Megörült a zenei szaksajtó, amikor a hamarosan boltokba kerülő Tori Amos és a Pearl Jam albumok recenziós példányait lejátszókkal együtt kapták meg. Még nagyobb volt az öröm, amikor kiderült, hogy a tárgyakat előzékenyen pillanatragasztós másolásvedelemmel látták el.

A Sony kemény gitáros és zongorás lemezeiről ismert kiadócimkéje, az Epic Records Group szellemi energiáit nem kímélve folytatja előretörését a zenemásolás letörésének területén. Új kiadványaik – Tori Amos Scarlet’s Walk (A skarlát sétája) illetve a Pearl Jam Riot Act (Lázongási tilalom) című albumának – másolásvédelme forradalmian új megoldást alkalmaz a szellemi tulajdon védelmére, úgy technikai, mint filozófiai értelemben.

A szaksajtói berkekben rejtőzködő kalózok kicselezése érdekében a lejátszó és az adathordozó szervesen összenőttek. Tekintsük meg ennek gyakorlati megvalósítását egy gondolatkísérleten belül. Ön zenei szakíró, aki elmúlt heteit a Pearl Jam diszkográfia bőgetésével töltötte, hogy mentálisan felkészítse magát az új albumra. Hosszas és kínzó várakozást követően egy locsolófejes késő nyári reggelen becsönget Önhöz postása, Antraksz Zsombor a Riot Act recenziós példányával. A lemezt Ön egy Sony Walkmanben találja, amelynek fedelét illetve fejhallgatóját pillanatragasztóval rögzítették.

“Én egy nagyon nagy Pearl Jam rajongó vagyok” – mondja Bart Blasengame, a Details magazin munkatársa – “Úgyhogy hazavittem és megtaláltam a módját, ahogy a CD-lejátszó hátulján keresztül el lehetett távolítani a lemezt.” Blasengame-nek eszébe sem jutott az mp3, mint olyan. “Csak úgy tudok rendes kritikát írni róla, ha úgy hallgatom meg, ahogy az nekem jól esik; és az a helyzet, hogy a hifimben szól a legjobban” – magyarázza a szakember.

Mint ismert, a legerősebb iparági érdekvédelmi szervezet, a RIAA a kontrollálhatatlan internetes zeneforgalmazást teszi felelőssé a CD-eladások visszaeséséért. A Sony szóvivője megerősítette, hogy a különpéldányokat leragasztott lejátszókban küldték ki, de nem kívánt nyilatkozni a címzettek visszajelzéseiről, illetve arról, hogy a védelem beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket. Egyébként nem az Epic alkalmazta a ragasztós kezelést a történelemben először: ismertté vált, hogy a Radiohead “OK Computer” című albumát leragasztott kazettás sétálómagnókban juttatták el a szakírókhoz.