Januártól az áfa legmagasabb kulcsa 25-ről 20 százalékra csökken. A termékek és a szolgáltatások jelentős része, csaknem fele adózik 25 százalékos kulccsal. A korábban sikertelen áfa-kommandó bevetése helyett most a vásárlók számlagyűjtésével kényszerítenék áfa-csökkentésre a kereskedőket.

Az ötszázalékos áfacsökkentéssel a hétköznapi fogyasztási cikkek közül a tisztítószerek és a ruhák lettek olcsóbbak. Az élelmiszerek ára nem változott, hiszen azoknak nem 25, hanem 15 százalékos az áfája. A szakértők azt mondják, nem biztos, hogy az alacsonyabb áfa alacsonyabb árat is eredményez majd.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke kampányfogásnak tartja azt a kormányzati szlogent, hogy az áfa-módosítással 260 milliárd forint marad az adófizetők zsebében. Vadász György elmondta: “Az üzletpolitika a nagyobb profit és a nagyobb árbevétel érdekében ugyanúgy játszik az árakkal, mint ahogy játszott korábban is, úgy érzem, sőt erről megvagyok győződve, hogy a nagykereskedelem területén ennek az árérvényesítő hatása a költségvetési bevétel sérelme nélkül is megvalósulhatott volna.”

Az esélyegyenlőségi minisztérium a jogszabályellenes áfa-kommandó helyett lakossági feljelentésekkel harcol az áfa-csökkentés érvényesítéséért. Plazmatévét, energiatakarékos hűtőszekrényt és digitális fényképezőgépet nyerhet az a vásárló, aki lebuktatja az ügyeskedő boltosokat.

Vágner Mária kommunikációs vezető elmondta: “Nekünk nincsenek a kezünkben eszközök, hogy bármilyen retorziót alkalmazzunk a kereskedelmi egységekkel, a boltokkal szemben. A nyilvánosság erejére lehet számítani. Hogy ez a bizonyos öt százalék hogyan fog az áruk árában jelentkezni, olcsóbbak lesznek ettől a termékek, vagy pedig lenyelik a kereskedők ezt a hasznot, vagyis ennnyivel megemelik a termékek alapárát.”

A tárca azt ígéri, az akcióban részt vevő vásárlók személyes adatait a sorsolás után megsemmisíti.