Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


guba # 2010.10.27. 14:32

Két dolgot kell tudnod bizonyítani: az adásvételkori km állást, illetve egy ettől korábbi időpontra vonatkozó, hitelesen igazolható km állást. Nincsen jelentősége annak, hogy a kereskedő állította e át az órát, vagy valaki már korábban. A szavatossági kötelezettsége objektív. Követelésed lehet, jó eséllyel tudod is vele szemben érvényesíteni, viszont keress egy jó ügyvédet, mert jogi segítség nélkül ez túl nagy feladat azért.

G.astra # 2010.10.27. 13:22

Visszatekerték nem is keveset!

2009 novemberében vettem hitelre egy 2005-ös G Astrát. Sajnos szervizkönyvet nem
kaptam hozzá, de a km óra 74211km mutatott. Kaptam rá egy év garanciát a Mapfre nevű cégtől a kereskedőn keresztül szerződve. Ők is a 74211-es km állásról tudnak. Úgy gondoltam a kilométer óra állása elég sok ahhoz, hogy, valós legyen hiszen az autó 4,5 éves volt. Én mindenképp maximum 80 000 kilométerrel akartam autót venni és eleve kizártam a taxi és a céges-leasinges autókat Gondoltam, ha hitelre veszek autót, akkor többet áldozok rá. Most egymás után két nagyon drága meghibásodás állt elő az autónál.(motorvezérlő majd pár nap után vezérműtengely törés) A kettő kb. fél millió forint ha szervízben javítom. Természetesen a garancia erre már nem vonatkozik, de nem kevés utána járással megtaláltam azt a szervizet, ahol a kötelező szervizeket végezték az autónál. Sőt magát a leasing céget is. Ott kiderült, hogy az autóban valójában több mint 155 000 km van és leasing autó volt.A vizsga bejegyzése 155451km.Rá fél évvel vettem meg,most kb 180 000km lehet benne. A cég azt az információt adta, hogy ők papírral tudják igazolni, hogy a szervizkönyvet a kereskedőnek átadta, és ha kell a megfelelő helyen, bemutatja azt. Pótoltattam a szervizkönyvet a valós adatokkal, és szeretném beperelni a kereskedőt, mivel ő által adott papírokon 74211km szerepel. Abban az időszakban egy ilyen autó ,amiben 155000 kilométer volt kb:3,5-400 000 ft-al lett volna olcsóbb, mint a 74211 kilométeres .Ha tudom az igazat akkor el sem mentem volna megnézni hiszen 155 000 km után már egy autón nagyon sok mindent kell már javítani és cserélni.(kuplung, lengéscsillapító stb) A hibákat megjavíttatam de nem tökéletes mert a hengerfejet is le kéne szedni mert valószínű,hogy a szelep is sérült.
Kerestem egy ügyvédet és felvettük a kapcsolatot a kereskedővel.Nem nagyon hatotta meg a dolog mert azt mondta,hogy nem ő tekerte az órát és különben is már unja,hogy minden évben van nála,3-4 "problémás "ügyfél és ő is egy kereskedőtől vette.Az is kiderült,hogy törött volt hátul,de ez a legkevesebb.
Nem hajlandó semmire pedig csak azt kértem,hogy adja vissza az előleget fizesse ki a bankot és a károknak legalább az alkatrész árát fizesse ki.A két órás egyezkedésnek az volt a lényege,hogy "igy jártál" Az adásvételiben a "saját tulajdonként" van jegyezve az autó. A műszaki állapotlapon viszont van egy mondat,hogy a gépjármű szervízkönyvvel nem rendelkezik,futásteljesítménye nem dokumentált"Attól félek,hogy ez a mondat lesz a vesztem... kereskedő által kiadott papírokon.(műszaki állapotlap és állapot és tartozéklap az adásvételin nem szerepel a km. de az előbbieken igen, dátum ,aláírás és pecsét is van.)

Van e jelentősége az adásvételi szerződésen szereplő szokásos a rejtett hibákért és további követeléssel nem állhatok elő stb valamint a ptk,314.§(2)szövegnek? Vagy a „gépjármű futásteljesítménye nem dokumentált és szervizkönyvvel nem rendelkezik.
Ez a kitétel csak akkor igaz ha nem ő volt aki visszatekerte és nem kapta meg a szervizkönyvet?
Gondolom nem, mert én hamis adatokkal vettem autót és bizonyítható a csalás ebben az ügyben. Sajnos ebben a kocsiban egyben megtaláltam azt amit a vételnél ki akartam zárni és már tudom miért kaptam meg átíratva a kocsit.Ragaszkodott hozzá és az eredetvizsgálati lapot sem kaptam meg mert azt mondta,hogy a bankhoz kellet küldeni a törzskönyvvel együtt.

