Átláthatóbb, a dalszerzőket jobban bemutató, és nekik magasabb jövedelmet biztosító működésre lenne szükség a zenei streaming piacon – ezek a fő állításai a szerzői jogkezelőket tömörítő GESAC által megrendelt, független európai tanulmánynak.


A stream bevételek felosztása körül régóta nagy vita van a zeneiparban, amit a pandémia, az élőzene mint fő bevételi forrás kiesése csak felerősített. Az európai közös jogkezelőket összefogó, több mint egymillió alkotót képviselő GESAC úgy érezte, hogy a viták sokszor csak egy-egy részproblémára fókuszálnak. A szervezet által megrendelt, a Legrand Network által készített tanulmány ezért átfogó jellegű, és különösen nagy hangsúlyt helyez a szerzők, alkotók igényeire, elvárásaira.

A tanulmány részletesen bemutatja azt, hogy miközben a stream szolgáltatók egyre több dalt és egyre jobb funkciókat kínálnak, az árakat bő másfél évtizede nem emelték, sőt, különféle kedvezmények által csökkentették is.

A jogdíjak a legtöbb alkotó számára elfogadhatatlanul alacsonyak, és más problémák is terhelik a stream piacot.

Az elemzés három fő problémára mutat rá.

Az Artisjus magyar nyelvű összefoglalója zeneipari szakmai blogján (Dalszerző) olvasható – ITT