A vártnak megfelelõen helyezi ki a költségvetésbõl a sztrádaköltséget a kormány: az elõzetes tervekkel ellentétben nem von be magánbefektetõket, viszont egy statisztikai trükk révén a hiányt nem terheli majd az építés ára.

Ez 2007-ig 600 milliárd forintot jelent. A kormány szerint ezt a hazai és a brüsszeli statisztikusok is elfogadják.

A döntés lényege, hogy a jövőben a Nemzeti Autópálya Rt. helyett az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. kezében összpontosul az autópályák építtetése és az azokhoz szükséges pénzügyi források megszervezése – ismertette a kormány tegnapi döntését a gazdasági miniszter. Kóka János kifejtette: a hiteleket az ÁAK Rt. veszi fel, és ebből finanszírozzák a gyorsforgalmiút-fejlesztéseket.

Az állam szerződést köt az ÁAK Rt.-vel, és évente rendelkezésre állási díjat fizet a társaságnak. Ez a beszedett autópályadíjakkal együtt fedezheti a hitelek törlesztését és a meglévő autópályák karbantartását. A tervek szerint 2006-ig 431 kilométer gyorsforgalmi út épül meg, és további 400 kilométerhez kezdenek hozzá. Ennek költsége ebben az évben 300 milliárd forint, 2007 végéig pedig további 300 milliárd forintot igényel. Ehhez az idén 425 milliárdnyi ÁAK-hitelfelvétel tartozik – az még kérdés, hogy ennek mi lesz a formája.