Washington egyelőre nem enyhít az amerikai légitársaságokban szerezhető külföldi befektetések mértékét korlátozó szabályokon – derült ki egy héten kiadott közleményből. Mindez veszélybe sodorja a transzatlanti légiközlekedési piac októberben megvalósítani tervezett liberalizációját.

Azok a külföldi vállalkozások és magánszemélyek, akik amerikai légitársaságokban kívánnak tulajdonosi befolyást szerezni, egyelőre komoly akadályokkal szembesülnek: az USA légitársaságaiban külföldiek ugyanis egyelőre legfeljebb 25 százalékos részesedéssel bírhatnak. Az EU már évek óta igyekszik elérni, hogy a legfeljebb 25 százalékos részesedéssel járó tulajdonosi jogokat az amerikai törvényhozó kiterjessze, így a kisebbségi befektetők beleszólhassanak például a járatok menetrendjének összeállításába.

Az amerikai álláspont szerint azonban a külföldiek jogainak ilyen irányú kiterjesztése munkahely-megszüntetést generálna és veszélyeztetné az amerikai biztonságpolitikai célokat.

A liberalizálás elhalasztása veszélybe sodorja az ún. „szabad légtér” megállapodást, amelynek megkötésére idén októberben került volna sor. Ez a megállapodás az eredeti tervek szerint arra irányulna, hogy az amerikai és európai légitársaságok szabadon határozhassák meg, hogy mely városok között kívánnak repülni, továbbá hogy szolgáltatásaikért milyen árat kérnek.

A liberalizációt célzó megállapodás előfeltételeinek kidolgozására már tavaly novemberben sor került, és most az amerikai törvényhozón volt a sor, hogy megváltoztassa a részvényesi jogosultságokat – erre azonban a már említett okok miatt nem került sor.