithatóan ez a motor volt a kocsiban (motorszám).
Az autót átvétel előtt megnézhették, kifizették és elvitték.
2 és fél hónap után dühösen hiv a "testvére" a vevőnek, hogy elfolyt az olaj és fizessek ujra, 30 E Ft volt a javitási költség, de csak 15 ezret kell adnom neki, mert ő rendes. Küldött egy csekket 15 E Ft-ról , de semmi számla vagy akármi. Telefonon hivott, idézem azt mondta "elmegyek a pénzemért ha nem fizetsz!" (A beszélgetést rögzitettem!)
Felmerül bennem a kérdés, hogy mennyi ideig hordhatja vissza a kocsit nekem különböző ürügyekkel? A kicserélt motor HASZNÁLT és 15 ÉVES volt, én szakszerűen beépittettem neki, hibátlanul üzemelt, de én ugy gondolom egy használt motor aminek semmit nem tudok az előéletéről én ezért nem tartozok felelőséggel.
Köteles vagyok fizetni a második hibáért is vagy nincs rá kötelezettségem?
Ha kötelességem fizetni, akkor szeretnék egy szerződést irni arról, hogy további hibákért nem felelek! Rejtett hibát már kizárhatjuk..

Előre is köszönöm a választ!

guba # 2011.02.02. 18:59

Tudom,hogy a barátom hibázott,de tudtok erre valami jogi megoldást?

Fizetni.

guba # 2011.01.28. 19:07

Az adásvételi szerződés felbontásra került, vagyis nem lettél tulajdonos. Ezt írásban rögzítsd, a vevővel és a tanúkkal írasd alá, majd ezt csatolva mondjad fel a biztosítási szerződésedet.

Gaborarnold # 2011.01.28. 08:51

Továbbra sem tudom lemondani a megkötött szerződésemet :(
Kérnék segítséget valakitől...
Érdekmúlás esetén mit kell kitölteni?

Gaborarnold # 2011.01.25. 16:35

bolondmelós!

Köszönöm, hogy valaki próbál segíteni!
Mit jelent, hogy érdekmúlással?

bolondmelós # 2011.01.24. 21:56

Gaborarnold: érdekmúlással?

alkalmazott # 2011.01.24. 21:48

Kedves Guba!
Köszönöm!
Ilyen emberekből, mint Te vagy, milliószor több kellene a világra.
Minden jót Neked!

Gaborarnold # 2011.01.24. 16:56

Tisztelt jogorvosok!

1 hete vásárolt autó nem váltotta be a reményeket és a korrekt eladóval való telefonos megbeszélések után közös megegyezéssel visszvihettem az autót- a vételárat visszakaptam- (igazából az eredetvizsgálatott már kifizettem-ez volt a fájdalomdíj)ez idáíg rendben van.
Azonban:
Közben kötöttem rá az érvényes adásvételivel egy kötelező biztosítást, amit most szeretnék megszüntetni,de nincs mivel!Hiszen el nem adtam az autót.
Mit kell/lehet tenni, ha most értelemszerűen nem akarom a nevemre venni az autót, hogy eladjam?Hamisitani sem akarok.Egyszerűen nem felelt meg az az autó-kisebb nagyobb hibái miatt!

guba # 2011.01.23. 08:21

Csak példaként mondom:
Az, hogy a motor rossz, jelenthet bármit, vagyis semmit. Mondjuk nem indul el, tehát "rossz". Azért nem indul el, mert egy dízel motornál rossz az izzító relé, vagy azért, mert kopott a motor, és nincsen meg a kellő sűrítési nyomás. Az egyik olcsón és azonnal orvosolható hiba, míg a másik drágán és hosszú idő alatt.

guba # 2011.01.23. 08:10

Nézd, a vevő láthatóan dörzsölt, a követelés kezelője rutinos, offenzív módon lépnek fel veled szemben, aki egyedül vagy és ügyvéd helyett egy fórumról kérsz tanácsokat. Mindez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy vesztésre állnál, azt sem, hogy a leírtakból akár bármi is megállná a helyét egy perben. Csak ismételni tudom a korábban általam írottakat: a hibát, annak okát, keletkezési idejét a vevőnek kell bizonyítania. Én nem olvastam a szakértői véleményt, te sem, e körben addig továbblépni nem tudunk.

alkalmazott # 2011.01.22. 21:40

Kedves Guba!

