A világsajtót is megrázta a 2019 májusában történt dunai hajókatasztrófa, mely szerint a magyar Hableány sétahajóval ütközött egy svájci folyami szállodahajó. Az ütközés hatalmas pusztítást végzett: a tragédia 28 halálos áldozatot követelt, 1 dél-koreai származású nő az óta sem került elő. A nyomozás 5 hónapig tartott, melyet október 10-én zárt le a rendőrség. Hogyan zajlott a nyomozati munka? Vajon ki a felelős a tragédiáért?

A Hableány nevű turistahajó 2019. május 29-én 21 óra magasságában ütközött a Viking Sigyn svájci folyami szállodahajóval, melynek következtében a kisméretű turistahajó 7 másodperc alatt a víz alá került magával ragadva a hajó fedélzetén tartózkodó 33 főből álló dél-koreai turistacsoportot, valamint a hajó magyar kapitányát és matrózát. Az eltűnt személyek felkeresésére speciálisan kiképzett búvárosztag érkezett különböző államokból, 1 személyt azonban a mindennapi munkába illesztve a hatóságok mai napig keresnek. A tömegszerencsétlenség körülményeinek feltárása érdekében a magyar hatóságok nemzetközi együttműködéssel végeztek széleskörű nyomozati munkát, amelynek eredményeképpen előre láthatólag több személy felelősségre vonásának van helye.

Október 15-én a Budapesti Rendőrfőkapitányság bűnügyi helyettese, Pál Adrián rendőrezredes sajtótájékoztató keretében ismertette a kiterjedt nyomozati munka körülményeit, amely még aznap, május 29-én megkezdődött. A 135 napig tartó nyomozás során 133 db bűnjelet foglaltak le – mely a Hableány hajótesten kívül közel másfél köbméternyi objektumot jelent. A 135 nap alatt közel 11 ezer oldalnyi nyomozati irat keletkezett, amely 5 hónap leforgása alatt igencsak nagy teljesítménynek számít. A nyomozás során 24 tolmácsot vettek igénybe, mely összesen 9 nyelven folyt, 109 tanút hallgattak ki, és mintegy 230 embert hallgattak meg az eset körülményeiről. A szemlebizottság több mint 52 órán keresztül szemlézett, amikor is sikerült a 133 bűnjelet lefoglalni, továbbá ez idő alatt 4292 fényképet rögzítettek. A nyomozás során 300 DVD, 5 Pendrive, 8 merevlemez, valamint több mint 22 giga byte fényképfelvétel készült.

Pál Adrián ezredes hangsúlyozta: „A kollégáim, a nyomozó csoport megtettek mindent annak érdekében, hogy az összes bizonyítékot beszerezzék és alátámasszák azt a feltevésüket, hogy ebben az ügyben a Viking ukrán származású kapitánya hibázott. A nyomozás nem a sajtó és az ügyvédek szája íze szerint, hanem a büntetőeljárás szigorú szabályainak betartásával történt – és történik a mai napig.”

A Viking Sigyn ukrán származású hajókapitányát, Jurij C.-t őrizetbe vették, majd 1 hónappal a tragédia után tartóztatták le. Az ügy iratai a nyomozás lezártát követően vádemelési javaslattal kerültek a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészségre. A hajókapitányt egyrendbeli halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétségével (mely bűncselekmény 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő), illetve 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása bűntettével (mely bűncselekmény 1-től 5 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő) gyanúsították meg. A tanúvallomások szerint azonban a svájci Viking Sigynt követő szintén svájci Viking Idun hajó a tömegszerencsétlenség után tovább haladt, a túlélők pedig elmondásuk szerint attól féltek, hogy halálra gázolja őket a viharos éjszakán. A nyomozati anyag iratai szerint a Viking Idun hajó a baleset bekövetkeztekor annak helyszínétől kb. 600 méterre volt a Dunán, azonban megállás nélkül haladt tovább a tervezett útvonalán. A részletes nyomozás eredményeképpen további gyanúsítottak is felmerülhetnek az ügyben, a sajtó kérdéseire válaszolva az ezredes kiemelte, hogy segítségnyújtás elmulasztása miatt vizsgálják a Viking Sigyn után érkező másik hajó, a Viking Idun kapitányának és legénységének felelősségét is, melyet külön büntetőeljárás keretében vizsgálnak.