Megtámadja a Gazdasági Versenyhivatal autópálya-építőket elmarasztaló határozatát a Betonút Rt., s a cég információ szerint a többi társaság is. A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Betonút Rt-nek, a Strabag Rt-nek, a Hídépítő Rt-nek, az Egút Rt-nek és a Debmút Rt-nek összesen 7 milliárd 43 millió forint bírságot szabott ki csütörtökön.

A GVH Versenytanácsa szerint a társaságok versenykorlátozó módon felosztották egymás között a Nemzeti Autópálya Rt. által kiírt és 2002 végén zárul nyílt közbeszerzési eljárás során négy autópálya-szakasz 128 milliárd forint értékű megbízását. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) örömmel fogadta a hírt miszerint a GVH él a lehetőségeivel és vizsgálja az állami beruházások közbeszerzési eljárásainak tisztaságát.

A határozat értelmében a Strabag Rt-nek 2,468 milliárd forint a Betonút Rt-nek 2,212 milliárd forint, a Hídépítő Rt-nek 1,371 milliárd forint, az Egút Rt-nek és a Debmút Rt-nek 496-496 millió forint bírságot kell fizetnie. A szaktárca örül annak, hogy a Versenyhivatal az adófizetők pénzének védelmében kiterjesztette vizsgálódásait az autópálya építések közbeszerzési eljárásaira is. Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsa elnöke úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy nem lehet még pontosan tudni, hogy a megbírságolt autópálya-építők indulhatnak-e a jövőben közbeszerzési eljárásokon.

Nadray Katalin, a Betonút Rt. jogi képviselője erre reagálva úgy fogalmazott: “érdekes lenne, ha az összes magyar érdekeltségű céget kizárnák az autópálya-építésből, és csak külföldi cégek pályázhatnának.” A jogi képviselő érvelése szerint a GVH indoklásában a Strabag Rt. vezérigazgatójának olyan feljegyzéseire hivatkozik, amelyet más eljárás során szerzett be, ráadásul azok nem eredetiek, csak fénymásolt dokumentumok és dátumot sem tartalmaznak.

Berényi Lajos szavai szerint egyrészt az ajánlatkérő döntheti el, hogy az öt évnél nem régebben meghozott, jogerős versenyfelügyeleti határozatban, illetve azt megerősítő jogerős bírósági döntésben elmarasztaltakat kizárja-e a részvételi lehetőségből, vagy sem. Egy másik előírás szerint az eljárásban nem lehet ajánlattevő vagy alvállalkozó az, akit a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől a bíróság jogerősen eltilt. A Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) szóvivője az MTI érdeklődésére ezzel kapcsolatban mindössze annyit közölt: a versenyhivatal végzését a jövő héten kapják kézhez, és ezt követően alakítják ki álláspontjukat.