Jelentősen megszaporodtak a problémás ügyfelek az autófinanszírozásban érdekelt cégeknél az elmúlt években. A lapunk által megkérdezett lízingtársaságok a felszólító levelek, a felmondások és a visszavett autók számának növekedéséről számoltak be. Többségében az önrész nélküli konstrukciók igénylői mulasztják el a törlesztéseket.

Egy év alatt megduplázódott a visszavett autók száma a Postabank-Leasing Rt.-nél – tudatta lapunkkal Nagy Péter, a társaság vezérigazgatója. Az első fél évben 336 gépjárművet hajtottak be, míg a tavalyi év első hat hónapjában csak 160-at. Mindemellett a felszólító és a felmondólevelek is tovább gyarapodtak: az első fél évben 20 511 esetben küldtek ki felszólítást, amelyből 1300 felmondás született. Egy éve még csak 14 213 felszólító levelet és mintegy 650 felmondást regisztráltak.

Nagy Péter úgy véli, hogy a problémás ügyletek megszaporodása az éles versennyel hozható összefüggésbe. A finanszírozók az ügyfélszerzés érdekében alacsony – szélsőséges esetben nullaszázalékos – önrésszel is nyújtanak autóhiteleket, kockázatukat erősen megnövelve ezzel. E kedvezményes konstrukciókat ugyanis általában azok veszik igénybe, akiknek nincs elég pénzük magasabb önrész kifizetésére. Érvelését azzal támasztotta alá, hogy a Postabank-Leasingnél a visszavett motorkerékpárok száma az első fél évben nemhogy emelkedett, hanem némileg csökkent is (18-ról 15-re). A motorkerékpárok esetében ugyanis nincs mód önrész nélküli finanszírozásra.

A visszavett autók száma 736-ra rúgott az első fél évben a Raiffeisen Lízing Rt.-nél, amely több mint a tavalyi év hasonló időszakában – tudtuk meg Kalmár Zsolttól, a társaság portfóliókezelési igazgatóhelyettesétől. A felszólítások számában drasztikus növekedés következett be a cégnél. Ennek részben az a magyarázata, hogy a társaság az év elején szigorúbb felszólítási rendszert vezetett be, a felszólítások gyarapodása azonban a romló fizetési morálnak is köszönhető. Kalmár Péter szerint az ügyfelek nem rosszhiszeműségből mulasztják el a törlesztést, hanem egyszerűen túlvállalják magukat. Nem gondolnak bele abba, hogy a hitel visszafizetésén felül egyéb addicionális költségeket (casco, szervizdíj) is ki kell fizetniük. Emellett a manapság oly divatos svájci frank alapú ügyleteknél gyakran nem kalkulálnak az árfolyamkockázattal sem.

A piacvezető Merkantil csoport is a visszavett autók számának emelkedéséről számolt be. Tavaly összesen 1956 autót vettek vissza, míg az idén az első fél évben 1404-nél tartanak. Az első fél évben 72 380 felszólító levelet küldtek ki, ebből 21 014-et követett felmondás. Mindez azt is jelenti, hogy az élő szerződések fele problémás volt. Kolossváry Ádám, a Merkantil csoport elnök-vezérigazgatója a verseny élénkülésével magyarázta a romló tendenciákat.

A Budapest Autónál a kihelyezések növekedésénél kisebb mértékben nőtt a visszavett autók száma. Míg 2003-ban az első fél évben 192, 2004 első fél évében 238 visszavételére került sor. A visszavett autó gyakorlatilag veszteség nélkül értékesíthetők. A versenytársak esetében a nagyobb arányú visszavétel a számtalan kockázatos – a finanszírozóra, az autókereskedőre és az ügyfélre nézve egyaránt hátrányos – finanszírozási konstrukciónak tulajdonítható.