Több mint 6 ezer panasz érkezik évente az ombudsmanokhoz. Az ügyek nagy részét azonban hatáskör hiányában elutasítja a hivatal. Az országgyűlési biztosok ezért most tájékozató kiadványokat készítettek, amelyekből kiderül, milyen ügyekben érdemes hozzájuk fordulni.

Hangosan kukorékoló kakas, vitatott családi fotók, zajos mezőgazdasági gépek – ilyen és ehhez hasonló panaszokból több ezernyit kapnak évente az országgyűlési biztosok. A legtöbb beadvány az általános ombudsmanhoz fut be, a hivatal 7 éves fennállása óta több mint 500 ezer ügyet vizsgáltak meg. Tavaly több mint 5 ezer panasz érkezett, jelentős részüket, mintegy 80 százalékukat azonban hatáskör hiányában elutasította a hivatal. Az állampolgári jogok biztosa ezért most egy tájékoztató kiadványt adott ki, amelyből kiderül, milyen ügyekben érdemes a hatóságok és a közszolgáltatók ellen panaszt emelni.

” Ha olyan sérelmeket okoznak, ami egy panaszirodán, ügyféli reklamációban nem elintézhető, sok emebrt érint: akkor feltétlenül hozzánk kell fordulni” – nyilatkozta Lenkovics Barnabás.

Az adatvédelmi biztos évente átlagosan 1000 panaszos levelet kap. Ezek közül 60-70-et utasítanak el:

“Volt olyan, aki azt sérelmezte, hogy Szovjetunióban elhunyt édesapja nem kapott kárpótlást, volt, akit a szomszéd új mezőgazdasági gépe által felvert por zavart” – tette hozzá a biztos.

Az országgyűlési biztosok tájékoztató kiadványaihoz a nagyobb polgármesteri hivatalokban lehet hozzájutni.