Hiába az ígért szigor, továbbra is dől a szemétposta

2005.10.14. Magyar Hírlap Online / Szilágyi A. János

A választások közeledtével egyre több a kéretlen küldemény a postaládákban. Az adatvédelmi biztos a közeljövőben ajánlásban hívja fel a pártok figyelmét a személyes adatok és a magánszféra védelméről szóló törvények betartására.

Ingatlanhirdetés, négy vaskos színes prospektus, egy vízvezeték-szerelő felhívása, ingyenes kerületi újság, meghívó a nemzeti konzultáció zárófórumára és a Népszava ingyenes száma. Hétköznapi kéretlen postai küldemények egy budapesti panelház postaládájában. Összesen 68 dekagramm felesleges papír.

A környezetvédelmi tárca (KVM) egy nemrég készült felmérése szerint tizenegy kilogramm hasonló nem kívánt szóróanyag jut évente egy hazai átlagos háztartásra. Több ezer tonna hulladék keletkezik csak az ilyen kéretlen küldemények révén. A KVM ezért a száz lépés program keretében a közelmúltban a zöldek által szemétpostának nevezett reklámáradat megállításával próbálkozott. Szerették volna elérni, hogy egy matrica kiragasztásával mentesüljenek a prospektushalmoktól azok, akik nem kíváncsiak a kereskedelem és a politika üzeneteire. A több jogszabály, így a reklámtevékenységekről és a postáról szóló törvény megváltoztatásával járó elképzelés azonban elakadt az első tárcaegyeztetéseken. A jelek szerint a választások előtt senkinek sem érdeke a jelenlegi puha előírások módosítása.

Pedig a visszásságokra már négy éve felhívta az adatvédelmi ombudsman a figyelmet. A 2002-es parlamenti választások előtt százával érkeztek a bejelentések arról, hogy egyes pártok a személyes adatok – feltehetően illegális – megszerzésével juttatják el felhívásaikat az állampolgárokhoz. Sokan annak ellenére kaptak névre szólóan megcímzett kampányleveleket, hogy a személyes adataik kiadását korlátozó, illetve tiltó nyilatkozatot tettek. Az ombudsman ezért 2002-ben felkérte a belügy- és az igazságügyi minisztert: kezdeményezze a nyilvános adattárakban hozzáférhető személyes adatok választási kampány céljára történő felhasználásának törvénybe foglalását. Péterfalvi Attila egyúttal a politikai marketing átfogó törvényi szabályozását is javasolta.

Nem születtek meg a kívánt jogszabályok – tudta meg a Magyar Hírlap Péterfalvi Attilától. Az adatvédelmi biztos ezért a következő hetekben újabb ajánlás kiadását tervezi. Ebben ismételten a személyes adatok védelmének és a magánszféra tiszteletben tartásához fűződő jog betartására hívja fel a pártok figyelmét.

A parlamenti pártok azt ígérik: figyelembe veszik a kampány alatt az adatvédelmi biztos intelmeit. Nyakó István, az MSZP szóvivője szerint ugyanakkor nem teljesen egyértelműek ezen a téren az előírások. A szocialisták szóvivője azt mondta: visszaélésekre adhat alkalmat a matricás megoldás, akár a rivális pártok is megpróbálhatják ezzel gyengíteni vetélytársaik kampányát.

"A Fidesz eddig is és ezután is fontos feladatnak tartja a személyes adatok védelmét. A nemzeti petíció és a választási kampány szórólapjainak terjesztése folyamán is a hatályos szabályok betartására utasítjuk önkénteseinket" – mondta Nyitrai Zsolt, a párt helyettes kampányfőnöke.

Hasonló választ adott az SZDSZ és az MDF kampánystábja is.

  • kapcsolódó anyagok
ADATVÉDELEM
ADATVÉDELMI BIZTOS
OMBUDSMAN