Az államnak visszamenőleg meg kell fizetnie a jogtalanul beszedett regisztrációs adót – várhatóan így dönt majd az Európai Bíróság. Az elmúlt két évben – indokolatlanul – 29 milliárd forinttal többet fizettek azok, akik használt autójukat külföldön vásárolták.

Vélhetően elmarasztalja Magyarországot az Európai Bíróság, mert a közösségi joggal ellentétesen vetette ki a külföldről behozott használt autók után a regisztrációs adót. Legalábbis ilyen értelmű indítványt tett tegnap a bíróság főtanácsnoka, s érvelését a testület kevés kivétellel el szokta fogadni. Ítéletet később hoznak az ügyben. Ha elfogadják a főtanácsnoki álláspontot, akkor az államnak vissza kell fizetnie a 2004 májusa és 2005 vége között az országba behozott használt autók után lerótt, jogtalanul beszedett adót. (A jogi szabályozás anomáliáit az idén szüntette meg a kormány). A döntés hozzávetőleg nyolcvanezer autót és 29 milliárd forint jogtalanul beszedett regisztrációs adót jelent – tudtuk meg Oszkó Pétertől, a Deloitte adópartnerétől.

Az ügy azzal indult, hogy Nádasdi Ákos 2004. május 2-án vásárolt egy Volkswagen Passatot Németországban hatezer euróért, amely után 150 ezer forint regisztrációs adó befizetésére kötelezte a VPOP. Ez május 14-én meg is történt, ám az APEH további 240 ezer forintot követelt tőle, arra hivatkozva, hogy aznap megváltozott a törvény, emelkedtek a tarifák. Vagyis visszamenőleg akarták Nádasdival megfizettetni az emelt összeget. A férfi az ügyet a Hajdú-Bihar Megyei Bíróságra vitte, az pedig Európai Bírósághoz fordult, mert szerinte az adómegállapítás nincs összhangban a közösségi joggal. Ha valaki külföldről hozott be használt autót 2004-ben és 2005-ben, ugyanannyi regisztrációs adót kellett fizetnie, mint ha itthon vett volna egy vadonatújat. Az adótábla nem vette figyelembe az autó korát és forgalmi értékét, csak a hengerűrtartalmát és a környezetvédelmi besorolását. Emiatt a külföldi beszerzést hátrányosan megkülönböztette a jogszabály, mesterségesen torzítva a versenyt: jobban megérte itthon autót venni, mint külföldről használtan behozni.

A piacvesztés be is következett: a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) adatai szerint 2004-ben több mint harmincezer, tavaly 28 ezer használt autó érkezett az országba, az idén pedig legfeljebb 15 ezerre számítanak – mondta Kósa András elnökségi tag.

Az MGOE ugyanakkor a mostani szabályozást sem tartja korrektnek. Jóllehet az idén az adó kiszámításánál már figyelembe veszik az autó korát is, azaz egy avultatási kulccsal csökkentik a regisztrációs adó mértékét, ám e szorzók nevetségesen alacsonyak – mondta Bakó Zoltán, az MGOE titkára. Egy nyolc-kilenc éves autónál felére csökken az adó mértéke, míg az autó ennyi idő alatt – arányában – sokkal többet veszít értékéből.

Elképzelhető, hogy emiatt is bírósághoz fordulnak, mert a hátrányos megkülönböztetés ma sem szűnt meg, csak mérséklődött. Ha valaki szeretné visszakapni a pénzét, a kedvező ítélet után a vámhatóságnál kell kérvényeznie a visszaigénylést. A VPOP-nak elvileg helyben kell hagynia a kérelmet és fizetnie kell. Ha ezt mégsem teszi meg, a bírósághoz kell fordulni. Vagyis kezdődhet elölről a pereskedés. Az unióban erre eddig nem nagyon volt példa, a hatóság inkább beismerte a hibáját.