Az EU Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezete (OECD) szerint nehéz lenne ok-okozati viszonyt felállítani a P2P típusú fájlcserélő hálózatok elterjedése és a címkével hitelesített hanghordozók eladási számainak zuhanása között.

„A zeneipar bevételeinek 1999 és 2003 közötti 20 százalékos csökkenése nem magyarázható egyértelműen az internetes fájlmegosztó tevékenység növekedésével; a digitális kalóztevékenység azonban jelentősen veszélyeztetheti a legális on-line tartalomszolgáltató piacokat.” – áll a szervezet állásfoglalásában.

A jelentés a következő évekre az on-line zenekereskedelem látványos térhódítását vetíti elő, ami az üzleti modellek újraértelmezésére kényszerítheti a zeneipart, a kormányzatok számára pedig új törvényi szabályozások szükségességét veti fel. A közlemény konklúziója szerint a törvényben engedélyezett fájlcserélés és a kereskedelem vadonatúj formáinak előretörésével jelentősen visszaszoríthatóvá válhat az internetes zenei kalózkodás.

Az OECD ezért új intézkedések bevezetését sürgeti, melyek olyan kényes területeken hoznák egyensúlyba a szolgáltatók és a felhasználók érdekeit – az újító elektronikus üzleti modellek és technológiák hátrányba hozása nélkül-, mint a szerzői tulajdonjogok védelme és a digitális jogok biztosítása.

Mivel az on-line tartalmakkal való kereskedés viszonylag új jelenség, a meglévő, főleg a szerzői jogvédelemmel és biztonságos fizetési rendszerekkel foglalkozó jogszabályi kereteket felül kellene vizsgálni – áll a jelentésben.

A tanulmány azt is közli, hogy az érintett európai országokban nagyjából minden harmadik internet-felhasználó töltött már le fájlokat P2P hálózatokon keresztül, miközben az e hálózatokat használó internetezők száma 2004 októberében elérte a 10 milliót.

Bár a szervezet szerint az internetes zenei eladások jelenleg az iparág összes bevételének csupán 1-2 százalékát teszik ki, az előrejelzések szerint ez az érték 2008-ra az 5-10 százalékot is elérheti.

A zeneszámok „felszabadítása” anyagilag a zenei fogyasztóknak kedvez, a nemzetközi testület azonban azt a „kulturális árat” is felismerte, mellyel – egy-egy művész kevésbé reklámozott műveinek perifériára sodródásával – a legális fájlcserélésért fizethetünk. Az on-line üzlet fejlődését ezen kívül a piacon fellelhető rengeteg inkompatibilis zenei fájlformátum is akadályozza.

„A szükséges intézkedések meghozásával olyan piaci környezetet teremthetünk, ahol a kicsiny, újításra törekvő résztvevők is felvehetik a versenyt” – összegez az OECD.