Október közepén megkezdte működését az Európai Munkaügyi Hatóság, mely kezdetben Brüsszelben, később viszont végleges székhelyén, Pozsonyban végzi majd tevékenységét. A Hatóság a munkavállalói mobilitással kapcsolatos jogszabályok érvényre juttatását hivatott előmozdítani.

Az Európai Munkaügyi Hatóság október 16-dikán Brüsszelben megtartott nyitóünnepségén részt vett Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke, Peter Pellegrini, Szlovákia miniszterelnöke, valamint az Európai Bizottság két alelnöke – Valdis Dombrovskis és Maroš Šefčovič – és Marianne Thyssen uniós biztos is. Ezt követően a hatóság igazgatótanácsa is összeült, melyet a tagállamok, a Bizottság, az uniós szintű szociális partnerek és az Európai Parlament képviselői, valamint Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc és a foglalkoztatás és szociális ügyek területén működő más uniós ügynökségek megfigyelői alkotnak. Első ülésén az igazgatótanácselfogadta a hatóság működéséhez szükséges határozatokat, és véleményezte a kezdeti munkaprogramot.

Jelenleg az Európai Unióban mintegy 17,5 millió uniós polgár él vagy dolgozik egy másik tagállamban – kétszer annyi ember, mint tíz évvel ezelőtt. Ezenfelül több millió vállalkozás folytat határokon átívelő tevékenységet. Az EU nagy számban dolgozott ki jogszabályokat a mobilitás szabályozása céljából, melyeket a Juncker elnök vezette Bizottság az elmúlt évek folyamán felülvizsgált és kiigazított. Az Európai Munkaügyi Hatóság a munkavállalói mobilitással kapcsolatos jogszabályok érvényre juttatását hivatott előmozdítani azáltal, hogy megerősíti az illetékes nemzeti hatóságok közötti strukturált együttműködést és információcserét. Célja, hogy:

  • megkönnyítse a polgárok és a vállalkozások számára a hozzáférést a jogaikkal és kötelezettségeikkel kapcsolatos információkhoz és szolgáltatásokhoz;
  • elősegítse a tagállamok közötti együttműködést a hatóság hatáskörébe tartozó uniós jog végrehajtása terén (pl. összehangolt és közös ellenőrzések és a be nem jelentett munkavégzés elleni küzdelem előmozdítása révén);
  • közvetítsen a több tagállamot érintő jogvitákban, megkönnyítve azok megoldását.

A hatóság létrehozása nem teremt új hatásköröket európai uniós szinten. A munkaügyi és szociális biztonsági szabályok érvényre juttatása továbbra is teljes mértékben tagállami hatáskör marad. Az Európai Munkaügyi Hatóság hozzáadott értéke abból adódik, hogy megkönnyíti a tagállamok közötti együttműködést, észszerűsíti a már létező struktúrákat, és operatív támogatást nyújt, javítva a szabályok hatékony végrehajtását, ami a polgároknak, az üzleti vállalkozásoknak és a nemzeti hatóságoknak egyaránt a javát szolgálja.

A hatóság pénzügyi és humán erőforrásai fokozatosan bővülnek: 2024-ben költségvetése eléri majd az évi 50 millió eurót, alkalmazottainak a száma pedig a 140 főt.