Gondolom egy kereskedőre szigorúbb szabályok vonatkoznak mint egy magánszemélyre.
Én eddig az autóval kb egy év alatt 10 000km.mentem.Nem nehéz kiszámolni hány évvel később kellett volna ezeknek a hibáknak jelentkeznie.

Ha jól sejtem ez mindjárt két pert is vetít előre. Az egyik egy kártérítési a másik egy büntető per. A kártérítési perhez meg kellene szakértővel vizsgáltatni, de erre már tényleg nincs pénzem. Melyiknél kaphatom vissza a pénzemet? Mivel csak az alkatrészről van számla a javításról nincs, mert egy nagyon régi jó barátom cserélte ki a motorvezérlőt és a vezérműtengelyt is, jelent e valami hátrányt számomra? Gondoltam, ha autót veszek, akkor évente áldozni kell rá néhány tízezret, de ez azért túlzás.

Susana111 # 2010.10.22. 12:02

Nem tudom, hogy mennyire rozsdás, hiszen életemben nem feküdtem a kocsi alá, de mivel nyáron műszakiztattam, gondolom, hogy nem vészes. A jobb oldali beázás számomra abszurd, hiszen aznap, amikor eladtuk, ömlött az eső és én az anyósülésen ültem míg megírtuk az adásvételit (plusz még majdnem egy órát, mert az ajándék téli gumiért visszament a párom), tehát akkor bizonyára észre kellett volna vennem, sőt az eladónak is. Szóval teljesen értetlenül állok a követelésein.

guba # 2010.10.22. 07:03

Nem mindegy, hogy mennyire rozsdás, miért ázik be, és mennyire nyilvánvaló hibák ezek. A 250 ezer biztos, hogy soknak tűnik. Attól még, hogy jogi útra tereli, koránt sem biztos, hogy egy forintot is megítélne neki a bíróság.

Susana111 # 2010.10.22. 00:05

A segítségeteket kérem a következőben: 2010. szeptemberben eladtam egy 12 éves Ford Mondeót, ami kb. egy évig volt csak nálam és második autóként használtuk, nyáron műszakiztattuk le és mivel feleslegessé vált számunkra, hiszen csak a garázsban állt, eladtuk. A vevő megvétel után elvitte márkaszervízbe és most azzal jön, hogy rozsdás a küszöb és a vezető oldalon nem zár a központi zár, és beázik a kocsi. És mindezen javítások 250.000 forintba kerülnek. (A kocsi 450.000-ért kelt el egyébként.) Én nő vagyok, nem értek a kocsikhoz túlságosan, de egy kicsit bűzlik a dolog. Szerintem így is ár alatt adtam el és akkor még a javításra követeli a pénzt, különben jogi útra tereli a dolgot. Ezekről az állítólagos hibákról nem tudtam, ő megnézte a kocsit, kipróbálta, kifizette, elvitte. Nekem enyhén szólva lehúzás szaga van, ilyenkor nem védi az eladót valami?

guba # 2010.10.21. 01:18

Igen, lehet keresnivalód.

csna # 2010.10.20. 18:35

Sziasztok!Ma vásároltunk egy 2003-as Peugeot 206 1,4 HDI személygépkocsit magánszemélytől.Az autót kipróbáltuk,szép állapotú..nak tűnt.Az eladó 4 éve használta, állítása szerint nála nem volt sérülve.Elvittük eredetiség vizsgára, és ott közölték velünk, az autó agyon törött volt.Nincsen olyan eleme amit ne fújtak volna , az oszlopok 100 körüli értékeket mutatnak, a tető 400, hátulja 700 körüli rétegvastagság.Küszöbök, minden fújva volt.A motorszám a forgalmiban csak 3 betű van bejegyezve olvashatatlanság miatt.Erre a tulaj azt mondta hogy a kintről behozott autóknál ez ilyen. Mit tehetek? Vissza tudom csinálni az adásvételt?Kérhetek vissza a vételárból?

guba # 2010.10.20. 16:08

14 éves Opel Astrát megvesz valaki, mondjuk az új árának 8%-ért. Kell e rá számítania, hogy fáradt lehet a motorja? Azt gondolom, igen. Ha csak nem a piaci ár fölött vetted, és nem azt mondta az eladó, hogy ez aztán egy megkímélt, és objektive is szuper kocsi, és ezt nem tudod legalább tanúkkal bizonyítani, akkor nincs értelme semmilyen jogi lépésnek. Egyrészt koránt sem biztos, hogy a végén bármit elérnél, másrészt aránytalanul sok időbe és pénzbe kerülne.

