Stratégiai jelentőség a szabadalmaknak

2000.09.18. Jövõnézõ

Alapvető stratégiai jelentőségűvé lépett elő a vállalati szellemi-termék jogi védelme. Míg a legnagyobb 500 amerikai vállalat vagyonát tizennyolc évvel ezelőtt 38 százalékban, addig tavaly 70 százalékban tette ki a szabadalom és a copyright által védett tulajdonrész - derült ki a technológiai vállalatokat támogató EDA Consortium legújabb ülésén. ½A szellemi termék sokféle szempontból az egyetlen fenntartható versenyelőny.½ - mondta az ülésen résztvevő I. Gross, a Wilson Sonsini Goodrich vállalat szellemi-termék jogtanácsosa. Kiszélesedik a szabadalom fogalma is. A vállalatoknak nemcsak a technológiáikat vagy azok egyes részeit érdemes jogi oltalom alá helyezni, hanem az egész technológiai irányt is, amelybe a termékei illeszkednek. Röviden: magát az üzleti stratégiát érdemes jogilag védeni. A szabadalmi perek megelőzése céljából pedig érdemes szabadalmat szerezni nemcsak a fő technológiára, hanem az ebből származtatott másodlagos, harmadlagos és negyedleges technológiákra is. Fontos szempont a szabadalom bejegyzésének földrajzi helye is. Azért érdemes például a Szilikon Völgyben jogi védelmet elérni, mert ott jogviták esetén alapos technológiai ismeretekkel rendelkező bíróságok járnak el az ügyben. Máshol esetleg kevésbé felkészült bírókkal kellene együttműködni. A vállalati szervezet is átalakult - a szabadalom már nem egy jogi osztály "magánügye", hanem vállalatvezetési kompetenciává vált. A biztosítótársaságok szegmentált és korlátozott jogvédelmi szerepét pedig kockázatkezelési (risk-management) vállalatok vették át. J. Davis, az Aon Risk Services kockázatkezelési vállalat alelnöke szerint: ½A kockázatkezelési vállalatok munkájuk során megtanulják, hogyan lehet a kockázatokat értelmezni, illetve, hogy hogyan lehet azokat értékké vagy üzleti lehetőséggé alakítani.½

  • kapcsolódó anyagok
SZABADALOM