Miközben Magyarországon több százezren használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, az internetes vásárlás egyelőre a hagyományos kiskereskedelem csupán 0,1 százalékát teszi ki. Az e-kereskedelem legnagyobb kerékkötője, hogy ragaszkodunk a hagyományos vásárlási formákhoz. Ám lassan felnő az a korosztály, amely hozzászokott a világhálón való böngészéshez, és nem idegenkedik az on-line fizetéstől. A kereskedelem szereplőinek is szemléletváltozásra van szükségük: üzleti modelljeiket át kell dolgozniuk az on-line üzletmenetre.

Több mint 627 millió ember vásárolt már interneten a világon, vagyis a Föld minden tizedik lakója, mutatta ki az ACNielsen on-line kereskedelemről készített globális kutatása!
A 2005. októberi felmérés szerint a legnépszerűbb interneten vásárolt termék a könyv (több mint 212 millió vásárló), azután a DVD- vagy videojáték (több mint 135 millió) és a repülőjegy következik (mintegy 135 millió). Csak ezt követi a ruházati cikkek rendelése 128 millióval. 112 millióan fizettek elektronikusan zenéért vagy CD letöltéséért. Számítógépes hardvert közel 98 millióan vásároltak interneten, és 86 milliónál többen foglaltak szállodát vagy üdülést.
A kutatásból kiderül, hogy az on-line vásárlók aránya Európában és Észak-Amerikában a legnagyobb: a toplista élén Németország áll, őt követi Ausztria, illetve Nagy-Britannia. Az éllovas országokban az internethasználók legalább 95 százaléka vásárolt már a világhálón, 2005 szeptemberében átlagosan 6-7 terméket rendelve. A havonta átlagosan 5 termékkel Európa megelőzi a köztudottan vásárláscentrikus Egyesült Államokat is, ahol az internetes vásárlók a havi 4-gyel is “beérték”.

Könyv, CD és meleg étel

Az internetes vásárlás, egyre nagyobb térnyerése ellenére, nem mondható általánosnak, de a vásárlás előtti on-line információgyűjtés már érezhetően befolyásolja a vásárlási szokásokat. Az NRC tavalyi kutatása szerint Magyarországon a gyakori internetezők 91 százaléka tájékozódik a világhálón vásárlás vagy utazás előtt, és 32 százalékuk tekinthető az e-kereskedelem stabil bázisának. Akik vásárolnak, egyelőre a kisebb, néhány ezer forintos tételeket részesítik előnyben.
Leggyakoribb célpontjaik a könyvek, a DVD-k, az utazások, ám a különböző kontinenseken más-más gyakorlattal találkozhatnak az on-line boltok üzemeltetői.
Könyvet például óriási arányban választanak Ázsiában – Kínában (56 százalék) és Dél-Koreában (50) ez messze a legnépszerűbb termék -, Malajzia és Új-Zéland lakói viszont a repülőjegy-foglalást intézik az első helyen. Ennek aránya itt a termékek között 55 és 40 százalék. Európa néhány országában szintén a repülőjegyeket vásárolják – a legnagyobb arányban az írek (58 százalék) és a norvégok (45) -, de a többi földrésszel ellentétben a ruha is népszerű: a franciák (32 százalék) és a németek (30) nem félnek a virtuális ruhapróbáktól.
Magyarországon kissé mások a vásárlói szokások: messze a könyv (44 százalék) a legkedveltebb árucikk, második helyen a zene (20), a harmadikon pedig – a világon egyedülálló módon – a meleg étel (17) áll az NRC-TNS kutatóintézetek VMR 2005 című felmérésében.

