A vám- és pénzügyőrség március 1-jén bevezeti az elektronikus kiviteli vámeljárás első, kísérleti fázisát, ami jelentősen gyorsítja az áru mozgását, és növeli a magyar vállalkozások nemzetközi versenyképességét – mondta Nagy János országos vámparancsnok a legnagyobb 50 ügyfél számára megtartott találkozón.

A második fázisban, a tesztidőszak kiértékelése után, 2007. július 1-jétől e funkciót valamennyi magyar vámhivatalban bevezetik, ami megteremti a lehetőségét a kiviteli árunyilatkozat adatainak elektronikus beadására. Az import vámeljárások tekintetében szintén ez év nyarától megnyílik az e-vámokmány benyújtásának lehetősége.

Az elektronikus vámkezelés bevezetésének harmadik lépcsőjében kialakítják a lehetőséget az import eljárásokhoz kapcsolódó árunyilatkozatok adatainak tagállamok közötti on-line átadásához, ennek bevezetését 2009. július 1-jétől tervezik.

Még nem alakították ki a feltételeket

A vámparancsnok utalt arra, hogy miután a folyamatban lévő e-vámfizetés technikai, jogi feltételeit még nem alakították ki, az áru kiadásának elektronikus üzenetben történő megküldése akkor valósulhat meg a 2007 nyarán bevezetendő elektronikus eljárásban, ha fizetési módként halasztott vámfizetést vagy vámletétből történő elszámolást ad meg az ügyfél.

Az e-vámfizetés érdekében már a fejlesztés első fázisában megkezdődtek az egyeztetések a bankszövetséggel, illetve bankokkal, akik pozitívan álltak a kezdeményezéshez – tette hozzá Nagy János.

Ezt követően kialakítják az elektronikus árunyilatkozat adatainak nyomtatását a feldolgozási folyamat bármely fázisában, akár vámhatósági célokra, akár az ügyfél kérelmére, más hatóságnál történő bemutatás céljából.

Az okmánykitöltés is nyilvános lesz

További kényelmi funkciót jelenthet az ügyfelek számára, ha webes felületen az árunyilatkozat elektronikus úton történő benyújtása mellett az okmánykitöltő program is nyilvános lesz. Ennek legnagyobb előnye, hogy ugyanazok az ellenőrzési funkciók futnának le az ügyfél általi kitöltés során, melyeket a vámhatóság az árunyilatkozat elfogadásig lefuttat.

Az úgynevezett elfogadott exportőrök a vámhatósági regisztrációs kötelezettség teljesítése után, a számítógépes árutovábbítási rendszerben tevékenykedő engedélyezett feladókhoz hasonlóan, önállóan, telephelyükről intézhetik a kiviteli vámeljárásokat, beleértve a kiviteli kísérő okmány nyomatását és hitelesítését is.

Engedélyezett gazdálkodói státusz

Az Európai Unióban 2008. január 1-jétől lép hatályba az engedélyezett gazdálkodói státusz az olyan cégek számára, amelyek tiszta vámelőélettel, igazolt fizetőképességgel és megfelelő biztonsági standardokkal rendelkeznek. Az ilyen vállalkozásokat kevesebb fizikai és okmányalapú ellenőrzésnek kell alávetni, mint másokat.

A státuszt valamennyi tagállam vámhatósága elismeri, az azonban a vámjogszabályok alapján nyújtott egyszerűsítések előnyeiből való részesülésre nem keletkeztet az érintett gazdasági szereplő számára automatikusan jogosultságot, az csak a jelenleg tervezeti fázisban lévő, teljesen új, Modernizált vámkódexben valósulhat meg.