A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tiszteletben tartja Lenkovics Barnabásnak, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának állásfoglalását, de eltérő álláspontot képvisel.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elkötelezett a közösségi közlekedés reformja mellett. Ennek egyik első lépése volt a szolgáltatóváltás 19 vasúti mellékvonalon, melyet hosszú és alapos előkészítő munka, folyamatos egyeztetés és tájékoztatás előzött meg. A forgalomszámlálási adatok – melyeket a vonatokon utazó kérdezőbiztosok személyesen rögzítettek – azt bizonyították, hogy a járatok alacsony kihasználtsággal közlekednek, így fenntartásuk gazdaságtalan.

A szolgáltatóváltással az utazók minőségben legalább ugyanolyan, esetenként bővített szolgáltatáshoz – több esetben járathosszabbításhoz, előnyösebb eljutáshoz – jutottak. A Kisterenye-Kál-Kápolna vonalon például a két Volán társaság az új járat szervezésekor a vonalat mindkét megyeszékhelyig – Salgótarján, Eger – meghosszabbította.

A 2007. március 4. óta eltelt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a buszjáratok kihasználtsága gyenge, megegyezik a vasút korábbi alacsony utasforgalmával.

A szolgáltatóváltást az utasok nagy része pozitívan értékeli, pontosabbnak, gyorsabbnak tartja a buszközlekedést. A szolgáltatás minőségét az utazók szempontjából az is növeli, hogy a megállóhelyek a települések központjába kerültek, valamint, hogy az alacsonyabb lépcsőjű buszokra a felszállás egyszerűbb.

A Volán-társaságok folyamatos és részletes utasszámlálást végeznek, emellett gyűjtik az utazók észrevételeit, igényeit. A tárca célja, hogy a tapasztalatok birtokában a szolgáltatást, a menetrendet még inkább az utazók igényeinek megfelelően alakítsa ki.

A GKM folytatja a vasúti reformot a MÁV Zrt. hatékonyabb, versenyképesebb működése, és az utasok minőségi szolgáltatáshoz jutása érdekében. A tárca arra törekszik, hogy a MÁV Zrt. tőkehelyzete javuljon, ennek érdekében 2007-ben 111, 6 Mrd forint tőkeemelést hajtott végre a társaságban. A vasúttársaság ebben az évben minden korábbi időszakot meghaladóan 97,9 Mrd forint költségtérítést kap működési költségeire (2006-ban 75 Mrd forint, 2005-ben 50 Mrd forint volt). A 2007-13 közötti fejlesztési időszakban európai uniós forrásból közel 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósulhat meg a Közlekedési Operatív Program keretében. A MÁV jövő évi menetrendjének egyeztetésekor is arra fordít figyelmet a tárca, hogy a konvergencia-programban rendelkezésre álló költségvetési keretek között az utasok számára legmegfelelőbb, egyben hatékony megoldás szülessen.

Az ombudsmani vizsgálatról szóló beszámoló