A médiatörvény szigora miatt a magyar kereskedelmi televíziók sokkal nehezebben szerzik meg reklámbevételeiket, mint európai társaik. Helyzetükön a törvény módosító javaslata sem sokat segítene.

A kereskedelmi televíziók számára az egyik fájó pont, hogy a médiatörvény szerint a műsorszolgáltatás műsoridejének bármiként számított egy óráján belül a klasszikus reklám nem haladhatja meg a 12 percet. Az európai irányelv ugyanakkor nem “bármiként számított” órára, hanem egész órától egész óráig tartó (clock hour) időtartamra szabja meg a 12 perces korlátot.

Oktalan tilalom?

Mivel a reklámblokkok elhelyezésénél figyelembe kell venni azt is, hogy az adott műsor mikor szakítható meg reklámmal – például játékfilm csak az első húsz perc után, s a jelenlegi szabályozás szerint 45 percnél rövidebb sorozat egyáltalán nem -, nálunk nehezebb jól kihasználni a 12 perces lehetőséget, mint az unióban általában. “Lehet, hogy ez nem is sikerül, de az is előfordulhat, hogy a szakmailag indokoltnál hosszabb reklámblokkokat kényszerülnek beiktatni a csatornák, mert egy órán belül csak egyszer tudnak reklámot sugározni” – mutat rá Sági Ágnes, a Reklám Világszövetség Magyar Tagozatának főtitkára.

A médiatörvény módosításáról szóló javaslat feloldaná a 45 percnél rövidebb sorozatok reklámmal történő megszakításának tilalmát. Ez már csak azért is indokolt lenne, mert ugyanezeket a – leggyakrabban 43 perces – sorozatokat a külföldi csatornákon igenis megszakítják. Az európai irányelv ugyanis a “szerkesztett időtartam” kifejezéssel él, vagyis a műsor hosszába beleérti a reklámblokkot is…..