A brit kereskedelmi és ipari minisztérium megkezdte a konzultációkat az EU elektronikus kommunikációs adatvédelmi direktívájáról, hogy annak szellemében szövegezzék meg az angol “anti-spam” törvényt.

Egyre nő a kéretlen e-mailek áradata. A Brightmail cég becslése szerint az összes kimenő levél 42 százaléka ma már reklámlevél. A brit törvény is az EU – előzetes hozzájárulást szorgalmazó (opt-in) – elvét veszi át, ami jelentős mértékben korlátozza a reklámcégek kampányait az EU-ban és az USA-ban egyaránt. A gondot azonban azt jelenti, hogy a kampányok zöme nem az EU vagy az USA területéről indul. A hamis feladójú elektronikus reklámlevelek 60 százalékát a világ különböző országaiba kihelyezett kiszolgálókról indítják, amelyeket aztán az akció után – és a hatósági szankciók elindítása előtt – eltűntetnek.

A kéretlen levelek áradatát gyakorlatilag csak egy globális törvénnyel lehetne feltartóztetni, de egyes levelek valószínűleg még így is átjuthatnának a szűrőkön. Tehát lényegi változást csak akkor lehetne előidézni, ha alapvetően megváltoztatnánk az e-mail technológiát. És persze le kell zárni a még mindig eldöntetlen vitát arról, hogy ki a felelős a kéretlen levelekért: az állam a szigorúbb szabályozás és végrehajtatás révén, vagy az internetszolgáltató. Utóbbiaktól azonban nem várható el, hogy magukra vállalják a levélfigyelés pénzügyi terheit, bár kétségtelenül vannak más módszerek is. A Microsoft például március 12-től nem engedi, hogy MSN felhasználói egyszerre 50-nél több levelet küldjenek szét, a Hotmail felhasználói pedig “csak” napi 100 e-mailt küldhetnek a hálózatról, a korábbi 500-as limittel szemben.