Elindította az európai választáson való részvételre buzdító kampányát az Európai Parlament (EP) kedden. A hivatalos brüsszeli megnyitóval egy időben Budapesten is ismertették a kampány fontosabb elemeit; a magyarországi óriásplakátokon a fogyasztóvédelem, a biztonság, az energia, valamint az uniós források elköltésének kérdései állnak majd.

Az egységes kampány a Te dönthetsz! (It,s your choice!) szlogenre épül, és azt kívánja üzenni a választóknak, hogy aki szavaz, annak van beleszólása az európai döntésekbe, és a voksok befolyásolják a mindennapokat.

Az európai parlamenti választásokat Magyarországon várhatóan június 7-én tartják, ha köztársasági elnök a magyar politikai hagyományokra tekintettel a négy lehetséges nap közül (június 4., 5., 6. és 7.) vasárnapra írja ki a szavazás időpontját.

Szalai Zoltán, az Európai Parlament Tájékoztatási Irodájának vezetője az újságírók előtt hangoztatta: a szigorúan politikamentes kampánnyal azt kívánják elérni, hogy minél többen vegyenek részt az EP 22 magyar tagjának megválasztásában. Utalt arra: egy korábbi felmérés szerint csupán a megkérdezettek harmada tudta, hogy az idén EP-választás lesz.

Az említett négy napon az Európai Unió 27 tagállamának 375 millió választójogosult polgára adhatja le szavazatát valamelyik pártlistára; a voksolók között 36 millió első szavazót várnak az urnákhoz. A választásokon összesen 736 mandátumot osztanak ki, ebből Magyarországnak 22 képviselői hely jut.

Az Európai Parlament, szakítva a korábbi választások hagyományaival, most nem bízza a tagállamokra a kampányt, hanem egységes arculattal és egységes üzenettel igyekszik mozgósítani a választókat. Magyarországon a televíziós-, rádiós- és óriásplakát-kampányban a fogyasztóvédelem, a biztonság, az energia, valamint az uniós források elköltésének kérdéseit állítják középpontba.

Az óriásplakátokon olyan kérdések jelennek meg például, mint: “Milyen energiát használjunk?”; “Mire költsünk többet”; “Címkéből is megárt a sok”. Az utóbbin két vágott csirke áruházi fóliacsomagolásban látható, az egyik címke nélkül, míg a másik többféle ellenőrző és ismertető címkével teleragasztva. Előbbivel a szabályozatlanságra, utóbbival a végletes túlszabályozottságra utaltak a plakát készítői.

A “provokatív” mozgósító kampányban az “átlagpolgárok” meglepő, vagy sarkos véleményeit is megjelenítik majd, hogy a választók mintegy késztetést érezzenek saját álláspontjuk megjelenítésére a júniusi voksoláson – mondta az irodavezető.

A Vörösmarty téren egy információs pontot, úgynevezett köz-pontot (choice-boxot) is felállítanak, ahol az emberek elmondhatják a véleményüket az Európai Parlamenttel, vagy az Európai Unióval kapcsolatban.

Szalai Zoltán elmondta, hogy a magyarországi kampány 250 millió forintba kerül; az összeg felhasználásáról az Európai Parlament, az Európai Bizottság, valamint az általa vezetett iroda dönt.