A kivétel kikerüli a szabályt

2005.05.23. Magyar Hírlap Online / F. Szabó Emese

Egy törvénymódosító javaslat jövőre is bebiztosíthatja a cigarettareklámokat a Hungaroringen. A megoldás lényege, hogy az Európai Unió tiltását egy magyar kivétel egészítené ki, amely szerint "nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű eseményen" lehet cigarettát reklámozni.

Az idén a jól megszokott augusztus közepe helyett július 31-én lesz a Forma–1-es Magyar Nagydíj. Vagyis épp egy nappal az előtt, hogy az Európai Unió által előírt dohányreklámokat tiltó rendelet életbe lépne. Augusztus elsejétől ugyanis az Európai Unió előírásai miatt tilos a Forma–1-es futamokon dohánytermékeket reklámozni. A gazdasági tárca azonban most azon fáradozik, hogy egy ügyes átfogalmazással hazánk kicsusszanhasson a tilalom alól.

Az uniós rendelet igen szűk teret enged az országoknak arra, hogy a cigarettareklámokkal kivételt tegyenek. Noha a kivételeket a tagállamok maguk állapíthatják meg, a rendelet végeredményben megköti a kezüket.

Általánosan a terméket be lehet mutatni ott, ahol azt árulják. Tilos ugyanakkor olyan nemzetközi rendezvényeken cigarettát reklámozni, mint például a Forma–1. Vagyis erre hivatkozva ideiglenesen nem oldhatják fel a tilalmat a tagállamok. Ezt a problémát a gazdasági tárca azzal hidalná át, hogy a tilalom alóli kivételekben a "világszintű motorsportrendezvény" kifejezést lecserélné a "nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű eseményre".

Az események rendezőinek természetesen a jövőben is külön felmentést kell majd kérniük a gazdasági tárcától a reklámtilalom alól. A minisztériumnak nem lesz kötelező megadni ezt a felmentést, ám vélhetően nem azért módosíttatná a törvényt, hogy aztán visszautasíthassa a kérelmet. Arról nem is szólva, hogy a tárca az idén is megengedi a reklámozást. Ezt március végén jelentette be Kóka János miniszter.
Azt, hogy mennyire nem mindegy, reklámozhatnak-e a dohánygyárak a Forma–1-es viadalokon, a törvénymódosítás mellett egyéb, igen súlyos döntések is bizonyítják.

Nem hivatalos adatok szerint egy-egy futamon a bevétel húsz százaléka származik a dohánygyárak szponzorációjából. Ha ekkora összeg esik ki a büdzséből, azt nyilván nem lehet pillanatok alatt pótolni. Amellett, hogy a részt vevő csapatok akár a bojkottot is kilátásba helyezték, egyes nagydíjak egyszerűen kikerültek a naptárból.

  • kapcsolódó anyagok
REKLÁM