Fizetési módok

A fizetés módját tekintve a világon a bankkártyák használata a legelterjedtebb, a vásárlások 59 százalékánál ez az eszköz, 23 százalékban banki átutalással és 13-ban utánvéttel egyenlítik ki a számlát, utána közvetlenül – a Magyarországon egyelőre nem elterjedt – telefonos fizetés (12 százalék) következik. Európa fogyasztói eltérnek a nagy átlagtól: a portugálok (35), a görögök (31) és a spanyolok (29) a bankkártyás fizetés után a csomag kiszállítójának fizetnek készpénzzel a legszívesebben, szemben Észak-Amerika lakóival, akik 69 százalékban a hitelkártyájukat, 29 százalékban telefonjukat használják a leggyakrabban.

Az internetes vásárlások többségéhez ma még nem társul on-line fizetés. A VMR 2005 adatai szerint az on-line vásárlást kipróbálók 22 százaléka – vagy másképpen az összes gyakori internetező 9 százaléka – fizetett már kártyaszáma megadásával az interneten keresztül. A legelterjedtebb, a vásárlók kétharmadára jellemző fizetési mód a postai utánvét, míg az értékesítési helyén (üzletben, jegypénztárban) a vásárlási tapasztalattal rendelkezők egynegyede fizetett már az interneten megrendelt termékért, szolgáltatásért. Némi nehézséget a logisztika okoz mind a fizetés, mind a szállítás területén.

“A posta ugyan nálunk nagyjából bevált, és az utóbbi időben gyorsultak is szolgáltatásai, és értékbiztosítást is lehet kötni a csomagokra. Viszont 2006. január elsejétől húsz kilogrammig egységesen 3800 forint a tarifa belföldre, ami egy pár ezer forintos tételnél meglehetősen magas” – érzékelteti a változást Tolnai Tamás, az italnet.hu ügyvezetője. Hasonló a helyzet a külföldi cégeknél, amelyek magyarországi partnereiknek küldenek italokat. – Egy harminc ezres összeg esetén a bank 5000-6000 forint költséget számít fel, ha külföldi bankkártyával fizetnek, így igyekszünk mindenkit az átutalásos számlakiegyenlítésre terelni, ami mindkét félnek a legjobb megoldás, bár természetesen az egyéni ügyfelek sokszor szívesebben fizetnek utánvéttel – mutat rá a digitális világ magyar helyzetére az ügyvezető, aki azonban bizakodó, hiszen mára több százezren használják a bankok internetes felületeit.

Még pár év

Komoly növekedésre van kilátás Kovács Zoltán, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnöke szerint. Az elmúlt években évente 60-70 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak az on-line boltok, ezért a mai helyzetet az IVSZ elnöke a 2000-2001-ben hatalmas fejlődésnek indult on-line médiapiachoz hasonlítja. A növekedés mozgatói, miként akkor is, az A és B státusú, 14-29 éves korosztály tagjai, akik nem érzik kockázatosnak az internetes vásárlást. Ezekben a felhasználókban van az a hatalmas potenciál, amiért érdemes az on-line vásárlás piacára belépniük a kereskedőknek, a háttérmegoldások -hardver-szoftver – szállítóinak és a pénzintézeteknek.

Akik ma utazást vagy könyvet árulnak az interneten, és komolyan foglalkoznak vele, azoknak már ma is jól megy – érzékelteti a piac első számú termékeit eladó oldalak sikereit Kovács Zoltán.

Meglepő módon nemcsak az internet- és a bankkártya-használattól való idegenkedés hiánya mozgatja a piacot, hanem az olyan eszközök megléte, amelyekre nem is gondolnánk. A vezeték nélküli internet vagy a laptop olyan eszközök, amelyek segítik az e-kereskedelem bővülését, hiszen az ötletből sokkal gyorsabban lehet vásárlás, ha kéznél van a számítógép és az internet, akárhol is vagyunk. Az IVSZ elnöke ezért a mai 0,1 százalékos e-kereskedelem arányát a következő pár évben 10-30 százalékra prognosztizálja éppen a mobil eszközök térnyerésével és a felnövő, már több pénzzel rendelkező internetes korosztály egyre aktívabbá válásával.