A legnagyobb példányszámú horvát napilap, a Vecernij list szerint az INA horvát olajvállalat be akarja perelni a szerb kormányt, a Beopetrol szerb-montenegrói olajvállalat miatt. A lap szerint a szerb cég megvásárlásában is érdekelt INA azt kifogásolja, hogy a Beopetrol töltőállomásainak egy része az INA-é volt a délszláv háború előtt.

A zágrábi újság INA forrásokra hivatkozva állítja azt, hogy a horvát olajtársaság pert fontolgat. A nagyságrendben második szerbiai olajvállalat részvényei 79,5 százalékának megvétele érdekli az osztrák ÖMV-t, a magyar Molt és a szlovén Petrolt (akik együtt szándékoznak pályázni), a görög Hellenic Petroleumot, valamit az orosz Lukoilt és a TNK-t, írta a Vecernij list.

A Beopetrol eladási tenderének kiírása júliusra várható, és a szerbiai kormány 100 millió euró körüli összeget vár az üzlettől, az újság szerint. Az INA, és a horvát kormány a Vecernij list szerint azt kifogásolja, hogy a Beopetrol 202 szűkebb szerbiai, vajdasági és koszovói töltőállomása közül 186 az INA-é volt a délszláv háború előtt. Mivel nem vitás, hogy Szerbia az INA ottrekedt vagyonának értékét el is különítette a Beopetrol alaptőkéjétől és a saját állami tulajdonába vitte, Horvátország számára nem marad más, mint hogy visszaperelje azt.

A helyzet különösen érdekes, mivel az INA 25 százalékos megvásárlásában az osztrák ÖMV mellett a Mol is érdekelt. Ha az egyik társaság a tender nyerteseként az INA stratégiai partnerévé válik, akkor kérdés, hogy mit javasolhat majd az INA-nak a Beopetrol üggyel kapcsolatban. Az egyik lehetséges megoldás, hogy beviszi a töltőállomásokat az INA-vagyonba, és beleszámítja a közös piaci értékbe. Olajüzleti szakértők szerint az INA és a Beopetrol megvétele különálló két üzlet, amielyeknek semmi köze egymáshoz, még ha a potenciális vásárlók ugyanazok a cégek is, írta a Vecernij list. Az INA 25 százalékos tulajdonáért folytatott elhúzódó csatározás azonban ezzel az üggyel csak tovább bonyolódott.