cat981 # 2010.10.19. 11:47

utólag már nehéz elérni valamit, főleg nem biztos hogy érdemes, gondolom néhány 100ezerbe került az autó. Jogi tanácsot guba tud majd adni, mivel azoban valszeg sok jóval nem tud majd megnyugtatni néhány nem jogi jelelggű tanács: MEgvétel előtt mindig vigyük márkaszervizbe az autót állapotfelmérésre. Ez kb. 10-20 ezer forint. Jelen esetben azonnal látták volna a fekete füstöt és továbbvizsgálták volna az autót vagy lebeszéltek volna a megvételéről.
2. Amit most lehet tenni az a következő: Motorfelújítás vagy motorcsere ahogy írdtad de ezek drága dolgok előbbi többe kerül az egész autónál és nem tudják jól se megcisnálni. Van még egy harmadik lehetőség, ha nem sokáig akarod használni még ezt az autót a hidegindítás javítására. Járj utána vagy érdeklődd meg márkaszervizbe vagy márkát ismerő szerelőtől mely az a legnagyobb (szélességben és hosszban) esetleg akár nem a konkrét típushoz tartozó izzitógyergya mely betehető még a motorba. a nagyobb izzítógyertya jobban felmelegíti a levegőt + teret szorít ki a kompressziótérből, azaz növekedik a kompresszió. Nagyobb gyertyákhoz előnyös a nagyobb aksi is. A gázolajhoz keverj de max 5%-ig 95-ös vagy kisebb oktánszámú benzint, ennyi nem gond egy ilyen régi és egyszerű dízelmotornál, beinzin a kuton is szoktak a gázolajba keverni dermedésgátlóként. Úgy indíts hogy először 30 mp-ig izzítassz, felmelegítve ezzel a levegőt a kompressziótérben, majd mégegyszer izzítassz de nem várod meg míg elalszik azizzítólámpa hanem ráindítassz így az dízelolaj+benzin keverék az izzó gyetyán azonnal lángra kap és szinte biztos indulni fog a motor. Így mgé náhány évig el tudsz járni vele, illetve ha átmegy, vagy át tudod vinni a zöldkártyán.

isihawaii # 2010.10.19. 11:21

Hello !
Tudom ez a kérdés nem ide való csak ott nem válaszoltak rá !
Érdeklödnék,hogy a Közlekedés Felügyelet mérheti e a kocsik sebességét??
köszönöm !

beckmannlaci # 2010.10.19. 10:48

Sziasztok!

Használt autó vásárlása esetén milyen jogi lépéseket tehetek ha tudom bizonyos információkat elhallgatott az eladó.
Adott esetben egy disel astráról van szó amely "hideg" motorral is indult igaz garázsban... a szokásos próbakörök illetve átnézés után megegyeztünk a vételárban és elvittem.
Másnap már nehezebben indult de nem aggódtam mert tudtam úgyis szervizbe viszem az ilyenkor szokásos cserék miatt (vezérlés, olaj stb.).
Ott viszont elküldtek egy kompressziómérésre mert soknak találták a kiengedett fekete füstöt.
A mérésen kiderült hogy nagyon gyenge a motor (hengerenként 20 bar, és ennél több kell a téli hidegindítózáshoz.
Az eladót felhívtam aki ezt nem rejtett hibaként definiálta igaz a telefonban elmondta hogy neki is nehezen indult télen.
A következő reggeleken + 5 fok alatt pedig el sem tudtam indítani.
A hirdetésben "megkímélt "-nem volt feltüntetve.
Mivel 96-os járgány és 230 E km volt benne az hihetőnek tűnt de két különböző szerviz állítja hogy legalább 2X annyi van benne.
Két választásom van vagy felújítás vagy használtan veszek bele egy motort.
Én szeretném hogy kompenzálja ezt valahogy de elzárkózik .
Mit tegyek?

Segítségeteket előre is köszönöm

apt-get # 2010.10.01. 11:18

Még egyszer köszönöm a válaszokat.
apt-get

guba # 2010.10.01. 11:11

Létezik, de nem két magánszemély használt autóra kötött adásvétele viszonylatában.

apt-get # 2010.10.01. 10:59

Köszönöm a válaszaitokat.

Én úgy gondolom, hogy korrektül jártam el a vevővel szemben (neki egyébként meg sürgős is volt az autóvásárlás). Ő most azzal érvelt, hogy 72 órája van és nekem vissza kell vennem az autót, ha nem javíttatom meg. Én nem tudtam ilyen kötelezettségről. Létezik ilyen?

