Jelenleg 31 helyen, 16 szakértő lát el költségvetési főfelügyelői, felügyelői feladatokat: 20 felsőoktatási, 5 egészségügyi, 4 kulturális és 1 szociális intézménynél, valamint a Nemzeti Foglalkoztatási Alapnál – ismertette a nemzetgazdasági miniszter a parlament honlapján közzétett írásbeli válaszában, aki szerint ezeknél az intézmányeknél a tapasztalatok szerint javult a gazdálkodási folyamatok szabályozottsága, szigorodott a kötelezettségvállalások rendje.

Varga Mihály a számvevőszéki és költségvetési bizottság jobbikos elnökének kérdéseire válaszolt. Nyikos László azt tudakolta, hogy mely költségvetési szervekhez rendeltek ki költségvetési főfelügyelőt, felügyelőt, azok hol, mit, mi célból ellenőriznek, továbbá, hogy ellenőrzési tevékenységük a kötelezettségvállalásra és/vagy a kifizetésre vonatkozik-e.

A miniszter közölte, hogy a 2013. június 30-ig érvényes szabályok szerint a kormány rendelhetett ki költségvetési főfelügyelőt, felügyelőt, ezzel a jogosítvánnyal négy alkalommal élt. Az államháztartási törvény 2013. július 1-jén hatályba lépett módosítása alapján – a megbízás és a megbízás visszavonása mellett – a kirendelésről hozott döntés is az államháztartásért felelős miniszter jogkörébe került.

Költségvetési főfelügyelők, felügyelők jelenleg kizárólag a kormány által korábban kijelölt intézményeknél tevékenykednek.

A felügyeleti tevékenység célja a közpénz-felhasználás hatékonyságának, szabályszerűségének és átláthatóságának javítása, a tartósan kiegyensúlyozott gazdálkodás feltételeinek megteremtése.

A költségvetési főfelügyelő, felügyelő ennek érdekében előzetesen véleményezi a tervezéssel, gazdálkodással, beszámolással összefüggő intézkedéseket, valamint a kötelezettségvállalásra irányuló eljárásokat. A tízmillió forintot elérő vagy azt meghaladó összegű kötelezettségvállalásoknál kifogással élhet. Indokolt esetben javaslatot tehet egy intézkedés felfüggesztésére, ez esetben addig nem hajtható végre, amíg az érdemi egyeztetés nem történt meg.

A költségvetési főfelügyelők és felügyelők tevékenységükről havonta írásban beszámolnak a felügyelt költségvetési szervet irányító miniszternek és az államháztartásért felelős miniszternek.

A felügyelt intézményeknél a tapasztalatok szerint javult a gazdálkodási folyamatok szabályozottsága, szigorodott a kötelezettségvállalások rendje – fejtette ki a miniszter. Varga Mihály szerint a felügyelők tanácsadó tevékenységére is egyre inkább igény van a felügyelt intézményeknél.

A költségvetési felügyeleti tevékenység révén folyamatában megismerhető, figyelemmel kísérhető az intézmények gazdálkodása, jobban érvényesíthető a hatékonyság, szabályszerűség, átláthatóság hármas követelménye, amit a költségvetési főfelügyelők, felügyelők függetlensége is garantál – írja a nemzetgazdasági miniszter, válaszában felsorolva a felügyelt intézményeket is.