Csütörtöktől ismét változnak az eredetiségvizsgálat szabályai: csak az eladáskor lesz szükség ilyen vizsgálatra az 1998 előtt forgalomba helyezett autóknál – értesült kormányzati forrásból az MTI.

A kormány az új rendszer bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatai és a gépkocsi tulajdonosok észrevételei alapján módosította az integrált vizsgával kapcsolatos szabályokat. A közlekedési miniszter kedden írta alá az erről szóló rendeletet, amely csütörtökön lép hatályba.

Újságírói értesülés szerint a kabinet továbbra is fenntartja azt az álláspontot, hogy egy egységes nyilvántartási rendszer kialakítása, illetve a gépkocsik eredetének minél szélesebb körű ellenőrzése hozzájárul a gépkocsikkal kapcsolatos visszaélések további csökkentéséhez.

A kabinet a szabályokat azért változtatja meg mégis, mert sokak számára jelentős terhet jelent a műszaki vizsgával összekötött eredetvizsgálat okozta többletköltség.

A közlekedési miniszter új rendelete értelmében hatályát veszti az az előírás, hogy a 2006 előtt forgalomba helyezett autók esetében a műszaki vizsgával egy időben el kell végeztetni az eredetvizsgálatot is, amennyiben erre korábban még nem került sor. A változtatás eredményeként nem csupán a január 1-je előtti állapot áll vissza, de ezentúl a 1998 előtt forgalomba helyezett autók esetében sem lesz kötelező az integrált vizsgálat.

A jövőben tehát ismét csak az autó eladásakor lesz szükség eredetiségvizsgálatra, illetve akkor, ha ezt valamilyen okból az autó tulajdonosa külön kéri.

A mostani módosítás után is megmarad az egyablakos ügyintézés lehetősége: a műszaki és a környezetvédelmi vizsgálatot továbbra is egy időben, egy helyen fogják elvégezni.

A január elseje óta hatályos új eredetiségvizsgálati szabályozás ellen több szervezet, köztük a Magyar Autóklub is tiltakozott, kezdeményezve a közlekedési és az igazságügyi minisztériumnál az új rendszer megváltoztatását. A szervezet szerint a rendelkezés a vizsgálat mértékéhez képest aránytalanul nagy terhet ró azokra a gépjármű-tulajdonosokra, akik 2006. január 1-jét megelőzően, Magyarországon márkakereskedéstől, újonnan vásárolták a gépjárművet, és azóta is ők a jármű tulajdonosai. Ezek a gépjárművek ugyanis rendelkeznek a jogszabályoknak megfelelően kiállított törzskönyvvel, és a tulajdonos tekintetében sem történt változás, így szerintük a nyilvántartás hiányosságainak a költsége nem hárítható az autótulajdonosokra.

Az előzetes eredetiségvizsgálatot 1998-ban vezették be, elsősorban bűnmegelőzési szempontok miatt. A vizsgálat 2004-től működik hatósági eljárás keretében. A bevezetést követően jelentősen, mintegy évi 5.500 darabra csökkent a gépjármű-lopások száma.

Kapcsolódó cikkek:

Kötelező eredetiségvizsgálat – A Magyar Autóklub elfogadhatatlannak tartja a kapcsolódó, január 1-től hatályos szabályozást

Eredetvizsgálat – Feleslegesen kirótt, túlzott mértékű állami teher – GVH kritika