Az online videózás lassan felemészti a tv-nézésre fordított időnket, az ICM által a BBC számára elvégzett közvélemény-kutatás szerint. A gyors technikai honfoglalásnak köszönhetően csak idő kérdése, mikor lesz ez nálunk is hasonlóképp.

A heti legalább egy alkalommal az interneten vagy mobilkészülékükön videózó britek 43 százaléka néz egyúttal kevesebb televíziót – derült ki az ICM által a BBC felkérésére végzett felmérésből.

A YouTube és hasonló oldalak sikere biztosította a lehetőséget azok számára, akik egyszerűen akarnak az interneten videókat megosztani vagy nézni. Az online és mobil videózás aránya növekszik – a felhasználók háromnegyede többet videózik, mint egy évvel ezelőtt. Az új műfaj presztízsének növekedését mutatja az is, hogy november elején San Franciscóban átadták az első, a legjobb web-videónak járó díjat, a Vloggies-t.

Kevesek sportja

Az online videózás azonban még mindig a kevesek szórakozása; a megkérdezettek csupán 9 százaléka rendszeres online illetve mobil videós. 13 százalékuk hódol időről-időre ennek a szórakozásnak, míg további 10 százalék már a közeljövőben csatlakozni akar a növekvő táborhoz. A fennmaradó kétharmad sem nem néz online videót, sem nem szándékozik a jövő évben ezt a szokását megváltoztatni.

Az Egyesült Királyság közel sem kínál olyan fejlett szolgáltatásokat, mint az USA, ahol a TV műsorok általában elérhetők a hálózatok weboldalain és az iTunes-hoz hasonló szolgáltatókon keresztül. A fejlődés azonban megállíthatatlan: a BBC, az ITV és a Channel 4 már az év végétől tervbe vette a műsorok igény szerinti elérését az interneten és a mobilkészülékeken keresztül.

Minden ötödik megkérdezett, aki úgy nyilatkozott, hogy hetente legalább egy alkalommal néz online vagy mobil videót, néz egyúttal jóval kevesebb televíziót. További 23 százalék valamivel kevesebbet tévézik, míg a mobil és online videósok kicsit több mint a fele nem változtatott a televíziózási szokásain. Mintegy 3 százalékot ösztönzött az online videózás egyúttal több tévénézésre is. Az online és mobil videó a fiatalok körében a legkedveltebb; a 16-24 évesek 28 százaléka hetente többször is igénybe veszi a szolgáltatásokat. A 25-44 évesek 10 százaléka rendszeres net- illetve mobilvideózó, míg a 45 felettieknek nem több mint 4 százaléka.

Az Ofcom médiafelügyelőség az idei felmérése alapján közölte: a 16-24 éves korosztály tagjainak 2,9 százaléka pártolt el az elmúlt 3 évben a televíziótól. Bár sokan úgy vélekednek, hogy az amatőr videó nem képes átvenni a televízió szerepét, a tv-társaságok szívesen korlátoznák a web hatalmát. A televíziózás jövője azonban nagyban függ attól, hogy a társaságok az új színterek adta lehetőségeket milyen mértékben tudják beépíteni a meglévő szolgáltatásaik mellé.

Még Clinton is megoszt

Társadalmi célú reklám terjesztésre, a kedvező befogadói attitűd miatt is alkalmas lehet egy videómegosztó szájt. A közelgő AIDS világnap keretében például az amerikai exelnök Bill Clinton készül közös jelenetre a Sesame Street dél-afrikai megfelelőjének egyik narancsszínű HIV pozitív kis szőrmebábujával. Az ENSZ által támogatott koprodukció a szándék szerint egy globális AIDS kampány részeként kerülhet bemutatásra. A filmben egyébként az exelnök és Kami a HIV fertőzött szőrmok vált néhány szót egymással. Arról diskurálnak, hogy milyen egyszerű dolgok is az igazán fontosak mindkettejüknek, mint az iskola, a barátok és a kedvenc elfoglaltságok. Ám mindezek mellett azoknak is jár egy ölelés, akik kénytelenek együtt élni ezzel a szörnyű kórral.

A videóüzenet a Unite for Children Unite Against Aids kampány keretében jelenik majd meg, amely azt a célt tűzte ki maga elé, hogy elérjék, a HIV pozitív fiatalok ne megbélygzettnek számítsanak. A legújabb jelentés közli egyébként a UNAIDS-World Health Organization számait arról, hogy csak a 2006-os évben körülbelül 4.3 millió ember fertőződik meg a vírus által és azok közül, akik kénytelenek ezzel együtt élni ezek után, ötven százalékban 25 éves koruk előtt szembesülnek ezzel.