Köszönöm!
Szó szerint ezt kaptam a behajtás kezelőtől (másol-beilleszt)

"Megbízónk xxxxx yyyyy az autót elszállíttatta xxxx yyyyyy V////ei autószerelőhöz, aki megállapította, hogy az autó motorhibás, a kuplungszerkezete rossz, a kézifék kötél be van szorulva a rozsdásodás miatt. A javítás várható költsége br.200.000 Ft.
A bizományosi szerződés( amit Ön kötött a vvvv zzzz Kft- vel) szerint az eladó és a vevő egymás között kell, hogy elintézze az esetleges jogvitákat.
Nem fogadható el az Ön (egyébként teljesen korrekt) ajánlata, mivel Megbízónknak már így is több, mint 100.00 Ft költsége keletkezett az autó miatt, így ha Ön visszafizetné a vételárat(200.000 Ft) , akkor az Ő kára több, mint 300.00 Ft lenne.
Javasoljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot Ön a vvvv zzzz Kft-vel a költségek megosztása érdekében, és fizessenek Megbízónknak árleszállítás címén kompenzációt, így nem lesz szükség peres eljárásra, aminek a költségei nyilván Önt terhelnék."

Tehát most ott tartunk, hogy fizessek a közvetítővel karöltve alaphangon plusz 400 ezer forint kompenzációt egy autóért, amiért én 200 ezer forintot kértem. A behajtás kezelő levelét idézve lehetünk okosabbak?

Előre is ismételten köszönöm!

guba # 2011.01.22. 17:37

Alkalmazottnak:

Jó lett volna, ha azt is leírod, hogy konkrétan milyen hibákra hivatkozik a vevő. Az, hogy a motor és a többi rossz, még így kevés. Rengeteg hiba lehet, és fontos a hiba oka, annak keletkezési ideje. Nem minden esetben van ugyanis lehetősége első körben elállást követelni, hanem csak a sikertelen javítás után. Egyébként sem biztos, hogy egyáltalán jogosan igényel bármit is, tekintettel a kocsi korára és az árra. Az, hogy 14 éves kocsi roszdás lehet, nyilvánvaló, erre nem lehet hivatkozni ebben a korban. Ennyi pénzért nem lehet normális kocsit venni, ezt mindenki tudja, tehát az elvárásait is ehhez kell igazítania.
Ha mégis elállás lenne a dologból, akkor az eredeti állapot kerül visszaállításra, tehát a kereskedő sem tarthatja meg a jutalékát. Mondjuk ezt a bizományosi szerződést is meg lehetne kapargatni, amit a kereskedővel kötöttél, de az egy külön misét is megér.
Minden egyéb a szerződéssel, illetve az eredeti állapot visszaállításával kapcsolatban felmerült költséget igazolnia kell a vevőnek, ezek a nagy számok eltúlzottnak tűnnek, és némelyik alapjában sem elfogadható..
Kérj pontosítást, másolatot a szakértői véleményekről, vitasd a követelés jogosságát. Nem árt, ha felveszed a kapcsolatot egy ügyvéddel. A követelés kezelőtől ne rettenj meg, az egy engedményes lehet, vagy egy képviselő, semmivel nincs több joga mint a vevőnek.

guba # 2011.01.22. 17:19

ImreLacka

A nyomozóhatóság bűncselekmény alapos gyanúja esetén fog nyomozni, ami itt nem merül fel. De még ha így is lenne, akkor sem járna ezzel jobban a károsult, mert ilyen ügyben a polgári jogi igényt a büntető bíróság nem ítéli meg. Tehát nem kerülné el a polgári eljárást és időt sem spórolna vele. A feljelentgetéssel pedig célszerű óvatosan bánni, a hamis vádra is tekintettel. Ebben az ügyben akkor is nyilvánvaló lenne, hogy az eladó ellen teszi, ha név szerint nem jelöli meg a kérdező.

