A könyvelési fegyelem és a belső ellenőrzés terén is akad hiányosság a költségvetési pénzek felhasználását illetően – állapította meg az Állami Számvevőszék.

Bár a folyamatok sokhelyütt javulnak, az Állami Számvevőszék tavalyi, mintegy 290 ajánlásából a költségvetési szervek csak azokban az esetekben javították a hibákat, ahol a számvevőszéki javaslat konkrét finanszírozás-technikai problémára utalt.

Hiábavalóak voltak viszont azok a jelentések, amelyek az államháztartás tartalmi és szerkezeti hibáit tárták fel, vagy az átláthatóságot hiányolták – ismertette a számvevőszék tavalyi munkájának eredményeit Kovács Árpád.

Az ÁSZ elnöke szerint a szakemberek 2004-ben javuló folyamatokat tapasztaltak az elkülönített állami pénzalapoknál és az önkormányzatok gazdálkodásában is, ám ez utóbbiakra, ahogy az összes központi költségvetési szervre is igaz, hogy hiányzik a fegyelem, illetve a belső irányítás és gyenge az ellenőrzés, márpedig ezt a számvevőszéki vizsgálatok nem pótolhatják.

Kovács Árpád utalt rá, hogy bizonyos minisztériumi elszámolások egyszerűen nem voltak hitelesíthetőek és általános tapasztalat volt, hogy a kormányzati szervek az egymásnak sokszor ellentmondó belső direktívák miatt igazolhatatlan és átláthatatlan pénzügyi döntéseket hoztak. Számos jó kezdeményezés torpant meg az év során, így például a Draskovics Tibor által megígért új tervezési rendszer.

Kovács Árpád szerint épp a központi költségvetési szerveknél és a társadalombiztosítási alapoknál nőtt a tervezési kockázat. A számvevőszék elnöke közölte: ha nem is kreatív, de sok esetben célirányos könyvelés zajlik az állami szerveknél, ez pedig hozzájárult az ország hitelminősítésekben tapasztalható visszalépéséhez.