Honnan tudjuk, hogy le kell cserélni a nyári gumit? Mit tegyünk, hogy ez az idő minél később jöjjön el? És ha végül lecseréljük, mire figyeljünk? A cikkből kiderül! (X)

Miért kell odafigyelni a gumiabroncs állapotára?

A gumiabroncs kora és állapota a biztonságos vezetés miatt fontos. Éppen ezért vannak jogszabályok, amelyek a gumiabroncs profilmélységét szabályozzák, esetleg a téli gumi szükségességét. 

Hogy mi történik pontosan, ha nem megfelelő nyári gumit használunk? Például egy elöregedett nyári gumi esetében is előfordulhat, hogy habár száraz, meleg időben nagyszerű a gumi tapadása, esőben történik valami. Az autó irányíthatatlanná válik, mert megszűnik a tapadás. De vajon mitől? A gumiabroncs felületén lévő vájatok feladata a víz elvezetése, ezáltal biztosítva az autó kereke számára a talajhoz való tapadást. Ha ez a funkció hiányzik, például mert kopott a kerék, akkor a gumiabroncs nem tudja kiszorítani a vizet. 

Ekkor történik meg, hogy az autó a vizes talajon irányíthatatlanná válik. Persze ez életveszélyes helyzetet teremt, mellyel saját testi épségünk mellett másokét, a forgalom többi résztvevőjéét is veszélyeztetjük. Tehát a nyári gumira oda kell figyelni. 

Mikor kell nyári gumira cserélni?

Hogy pontosan mikor van szükség a nyári gumi cseréjére? Egyrészt a fent leírt jelenség, az aquaplaning elkerülése céljából az előírt 1,6 mm-es profilmélység helyett legalább 3 mm mély vájatmélységnek kell lennie a keréken ahhoz, hogy esős időben is biztonságosan tudjuk irányítani az autót, hogy a kerekek ne pörögjenek ki. Ezt a szempontot mindig szem előtt kell tartani.

A profilmélységet mélységmérővel szokás ellenőrizni, ezt a gumiszervizekben tartanak, és gyorsan és hatékonyan le tudják ellenőrizni vele a gumit. 

Ahhoz, hogy biztonsággal le tudjuk ellenőrizni a kerekünket, a kopásjelzőt is kell figyelni. Ez egy háromszög a keréken, TWI azaz Tread Wear Indicator felirattal. Ha ezt a jelzőmintát eléri a kopás, akkor le kell cserélnünk a nyári gumit. 

Ha azonban a profilmélység még 2 mm felett van, de a gumi láthatóan repedezett, akkor általában szintén cserére szorul a gumiabroncs, ugyanis ez az elöregedés jele. Ez általában akkor fordul elő, ha ritkán használják az autót, ezért a profilmélységgel nincsen semmi gond, viszont az anyag elöregedett. 

Mit tegyünk, hogy a nyári gumi hosszú életű legyen?

Egyrészt figyeljünk oda a tárolására. Sokan meg szoktak erről feledkezni, pedig a megfelelően tárolt használaton kívüli abroncs élettartamára hatással van az, hogy sikerül-e megvédeni bizonyos hatásoktól. Például az UV sugárzástól vagy a maró, agresszív anyagoktól. Száraz, biztonságos, fényvédett helyen kell tárolnunk a gumiabroncsunkat.

Fontos még, hogy például a megfelelő nyomáson használjuk a gumiabroncsot. Erre azért is van szükség, mert ha nem figyelünk oda a nyomásra, jelentősen nagyobb mértékben kezd el kopni a gumiabroncs. Sokszor az ideális nyomás már 2,5-3 bar lehet.