A héabevétel-kiesésről szóló, ma közzétett bizottsági tanulmány szerint 2012-ben körülbelül 177 milliárd EUR bevételkiesés származott a hozzáadottérték-adóval kapcsolatos szabályok megszegéséből és az elmaradt héabefizetésekből. Ez 26 tagállam várt teljes héabevételeinek 16%-a1. A tanulmány részletes adatokat közöl a 26 tagállamban fizetendő és a 2012-ben ténylegesen beszedett hozzáadottérték-adó összege közötti különbségről. Módszertani változások következtében emellett a tanulmányban aktualizálták a korábban már közzétett, 2009 és 2011 közötti adatokat. A beszámoló továbbá ismerteti a héabevétel-kiesést előidéző főbb tényezőket, és áttekintést ad a gazdasági környezet és a szakpolitikai döntések héabevételekre gyakorolt hatásáról.
Algirdas Šemeta adóügyekért felelős biztos kijelentette: „A héabevétel-kiesés lényegében azt mutatja, mennyire hatékonyak – vagy éppen nem hatékonyak – a hozzáadottérték-adó befizetésére és az adószabályoknak való megfelelésre vonatkozó intézkedések az EU tagállamaiban. A közzétett adatok arra utalnak, sokkal többet kell tennünk ezen a téren. A tagállamok nem engedhetik meg maguknak, hogy ennyi bevételtől essenek el. Fokozottabb erőfeszítéseket kell tenniük, és határozott intézkedéseket kell hozniuk e közpénzek visszaszerzésére. A maga részéről a Bizottság továbbra is a héarendszer gyökeres átalakítását helyezi előtérbe annak érdekében, hogy a rendszert ellenállóbbá, hatékonyabbá és kikezdhetetlenebbé tegye.”
A héabevétel-kiesés a várt héabevétel és a nemzeti hatóságok által ténylegesen beszedett héa közötti különbséget jelenti. Noha a bevételkiesés egyik fontos eleme egyértelműen a héaszabályok be nem tartása, a héabevétel-kiesés nem minden esetben adócsalás következménye. A héa be nem fizetése mögött állhat egyebek mellett csőd, fizetésképtelenség, statisztikai hiba, késedelmes fizetés és jogszabályi kötelezettség elmulasztása is.
2012-ben a legalacsonyabb héabevétel-kiesést Hollandiában (a tervezett bevételek 5%-a), Finnországban (5%) és Luxemburgban (6%) regisztrálták. A tervezett héabevételekhez képest a legnagyobb elmaradás Romániában (44%), Szlovákiában (39% és Litvániában (36%) volt. Tizenegy tagállamban csökkent a kiesés mértéke 2011 és 2012 között, 15-ben viszont nőtt. A legnagyobb javulás Görögországban tapasztalható, ahol a 2011. évi 9,1 milliárd EUR-ról 2012-re 6,6 milliárd EUR-ra csökkent a héa-hiány, ugyanakkor az ország továbbra is a magas (33%) héa-hiánnyal rendelkező tagállamok közé tartozik.
A Bizottság útmutatása egyértelmű – Országspecifikus ajánlások
A héabevétel-kiesésről szóló tanulmány az európai héarendszer átalakítására és az adócsalás visszaszorítására irányuló bizottsági erőfeszítések sorába illeszkedik. A héabevétel-kiesés eredményes kezeléséhez összetett megközelítésre van szükség.
Egyfelől, határozottabban fel kell lépni az adócsalás ellen és a szabályokat nemzeti szinten fokozottabban érvényesíteni kell. A 2011 decemberében indított héareformnak köszönhetően már fontos eszközök állnak rendelkezésre a héacsalással szembeni védelemhez (lásd IP/11/1508). Ilyen például a 2013 júniusában elfogadott gyorsreagálási mechanizmus, amely lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy gyorsabban és eredményesebben reagáljanak a váratlan, nagyszabású héacsalási ügyekre (IP/12/868).
Másfelől, minél egyszerűbb a rendszer, annál egyszerűbb az adózók számára a szabályok betartása. Ezért a Bizottság fontos feladatának tekinti, hogy a héarendszert egyszerűbbé tegye az európai vállalkozások számára. 2013-ban például új intézkedések léptek hatályba az elektronikus számlázás elősegítéséről és a kisvállalkozások számára biztosítható egyes különleges rendelkezésekről (IP/12/1377), a Bizottság által javasolt egységes héabevallás (IP/13/988) pedig jelentősen csökkenti majd a határokon átnyúlóan tevékenykedő vállalkozások adminisztratív terheit. 2015. január 1-jétől egyablakos ügyintézési rendszer kerül bevezetésre az elektronikus kereskedelmi és a távközlési szolgáltatók számára. Ez elősegíti majd az uniós héa-szabályoknak való megfelelést azáltal, hogy jelentősen egyszerűbbé teszi e vállalkozások számára a héával kapcsolatos eljárásokat, lehetővé téve, hogy összes uniós tevékenységük tekintetében egyetlen héabevallást nyújtsanak be (lP/12/17).
