Egy új rendelet értelmében 2005-től a kétütemű járművekre is kibocsátási határértéket írnak elő. A tulajdonosoknak két választása lesz: vagy kivonják a forgalomból gépkocsijukat, vagy katalizátort szereltetnek fel rájuk. A rendelet 300 ezer embert érint – írja a Népszabadság.

Mintegy 300 ezer autótulajdonost érint az a levegőminőség-védelmi rendelet, amelynek értelmében két év múlva a kétütemű járművekre is előírnak úgynevezett kibocsátási határértéket. A tulajdonosokat választás elé állítják: vagy kivonják a forgalomból a gépkocsijukat – ezek szinte kizárólag Trabant és Wartburg márkájúak – vagy katalizátort szereltetnek fel rájuk. A katalizátor viszont drágább lehet, mint maga a koros kétütemű.
Egy Trabant vagy Wartburg átlagosan százszor annyi szennyező anyagot bocsát a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű autó. Ennek ellenére a kétüteműekre jelenleg nem írnak elő szénhidrogén-kibocsátási küszöböt, az egészségügyi határértékek betartatása a jelenlegi szabályok megfogalmazásakor egyet jelentett volna a kétütemű járműpark azonnali leállításával.

Ezért a jogalkotók hosszú türelmi időszakot határoztak meg, amely azonban 2005. július 1-jén lejár. Akkor lép hatályba az új levegőminőség-védelmi rendelet, amely már a kétüteműekre vonatkozó határértéket is tartalmazza. A korlátozás várhatóan a mozgássérülteket érinti a legérzékenyebben, mintegy 60-70 ezer Trabant Hycomat van jelenleg a birtokukban. A szaktárca tegnapi sajtóközleménye szerint a rendelet betartása alól ők sem kapnak felmentést, ám a minisztérium keresi a módját, hogy számukra is elfogadható finanszírozási megoldást találjon.