Még egyszer köszönöm a segítséget.
apt-get

szota # 2010.10.01. 10:53

Szerintem Te mindenben korrektül jártál el, megadtad a lehetőséget az autó átvizsgálására azaz nem volt szándékodban semmit sem eltitkolni illetve még árengedményt is adtál.
Szerintem ez a nem tartozik semmivel kategória.


szota
_________
amit itt leírtam saját véleményem jogilag nem biztos, hogy helytálló: nem vagyok jogász.

guba # 2010.10.01. 10:51

Ja, nem, csak úgy kérdezeted, hogy ezek alapján élhet-e bármilyen követeléssel a vevő. Azt gondolom, hogy nem nagyon, de egy bekezdésben megismert tényállás alapján, főleg szavatossági ügyekben soha nem lehet azt mondani, tuti biztos nem élhet semmilyen követeléssel.

apt-get # 2010.10.01. 10:30

Kedves Guba,

köszönöm a gyors választ. Írtad, hogy más követeléssel talán élhet a vevő. Konkrétan mi lehetne az?
Bennem felmerül a márkaszerviz felelőssége az első átvizsgáláskor fel nem fedezett hibákkal kapcsolatban, ugyanis a vevő az ő (hiányos) szakvéleményük alapján döntött a vásárlás mellett.

apt-get

guba # 2010.10.01. 10:14

Más követeléssel esetleg, de ezen az alapon nem valószínű.

apt-get # 2010.10.01. 09:01

Sziasztok,

egy egyszerűnek tűnő problémával kapcsolatban kérném a segítségeteket:

A napokban eladtam az autómat (11 éves). A meghirdetett árból az autó kora és kisebb hibái miatt 90 000 Ft engedményt adtam a vevőnek. Az autót a vevő az adásvételi aláírása előtt kipróbálta (ezt a szerződésbe le is írtuk) és egy általa kiválasztott szerelővel átvizsgáltatta. Mivel komoly hibát nem találtak (csak egy kábel kontakthibáját), az adásvétel megtörtént. Az általam ismert hibák tételesen szerepelnek a szerződésben, a vevő ezekről tudott. A kipróbáláskor a vevő számára is nyilvánvaló vált, hogy az alapjárat hideg motornál egyenletlen. Az adásvételit tehát a hiba ismeretében írta alá úgy, a hiba oka nem, de a ténye rögzítve lett a szerződésben. A vásárlást követően a vevő még egyszer elvitte szervizbe az autót (ugyanoda), ahol most a gyertyák hibáját (elöregedés), a gyújtókábelek hibáját (szintén elhasználódás) és az injektor elkoszolódását állapították meg a hiba okaként. Csupa olyan hibát, ami egy ilyen korú autónál szerintem nem meglepő. A vevő most ennek a javíttatását akarja. Kérdésem az lenne, hogy a fenti információk alapján velem, mint eladóval szemben élhet-e bármilyen követeléssel a vevő?
Segítségeteket előre is köszönöm.
apt-get

guba # 2010.09.27. 17:38

Szerintem világosan válaszoltam már, de akkor megismétlem: a szerződés érvényes, függetlenül attól, hogy az okmányiroda elfogadja-e, vagy sem. Mivel belevettétek, hogy nem vállal felelősséget a kocsiban meglévő hibákért - ha jól értelmezem a kicsit zavarosan fogalmazott mondatot - ezért nem támaszthatsz szavatossági igényt.

cicus40 # 2010.09.27. 14:42

Segitseteg légyszives, egy kispolszkiról van szó, gazdája állitotta hogy elektronikai hibája van a kis autónak és nem motor mert most cseréltetett hengerfejet, mi elhoztuk az autót, már fél utról vontatva. Kiderült, hogy a két hengerből az egyikben nincs is kompresszió a másikban meg elgörbült minden ami lehet. Szakvéleményem is van rólla. Kézzel irt adásvételi szerződés nem felel meg a jelenlegi törvényeknek, mert nem tartalmazza az uj kritériumokat, forg eng szám, törzskönyv szám stb. Szeretném megkérdezni hogy akár ez az adásvételi szerződés érvényét is vesztette ezuton. Visszakövetelhető az összeg ha visszaadom a gépjármüvet. Várom válaszotokat gyorsan és köszönöm.

guba # 2010.09.27. 04:31

igen

villogó # 2010.09.26. 17:52

Sziasztok!!

Abban szeretném a segítségeteket kérni, hogy ha én vagyok a gépjármű tulajdonosa, de az üzembentartója nem, akkor eladhatom a gépjárművemet az üzemben tartó tudta nélkül is?? (egyébkén én használom a kocsit, nálam van)

cat981 # 2010.09.26. 17:41

meg lehet támadni a szerződést, ugyanis valótlant tartalmaz: "elektronikai hibája van", ugyanis nincs benne elektronika :)))

guba # 2010.09.25. 05:39

Az adásvétel érvényesen létrejött, de ha valóban kizártátok az eladó szavatossági felelősségét, akkor hiába is támasztanál igényt vele szemben. Egy ilyen értékű kocsinál, egyébként sem érné meg a procedúrát. Csináltassátok meg, bontóban kapsz hozzá bármit fillérekért.