Harmadsorban, a tagállamoknak a héabevétel-kiesés csökkentése érdekében korszerűsíteniük kell adóigazgatásukat. Az eljárások továbbfejlesztésére irányuló lehetséges intézkedésekkel foglalkozik például az EU saját forrásainak összefüggésében a héa beszedésére és ellenőrzésére alkalmazott tagállami eljárásokról szóló, 2014 februárjában közzétett jelentés (EXME 14/12.02).
Végezetül, a tagállamoknak oly módon kell átalakítaniuk adórendszereiket, amely révén javítható a szabályok betartása, csökkenthető az adócsalás és az adókikerülés mértéke és eredményesebbé tehető az adóbeszedés. A Bizottság egyértelmű útmutatással szolgált e téren az országspecifikus ajánlásokban.
3.1. táblázat: Becsült héabevétel-kiesés, 2011–2012 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | |||||||
Ország | Bevétel | Teljes héafizetési köte- lezettség | Héa-hiány | Héa- hiány % | Bevétel | Teljes héafizetési köte- lezettség | Héa-hiány | Héa- hiány % |
AT | 23 447 | 27 009 | 3 563 | 13% | 24 563 | 27 807 | 3 244 | 12% |
BE | 26 019 | 29 669 | 3 650 | 12% | 26 896 | 29 887 | 2 991 | 10% |
BG | 3 362 | 4 434 | 1 073 | 24% | 3 739 | 4 697 | 957 | 20% |
CZ | 11 246 | 13 602 | 2 356 | 17% | 11 377 | 14 644 | 3 267 | 22% |
DE | 189 920 | 211 834 | 21 914 | 10% | 194 040 | 215 997 | 21 957 | 10% |
DK | 23 870 | 25 916 | 2 047 | 8% | 24 422 | 26 563 | 2 141 | 8% |
EE | 1 363 | 1 577 | 214 | 14% | 1 508 | 1 763 | 255 | 14% |
ES | 56 009 | 68 913 | 12 904 | 19% | 56 125 | 68 537 | 12 412 | 18% |
FI | 17 020 | 17 913 | 893 | 5% | 17 640 | 18 545 | 905 | 5% |
FR | 140 558 | 163 417 | 22 859 | 14% | 142 499 | 168 082 | 25 583 | 15% |
GR | 15 028 | 24 213 | 9 185 | 38% | 13 713 | 20 364 | 6 651 | 33% |
HU | 8 516 | 11 252 | 2 736 | 24% | 9 084 | 12 055 | 2 971 | 25% |
IE | 9 755 | 11 093 | 1 338 | 12% | 10 219 | 11 482 | 1 263 | 11% |
IT | 98 456 | 143 916 | 45 460 | 32% | 95 473 | 141 507 | 46 034 | 33% |
LT | 2 444 | 3 820 | 1 377 | 36% | 2 521 | 3 957 | 1 436 | 36% |
LU | 2 792 | 2 937 | 145 | 5% | 3 064 | 3 268 | 204 | 6% |
LV | 1 374 | 2 186 | 812 | 37% | 1 570 | 2 389 | 818 | 34% |
MT | 520 | 733 | 213 | 29% | 536 | 777 | 241 | 31% |
NL | 41 610 | 43 255 | 1 645 | 4% | 41 699 | 43 699 | 2 000 | 5% |
PL | 29 843 | 36 798 | 6 955 | 19% | 27 881 | 37 198 | 9 317 | 25% |
PT | 14 265 | 16 083 | 1 819 | 11% | 13 995 | 15 223 | 1 228 | 8% |
RO | 11 412 | 20 382 | 8 970 | 44% | 11 212 | 20 053 | 8 841 | 44% |
SE | 36 631 | 38 043 | 1 412 | 4% | 37 861 | 40 748 | 2 886 | 7% |
SI | 2 996 | 3 277 | 282 | 9% | 2 889 | 3 160 | 270 | 9% |
SK | 4 711 | 7 015 | 2 304 | 33% | 4 328 | 7 114 | 2 787 | 39% |
UK | 130 683 | 145 724 | 15 041 | 10% | 142 943 | 159 501 | 16 557 | 10% |
Összesen (EU-26) | 903 848 | 1 075 015 | 171 167 | 16% | 921 798 | 1 099 018 | 177 220 | 16% |
Források: Eurostat (bevételek), a Bizottság számításai. Eltérő megjelölés hiányában a számokat millió EUR-ban tüntettük fel. Az euróövezeten kívüli országok esetében a nemzeti fizetőeszközben kifejezett összegek átszámítására az átlagos euróárfolyamon került sor (forrás: Eurostat). |
Az eredeti elképzelések szerint az adatokat Ciprus és Horvátország vonatkozásában is aktualizálták volna, erre azonban végül nem volt mód, mivel Ciprus még nem zárta le nemzeti számláinak felülvizsgálatát, a horvát felhasználási táblák összeállítása pedig jelenleg is tart.