Azok az alkalmazottak, akik munkahelyi gépükön illegális MP3 fájlokat tárolnak, jól teszik, ha vigyáznak, mert hamarosan magukra zúdíthatják a hálózati adminisztrátorok és a cég jogi osztályának haragját.

Kedden ugyanis a Macrovision DRM-technológia fejlesztő cég és a Websense cég, amely alkalmazotti internetfelügyelő szoftvert fejleszt stratégiai szövetségre lépett egymással olyan eszközök kifejlesztésére, amelyekkel behatárolhatók a nagyvállalati és kormányzati hálózatokon tárolt kalóz anyagok. Az amerikai vállalatok körében egyre nő az aggodalom, hogy pert akaszthat a nyakukba a hanglemezgyártók (RIAA) vagy a filmgyártók (MPAA) szövetsége, ha a cég erőforrásait használják kalóz szoftverek, zenei vagy videoállományok letöltésére, tárolására vagy megosztására.

A RIAA idén áprilisban már pert nyert az ISS ellen, és kénytelen volt 1 millió dolláros kártérítést fizetni, mert alkalmazottai a cég egyik kiszolgálóját kalóz MP3 fájlok csereberélgetéséhez használták. A Websense számára a partnerség lehetővé teszi, hogy a Websense Enterprise terméke internetelérés-felügyeleti alkalmazásból tartalomfelügyeleti alkalmazássá lép elő. Jelenleg a szoftverrel le lehet tiltani, hogy a dolgozó a cég hálózatról egy online játszóhelyre eljusson, de a jövőben azt is le lehet tiltani, ha netán csak pasziánszozik vagy a megengedettnél hosszabb ideig cseveg. A Websense asztali PC kliense megfigyeli a felhasználó géphasználatát, és azt a cég és a hálózati adminisztrátor által előírt szabályok közé tereli.

A Macrovision SafeDisc és SafeScan DRM technológiája pedig lehetővé teszi annak eldöntését, hogy egy adott médiafájl legális példány-e vagy kalózkópia. Amennyiben kalóz, akkor azt is meg tudja állapítani, a felhasználó továbbadta-e másnak. Ezzel együtt a Harvard jogász professzora, Jonathan Zittrain, aki egyben a Berkman Center for Internet & Society alelnöke is, úgy véli egyelőre még nyitott kérdés, hogy a cégek felelősségre vonhatók-e azért, hogy alkalmazottaik kalózpéldányokat töltenek le, tárolnak vagy cserélnek a cég gépeivel. Zittrain úgy látja, hogy a Websense-Macrovision igazában nem a cégeknek hoz nyereséget, hanem a jogtulajdonosoknak. Mindazonáltal briliáns ötletnek tartja a két cég marketing szlogenjét, amely a termékcsomagot “felelősségrevonás-védelmi” szoftverként reklámozza.