A Magyarországon is jelen lévő Tesco áruházlánc egyik brit leányvállalata olyan adatbankot készít, amely részletes információt szolgáltat a szigetország állampolgárainak vásárlási szokásairól, függetlenül attól, hogy azok rendszeresen náluk vásárolnak-e vagy sem.

A Guardian nevű liberális brit lapban megjelent riport szerint a Crubicle néven létrehozott adatbázis árulkodik az állampolgárok személyiségjegyeiről, utazási és vásárlási szokásairól, továbbá jótékonykodásra és környezettudatos vásárlásra való hajlamukról is. Az adatbankot a Tesco dunnhumby nevű marketingvállalata készíti és annak részleteiről újságírói kérdésre nem adott tájékoztatást, de az információk a Guardian értesülései szerint azok más nagy kereskedelmi vállalatok számára ellenérték fejében hozzáférhetők.

A Crucible hivatalos tájékoztatója szerint az adatbank minden fogyasztóról lakcímük szerint tartalmaz részletes adatokat demográfiai, társadalmi-gazdasági és életmódbeli jellemzőkre lebontva. Egy Zodiac nevű szoftver felhasználásával pedig a vállalat célirányosan képes alkalmazni a megszerzett információkat: elemzi az akciós termékek iránti érdeklődést, a márkahűséget, a szokások általi befolyásoltságot és a vásárlásra fordított időt.

A Crucible adatbázis és az erre épülő Zodiac szoftver segítségével pontosan meghatározhatók egy – egy fogyasztó szokásai és ezek segítségével a vállalat marketingeszközeinek hatásosabb alkalmazása érdekében 10 kategória került felállításra: jómódú, akciós, utazó, jótékonykodó, környezetbarát, időtakarékos, hitelfelvevő, életmód-centrikus, szokásfüggő és kísérletező vásárlót különböztetnek meg, akik számára eltérő ajánlatokat és szolgáltatásokat tesznek hozzáférhetővé.

Az adatgyűjtés alapja a Tesco Clubcard, de a dunnhumby elnöke szerint a Crucible-ben szereplő adatok más vállalatok által gyűjtött információkat is tartalmaznak, nem beszélve olyan hivatalos nyilvántartásokban szereplő információkról, mint például a brit Nemzeti Statisztikai Hivatal. A Guardian szerint az áruházlánc sikerét elsősorban az alapozta meg, hogy a fogyasztók vásárlási szokásait ismerve jobban ki tudták szolgálni a hozzájuk betérőket, de a Tesco most tovább szeretne lépni: nem csak a saját, hanem más vállalatok vásárlóit is megismerve szeretné bebiztosítani piacvezető helyzetét.

A Tesco hivatalos álláspontja szerint minden tevékenységük az adatvédelemre vonatkozó brit törvények betartásával történik. A vállalat marketingtevékenységével foglalkozó korábbi dolgozók azonban nem tudtak pontosan beszámolni arról, hogy a Tesco pontosan hogyan szerzi meg és használja fel az általa összegyűjtött adatokat.

Az adatbankot reklámozó kiadvány sokáig könnyen elérhető volt a dunnhumby főoldalán, de az utóbbi időben megélénkülő újságírói érdeklődés hatására lekerült onnan. A Guardian újságírói négy hónapon keresztül igyekeztek szert tenni az őket érintő adatokra, de csak annyit értek el, hogy a Tesco Clubcard néven ismert törzsvásárlói kártyáján szereplő, őket érintő általános információkhoz jutottak hozzá, így a riporterek most a brit Információs Biztoshoz (Information Commissioner) fordultak felülvizsgálatért. Attól tartanak ugyanis, hogy a „szolgáltatások fejlesztése érdekében” végzett adatgyűjtés és -osztályozás a brit Adatvédelmi Törvénynek az adatok kezeléséről és nyilvánosságra hozataláról szóló előírásaiba ütközhet.