Megszületett az egyezség az agrártárca és a Magyar Bormarketing Kht. között a marketing-hozzájárulásról. Jövő tavasszal így elindulhat az első olyan borreklámkampány Magyarországon, amelyet a borászok saját bevételeikből fizetnek.

Hosszas vita után megállapodott a Magyar Bormarketing Kht. és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium a borászok által fizetendő marketing-hozzájárulás részleteiről, így jövő tavasszal már élesben működhet a közösségi marketing. Jövőre már a minden eladott palack bor után fizetendő nyolcforintos hozzájárulás hatvan százaléka megy közvetlenül marketingre, míg negyven százalékát az Országos Borminősítő Intézet kapja meg a borhamisítók lebuktatását célzó vizsgálatokra. A reklámra jövőre költhető összeg becslések szerint másfél milliárd forint lesz (a pénzt a Magyar Bormarketing Kht., valamint várhatóan a regionális szakmai szervezetek osztják majd el).

A megállapodással egy majdnem másfél éves huzavona zárul le, amely miatt az idén egyáltalán nem volt semmilyen közös keret a bormarketingre. Formálisan ugyan már tavaly februárban megkezdte működését a Magyar Bormarketing Kht., számos vitás kérdés miatt azonban eddig nem tudott hatályba lépni az a konstrukció, amelyet a borászok és az agrártárca már évekkel ezelőtt kitalált. Ennek lényege, hogy a kormány nem biztosít közösségi marketingforrásokat, ám elengedi a jövedéki adót, ha a borászok az annak megfelelő összeget reklámra fordítják. Csakhogy a borászok között is érdekellentétetek feszültek. Így például az olcsóbb borokat termelő dél-alföldi gazdák úgy érezték: számukra sokkal nagyobb teher a literenkénti nyolcforintos hozzájárulás, mint a drágább borokat gyártóknak. Valamennyi borász kifogásolta, hogy már a forgalomba hozatal előtt ki kell fizetni a járulékot, holott nem is biztos, hogy minden polcra került bort el tudnak adni. A Magyar Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetsége ez ügyben levelet is írt idén áprilisban a tárcának, arra kérve: tegyen eleget korábbi ígéretének, és módosítsa a befizetésre vonatkozó jogszabályokat úgy, hogy csak az eladott borok után kelljen fizetni. A földművelésügyi minisztérium most azt ígéri: ősszel újra a parlament elé viszi a bortörvényt, és módosítja. Azaz évente kétszer, utólag kell majd fizetni. A járulékfizetés a törvény módosítása és a végrehajtási rendelet kiadása után kezdődik majd el, vagyis év vége előtt várhatóan nem.