A szakértők szerint a legújabb típusú spamek sokszor olyan szoftverrel vannak egybeépítve, mely nyomon követi, merre is jártunk az interneten, ráadásul mindezt a tudomásunk nélkül teszi.

A régi megoldás szerint a meglátogatott weboldalak sütiket helyeztek el, így a felhasználó érdeklődési területének megfelelő reklámokkal bombázhatják, célspecifikusan létrehozott adatbázis keletkezik. Ám mivel idővel megjelentek a sütiellenes szoftverek, a technikán is változtatni kellett. A reklámfelület apadása ellen mostanában új módszer hódít, a HTML alapú e-mail rejtett nyomon követő technológiával. Erre jó példa a Digital Impact e-mail marketingvállalat, mely 1998-as indulása óta nem kevesebb mint 3 milliárd kereskedelmi célú levelet küldött szét, és az utóbbi idők technikai újításai folyamán ennek 30 százaléka visszajelez a cégnek. A jogi megoldás igen nehézkes, mivel maga a levél sokszor nem telepíti a sütit, ám ha megnyitjuk a felajánlott weboldalt, akkor automatikusan megteszi ezt, ráadásul a fejlettebb megoldások a későbbi visszalátogatást is visszajelzik a feladónak. A kérdésre a biztonsági szakértők nem látnak gyors megoldást, egyre erősödik tehát az a trend, hogy a felhasználó nem tudja, mi folyik a gépén, és nem tudja megakadályozni, hogy adatbázisokban számon tartsák fogyasztói szokásaival együtt.