A Magyar Autóklub két minisztériumnál kezdeményezte az eredetiségvizsgálattal kapcsolatos 2010. január 1. napjától bevezetett új szabályozás megváltoztatását.

A Magyar Autóklub álláspontja szerint az 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet módosításával bevezetett rendelkezés, mely szerint a járművek időszakos vizsgálata során a vizsgáló állomás – a 2006. január 1-jét követően újként forgalomba helyezett járművek kivételével – hivatalból eredetiségvizsgálatot köteles végezni, amennyiben a vizsgált járművön korábban nem végeztek sem eredetiségvizsgálatot, sem integrált vizsgálatot, elfogadhatatlan a gépjármű tulajdonosok jelentős részének.

A bevezetett szabályozás aránytalanul nagy, és a vizsgálat mértékével sem arányban álló indokolatlan terhet ró azon gépjármű és pótkocsi tulajdonosokra, akik 2006. január 1-jét megelőzően, Magyarországon a márkakereskedéstől, újként vásárolták a gépjárművet és azóta is ők a jármű (első) tulajdonosai. Ezek a gépjárművek rendelkeznek a jogszabályoknak megfelelően kiállított törzskönyvvel, és a tulajdonos tekintetében sem történt változás. A nyilvántartás hiányosságainak a költsége nem hárítható az autótulajdonosokra.

Az előzetes eredetiségvizsgálat díját a 29/2004. (VI.16.) BM rendelet tartalmazza, melynek értelmében a személygépkocsik előzetes eredetiségvizsgálata – kategóriától függően – 17.000,- és 20.000,- Ft között van. A rendelet új szabályozáshoz történő igazítása nem történt meg, ugyanis a rendelet a – díjtétel szempontjából – nem tesz különbséget aszerint, hogy az eredetiségvizsgálat kérelemre történik, vagy arra hivatalból lefolytatott eljárás keretében kerül sor és azt sem veszi figyelembe, hogy eltérő a vizsgálat műszaki tartalma.

Az elmúlt szűk két hétben panaszok tömege érkezett írásban, szóban a Magyar Autóklubhoz és mindennaposak a viták e tárgyban vizsgálóállomásaikon is.

Különösen méltánytalannak tartja a szervezet továbbá, hogy a gépjármű időszakos vizsgálata során elvégzett, és a jármű “Műszaki adatlapon” rögzített eredetiségvizsgálat eredményét okmányirodai ügyintézés során nem lehet felhasználni (azonos díj megfizetése mellett.) pl. a jármű átírása során lefolytatandó eljárásban, még akkor sem, ha érvényessége fennáll.

A fentiekben foglaltak alapján a Magyar Autóklub kérte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtól, hogy – a megfelelő szakmai és társadalmi előkészítés hiányában elfogadott – jogszabályt soron kívül vizsgálják felül és azt az autós társadalom érdekeinek megfelelően módosítsák, csökkentve ezzel az autósokat egyébként is terhelő költségeket.

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól kérte a Magyar Autóklub, hogy a hatósági díjakat meghatározó 29/2004. (VI.16.) BM rendeletet soron kívül szíveskedjenek felülvizsgálni és azt az autós társadalom érdekeinek megfelelően módosítani, csökkentve ezzel a szabályozásból eredő disszonanciát.