A budapesti nagyobb szállodaláncok még nem döntötték el, hogyan reagálnak arra, hogy január elsejétől megváltozott a pénzváltás jogi szabályozása, de az MTI által megkérdezett társaságok emlékeztettek arra, hogy a szállodában igénybe vehető szolgáltatásokhoz már nincs szükség pénzváltásra.

Az év első napján hatályba lépett kormányrendelet szerint a pénzváltási tevékenységre kiadott régi engedélyeket legkésőbb 2002. június 30-án vissza kell adni. A rendelet szerint csak a kereskedelmi bankok, illetve a velük szerződést kötött ügynökök kaphatnak engedélyt erre a tevékenységre. A kormányrendelet egyebek mellett előírja, hogy a tevékenység végzésére alkalmas üzlethelyiséget kell biztosítani. A pénzváltó köteles olyan technikai eszköz telepítésére és működtetésére is, amely a lezajló folyamatokat filmszalagon vagy más hasonló, képi, a történtek későbbi rekonstruálását lehetővé tevő módon rögzítse. – Nem biztos, hogy a vendégek jó néven veszik a “bekamerázást” – jelentette ki Tóbiás János, a Danubius Hotels Rt. gazdasági vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: a szálloda intim területnek számít.

A Danubius álláspontja szerint a magas kategóriájú szállodákban eleget szeretnének tenni az előírásoknak, és ügynöki szerződés megkötésén gondolkoznak. A többiben pedig bankomat és bankjegy-automata felállítását tervezik. Tóbiás János szavai szerint a jogszabályi feltételek betartása hotelenként milliós nagyságrendű beruházást jelentene. A Taverna Szálloda és Étterem Rt. ügynöki szerződést kötne és így biztosítaná vendégei számára ezt a szolgáltatást. Tárnoki László, a társaság vezérigazgatója közölte: jelenleg a bankok tájékoztatására várnak, hogy milyen kondíciókkal lehet a szerződést megkötni. A Pannonia Hotels Rt. is vegyes megoldáson gondolkozik: felmerült a közvetlen ügynöki tevékenység, de külsős cég bevonása is szóba került. Morvainé Lovas Erzsébet, a szállodalánc pénzügyi igazgatója úgy vélte, hogy a szállodák esetében speciális szerződéseket kellene kötniük a bankoknak. – Ez a jogszabály kifejezetten a pénzváltással foglalkozók megregulázására született – tette hozzá az igazgató. Mint mondta, a technikai feltételek biztosítása mellett, számos adminisztrációs gondot is okozhat a rendelet betartása. Virga Csaba, a Hunguest Hotels Rt. marketing igazgatója elmondta, először azt fogják megvizsgálni, hogy a szállodáik környékén milyen pénzváltási lehetőség van. Hozzátette: ahol ez nem megoldott, ott ügynöki szerződés megkötését tervezik.