Immáron törvény rögzíti, hogy a közeli jövőben hány kilométer autópálya épül az országban, e célra milyen összegeket, és kiknek a pénzét lehet fordítani.

A jogszabályban meghatározott kilométereket azonban csak a 2004–2005-ös időszakban lehet teljesíteni, az ezt követő vállalások nem állnak arányban a lehetőségekkel.

Az Országgyűlés által hétfőn elfogadott közúthálózat-fejlesztési törvény szerint 2005 és 2007 között összesen 636 kilométer autópálya és autóút építhető meg Magyarországon, ezek a beruházások 1089 milliárd forintba kerülnek. Ezt a jelentős összeget a törvény szerint a központi költségvetésből, az Európai Unió támogatási alapjaiból és a magántőke lehetséges bevonásával a kormánynak kell biztosítania.

A jogszabály rögzíti továbbá, hogy a jövő év végéig 65 kilométer, 2005 végéig pedig újabb 44 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út épül meg. A törvény szerint 2006-ban 322 kilométer, 2007-ben pedig újabb 205 kilométer autópályát adnak át. Ezek mellett 2003 és 2007 között további tizenöt gyorsforgalmi útszakaszt készítenek elő.

Mint arról a Magyar Nemzet korábban beszámolt, jelenleg száz kilométer hosszú nyomvonalon folyamatosak a munkálatok, épül az autópálya Becsehely–Letenye, Balatonszárszó–Ordacsehi–Balatonszentgyörgy (M7-es), Letenye– Tornyiszentmiklós (M70-es), Emőd–Miskolc (M30-as), valamint Polgár és Görbeháza (M3-as) között. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az elmúlt héten nyolc újabb gyorsforgalmi út megépítését – összesen 175 kilométer – hirdette meg, a munkák jövő tavasszal kezdődnek, az átadási határidőket 2005 novemberében, 2006 márciusában és decemberében, valamint 2007 februárjában határozták meg. Így megkezdődik az utolsó szakasz és a kőröshegyi völgyhíd építése a Balaton déli partján és a határ mentén, szintén továbbépül az M0-s, az M3-as autópálya, emellett a munkagépek felvonulhatnak a Görbeháza–Debrecen közötti M35-ös nyomvonalon. A jelenleg épülő szakaszokat 2004 őszén, 2005, illetve 2006 tavaszán nyitnák meg a forgalom előtt.

A kormány által elfogadott Európa-terv szerint 2006-ig összesen 420 kilométer hosszú gyorsforgalmi út épül, ugyanabban az évben további 425 kilométer áll majd építés alatt, ezzel egyidejűleg még 803 kilométer előkészítése kezdődik el. Ennek alapján készült el az autópálya-törvény, amiről egyelőre azt lehet elmondani, hogy a 2004–2005-ös vállalások – amennyiben zökkenőmentesek lesznek a beruházások – teljesíthetők, ezt követően azonban nem készül el annyi gyorsforgalmi út, amennyit a jogszabály meghatároz. Hiába írnának ki ugyanis akár az idén, akár jövő év első felében több tendert, a munkálatokat legjobb esetben 2007-ben lehetne befejezni, így 2006-ban várhatóan a jelzett 322 kilométer helyett összesen 160 kilométer új autópályát vehetnek igénybe az autósok. Az Európa-tervben – 2006-ig – az épülő és a Közbeszerzési Értesítőben meghirdetett szakaszokon kívül szerepel még az M0-s autópálya északi Duna-hídja, az M8-as dunaújvárosi Duna-híd, az M6-os Budapest–Dunaújváros, valamint az M5-ös Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszai. Ezekre a beruházásokra a mindmáig rendezetlen viszonyok, illetve az engedélyek hiánya miatt legjobb esetben jövő évben hirdetheti meg az NA Rt. a kivitelezési eljárásokat. Az M0-s Duna-híd építését – holott a környezetvédelmi engedély csak 2004 szeptemberéig érvényes – jelenleg önkormányzati tiltakozás hátráltatja, ugyanis Szigetmonostor csak abban az esetben járul hozzá a beruházás megkezdéséhez, amennyiben az M0-s autópályával együtt megépül egy kis híd Szentendre és a sziget között. Enélkül az önkormányzat megakadályozhatja az építkezés kezdését. Az M8-as hídhoz és az M6-os autópályához még nincsenek meg az építési engedélyek, az M5-ös esetében pedig még az sincs eldöntve, hogy állami vagy magánberuházásként készül el. A kormány számára egyébként ez lenne a legsürgetőbb útépítés, hiszen Medgyessy Péter miniszterelnök egy látogatás alkalmával külön megígérte a szegedieknek, hogy 2006-ban autópálya köti össze a várost Budapesttel. Az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Rt. ugyanakkor igényt tart a sztráda további szakaszainak a megépítésére, és ebben az esetben az sem mellékes, hogy milyen költségen készülne el az autópálya – legkorábban 2007-re –, és mennyibe kerülne majd az úthasználóknak és az adófizetőknek.