Elkészült az elektronikus iratkezelés keretrendszere

2004.06.30. Magyarország.hu

A terveknek megfelelően június 30-án sikeresen lezárul a közigazgatási szervek egységes iratkezelésének alapjait megteremtő KEIR-projekt - jelentette be Baja Ferenc, az elektronikus kormányzati szolgáltatásokért felelős politikai államtitkár kedden.

A projekt célja az volt, hogy megteremtse az állami és az önkormányzati szervek egységes, elektronikus iratkezelésének, ezzel az elektronikus ügyintézésnek a feltételeit. A munkában a Miniszterelnöki Hivatalon kívül öt minisztérium (BM, NKÖM, IM, IHM, HM), továbbá szakmai szereplők és vállalkozók is részt vettek. A gyakorlati munka 2003 decemberében egy vitaindító konferenciával kezdődött el. A helyzetfelmérés és elemzés után elkészült a szabályozási modell, majd a szükséges jogszabályok, a változtatásokról most közigazgatási egyeztetés kezdődik, a Parlament pedig szeptemberben tárgyalja az intézkedéscsomagot.

A stratégiai tervezésre a kiszámíthatóság miatt volt szükség, hogy a közigazgatás szereplői, a legkisebb falu jegyzője is tisztában legyen a változásokkal - hangsúlyozta Baja Ferenc. Az eredményekről az államtitkár elmondta, hogy jelenleg már kétszáz intézmény csatlakozik az Elektronikus Kormányzati Gerinchálózathoz (EKG), amelyen keresztül a közigazgatás szereplői szélessávú, az EU biztonsági normáinak is megfelelő hálózaton kommunikálhatnak egymással és az uniós társszervezetekkel.

Folyamatosan épül ki a Kormányzati Portálon az egykapus ügyintézés rendszere, ezen keresztül 12 cégeknek és 8 magánszemélyeknek szóló elektronikus kormányzati szolgáltatást vehetnek majd igénybe azok, akiknek nincs digitális aláírásuk. Akik már megszerezték az e-szignót, azok közvetlenül az ügyet intéző hivatalhoz is fordulhatnak 2005 decemberétől. A mai napig 80 okmányiroda csatlakozott a portál úgynevezett XR rendszeréhez, amely lehetővé teszi, hogy néhány hivatali ügy intézéséhez az ügyfelek interneten foglaljanak időpontot az okmányirodákban.