alkalmazott # 2011.01.21. 19:11

Sziasztok!
Az alábbi ügyben kérem a segítségeteket:
14 éves, napi használatú, jól működő autót hirdettem meg eladásra fotókkal az egyik portálon. Már aznap sok érdeklődő volt, de másnap délben jelent meg egy kereskedő, papírokkal, hogy ő az autót további értékesítés céljából átveszi. Az általam kért 200.000 forintot kifizette, átadott egy átvételi elismervényt, amiben az áll, hogy a hibákért felelősséget nem vállal (ez nyilvánvaló), és ha a gk. vásárlás során vita merül fel, a kereskedőt felelősség nem terheli, a vita a vevő és eladó között intézendő (végső soron ez is nyilvánvaló). A kereskedő két nap múlva telefonon hívott, hogy a gk-t eladta. Kb.1 hónap múlva hívott telefonon a vevő, aki közölte, nem indul az autó. Mondtam neki, hogy régi akksi van benne, ha nem indul az autó, ilyenkor fel kell tenni töltőre az akksit, és máris minden rendben, ez eddig is fordult elő, bár ritkán. Újabb két hét elteltével kaptam egy levelet egy behajtáskezelőtől, aki felvázolta, hogy mivel a vevőnél nem indult az autó (ismétlem, addig napi rendszerességgel, munkába járáshoz volt használva, a világon semmi baja nem volt), a vevő eláll a szerződéskötéstől (1,5 hónappal a vásárlást követően), és az addig felmerült 300.000 forintos vételárat (a kereskedő hasznát is), a szakértői vélemény 150.000 forintos díját, a behajtáskezelő költségét, tehát nagyjából alaphangon közel félmilliót kér, és visszahozná az autót. Ismétlem, 200 ezer forintot kértem az autóért. Mivel hivatalos levelet kaptam, felhívtam azonnal a behajtás kezelőt, aki másnapra már azzal a hírrel vette fel a telefont, hogy a vevő komolytalan, már egy nap alatt plusz százezerrel növeli a követelését, eszébe jutott, hogy ügyvéddel is beszélt, aminek a díját szintén szeretné rádobni a követelésre. A követelés kezelő azt mondta, várjuk meg a végét, ő komolytalannak tartja a vevőt. Csodálkoztam, de annyit elmondtam, hogy ha ennyire nem ért a vevő a kocsihoz, hozza vissza, visszaadom neki a nekem fizetett 200 ezer forintot. A követelés kezelő másnap jelentkezett, és elmondta, a vevőnek ez nem jó, ő 500 ezret kér. Mondtam neki, hogy ez alaphangon is nyerészkedés szagú, erre a komolytalan kijelentésre nem lépnék semmit. Ez december elején volt. Ma, azaz január végén kapok egy levelet a követelés kezelőtől, amiben leírja, hogy a vevő nem fogadja el az ajánlatomat, amely szerint a vételár visszafizetése mellett átveszem az autót, a vevő 600 ezer forintot követel, ellenkező esetben bírósághoz fordul, és még azt is leírta, hogy mivel bírósághoz fordul, készüljek arra, hogy az összeg a perköltséggel nőni fog. Indoklásul azt írja le, hogy az autó motorhibás, rozsdás a kézifék kötél, rossz a kuplung, amelyek alátámasztására újabb szakértői véleményeket kellett végeztetni, amelynek költségei ismét megnövelték a követelt összeget. Az autót novemberben adtam el 200 ezer forintért, három hónap elteltével a vevő háromszoros árat követel azért az autóért, amit az eladásig napi rendszerességgel használtam, és aminek azon kívül, hogy néha fel kellett az akkumulátorát tölteni, a világon semmi más baja nem volt. Ha arra kerül sor, hogy nekem kell bizonyítanom, hogy az autó üzemképes volt, napi használatban volt, akár kollégákkal is tudom bizonyítani, egy igen nagy cégnél dolgozom, ahol több száz dolgozó látott naponta, amint a kocsival beállok, illetve este egyetlen pöccintéssel elindulok télen is, nyáron is. Mit válaszolhatok a követelés kezelő felszólítására, az adásvétel után három hónappal?
A segítségeket előre is köszönöm!

ImreLacka # 2011.01.21. 10:41

egy polgári per hosszú évekig elhúzódik, ráadásul a bizonyítási teher a felperesé, az életben nem fog kiderülni a tényállás. A hirdetést a panaszos kreálhatta is - mondja majd az alperes.
Az alperes, mint fél ráadásul hazudhat is.

A büntetőeljárásban a nyomozó hatóság majd kideríti, mi történt. Meghallgatja tanúként az illetékeseket, igazmondási kötelezettség terhe mellett, és pár hónapon belül látszódni fog az eredmény.

Ki ellen? Nem kell megjelölni a feljelentésben az elkövetőt.

guba # 2011.01.21. 07:31

Mondd már el, mivel lesz hatékonyabb, ha feljelentést tesz csalás miatt? És ki ellen tegye meg?

ImreLacka # 2011.01.21. 06:30

Szerintem tegyél büntetőfeljelentést csalás miatt. A polgári per nem elég hatékony.

ezmostmas # 2011.01.20. 16:13

Koszonom a valaszt. Tudositok a fejlemenyekrol.
Szep estet!

guba # 2011.01.20. 16:06

A bizonyíték mellékelésével írásban álljál el a szerződéstől.Ezt nem árt, ha egy ügyvéd megbízásával teszed. Ha az eladó nem hajlandó az eredeti állapot visszaállítására, akkor végső soron pereskedned kell. Viszont, esetleg sokára is, de nagyon jó esélyed van a nyerésre.

ezmostmas # 2011.01.20. 13:50

Segitsèget szeretnèk kèrni az alàbbi ugyben, mert oszintèn szolva nem tudom hova tudnèk fordulni jogaim èrvènyesitèse èrdekèben.

A tortènetem a kovetkezo:

Immàr 9 ève kulfoldon èlek, de szinte folyamatosan ingàzom x ès Magyarorszàg kozott.

