Milyen is a gyalogosbarát autó?

Az Európai Parlament szakbizottsága a gyalogosok védelme érdekében szigorúbb biztonsági követelményeket határozna meg a Bizottságnál a járművek elülső védelmi rendszereit illetően. Egyes becslések szerint az unióban évente kétezer gyalogos, illetve biciklista életét lehetne megmenteni, ha „gyalogosbarát” autók készülnének.

Az irányelv-tervezet az autók első védelmi rendszereinek tesztelésére terjed ki. A jelentés szerint „a vizsgálatoknak meg kell követelniük az elülső védelmi rendszerek oly módon történő megtervezését, hogy azok javítsák a gyalogosok biztonságát és csökkentsék a sérülések számát”.

Külön foglalkozik a jelentés az eredetileg Ausztárliából elterjedt, ütközőszerű, merev lökhárítókkal. A Bizottságnak már sikerült megállapodnia számos autógyártó céggel, amelyek vállalták, a jövőben nem szerelnek ilyet az általuk készített járművekre. Az EP 2002 júniusában már elfogadott egy állásfoglalást, amelyben üdvözölte a megállapodást az európai, japán és koreai gyártókkal. A mostani jogszabály-tervezet ennél tovább megy, és kiterjed például a gyárilag beszerelt és a piacon egyébként beszerezhető elülső védelmi rendszerek vizsgálatára is.

Elképzelhető, hogy az irányelvet már első olvasatban elfogadja a Parlament.

A szakbizottság tagjai ugyanakkor szigorítanák a Bizottság által javasolt teszteket. A képviselők úgy vélték, a szabályozásnak nem kellene kiterjednie a három és fél tonnánál nehezebb járművekre. A Bizottságnak a jogszabály hatályba lépését követő négy éven és kilenc hónapon belül kellene felülvizsgálnia a most megállapított műszaki feltételeket.