Magyarorszàgon szerettem volna hasznàlt autot vàsàrolni. Egy bizonyos modellt kerestem (Renault Scenic) 2006–2007 èvbol max 100.000 futott km-el.

A mult hèten a hasznaltauto.hu honalpon talàltam egy nekem tetszo autot ès egy baràtomat kèrtem meg hogy menjen el ès probàlja ki.

Az auto rendben volt, az hirdetèsben szereplo adatok (francia import, 2007, csaladi auto, jelenleg nem sèrult ès nem is volt az , 77.000 futott km) egyeztek ezèrt a baràtom foglalot hagyott a nevemben, ennek ellenèben szabàlyos àtvèteli elismervènyt kapott.

Pènteken hazautaztam Magyarorszàgra, szombaton a kb 2 millio Ft vètelàr fennmarado rèszèt is kifizettem kèszpènzben, szintèn elismervèny ellenèben. Az auto hètfon rendszàmot kapott , dèlutàn àtvettem az autot, 2 kulcsot az adàsvèteli szerzodèst a forgalmit ès megkotottem a biztositàsokat.

Kedden hazautaztam,szer­dàn, itt kiderult hogy a kapott 2 gyàri kulcs egyikèt nem tudom hasznàlni, alaposabban megnèzve làtom hogy a baràzda alapjàn nem is ezè az autoè. Telefonàlok a kereskedèsbe, azt mondjàk valoszinuleg elcserèltèk de utàna nèznek.

Ekozben az auton talàlt egyetlen matrica alapjàn elkezdem keresni az autora vonatkozo infomàciokat . Kideritem, hogy egy francia internetes aukcios oldalon vàsàroltàk tavaly oktoberben, toredèk àrèrt, az auto jègkàros volt, rengeteg hibàval ès 143.000 km-el ès màr abban az idoben egy db gyàri kulccsal (ez az aukcio leiràsàban most is on-line làthato az aukcios cèg honlapjàn. Biztosan errol az autorol van szo, mert az aukcio mellè csatoltak egy muszaki vizsgalapot is ahol alvàzszàm ès egyèb adatok szerint is egyezosèg làthato. )

Visszahivom a vidèki kereskedèst, jeleztem a kulcsra vonatkozo èrtesulèseimet valamint hogy az utolso muszaki àtvizsgàlàskor tavaly oktoberben az auto 143.000 km-t futott.Itt segito hozzààllàlt tapasztaltam, de mivel àllitolag ok is bizomànyban èrtèkesitettèk az autot egy budapesti cèg rèszère (az adàsvèteli szerzodèsen is ez a budapesti cèg szerepel) , igèretet kaptam arra hogy elokeresik az auto dokumentàciojàt.

Ma dèlelott visszahivtam oket, ès sajnàlkozva kozoltèk hogy a nekik bemutatott papirokon 77.000 km volt ès a budapesti cèg ugyvezetoje elzàrkozik a felelossèg elol. Telefonszàma sehol nem làthato ( a pecsèten a cègnèv, ugyvezeto neve, adoszàm, cègjegyzèk szàm ès szèkhely làthato) ès a videki cèg sem hajlando kiadni. Uzenet szàmomra a budapesti cèg rèszèrol : irassak levelet egy ugyvèddel. Kinyomtattam a francia aukcios cèg oldalàrol az autora vonatkozo adatokat, a budapesti cègre vonatkozo adatokat a cègkozlonybol ès ennyi. Az eredeti kulcs potlàsa 130 euro lenne .

Ezt az autot nincs szàndèkomban megtartani mert nekem egy kevesett futott autora van szuksègem (pontosan ezèrt tettem most le egy sokkal jobb àllapotu , kevesebbet futott de règebbi (1999)autot mert ujabbra szerettem volna cserèlni. Gyakran utazom èjjel 2 kisgyerekkel 3 orszàgon keresztul) . A màsodik kulcs hiànya pedig kizàrja a casco kotveny ervenyesseget lopas kàrra.

Szoval igy àllok. Ugy gondolom csalàs àldozata lettem de nem tudom kihez fodrulhatok.

Elore is koszonom a hozzàszolàsokat

guba # 2011.01.11. 07:28

Csináltass egy alapos szakértői véleményt, különösen fontos, hogy az alváznyúlványok is sérültek-e. Ha csak a karosszéria elemek sérültek, és cserélve lettek, és szép a munka rajta, akkor nem biztos, hogy annyira értékcsökkent, ami megérné a tortúrát.

Tomi71 # 2011.01.10. 19:26

Az autó 2007-es Ford Focus-cmax. 2M-volt az ára. 97.000Km volt benne, előzőleg céges autó volt.
Amúgy nagyon szép állapotú, csak hát ......

Azért köszi a hozzászólásokat!!!